avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 654 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Ghid CNAS: Ce concedii medicale se acordă, în funcție de problemele de sănătate, și care e indemnizația cuvenită

Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea legilor privind concediile medicale sau de posibile erori în gestionarea fondurilor, pentru a se asigura că firma funcționează fără probleme și este protejată.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
28 Februarie 2025 | 3 | 10918 | Timp de citire: 3 min.

Indiferent dacă sunt asigurate în baza unui contract individual de muncă sau opțional, persoanele cu probleme de sănătate sau aflate în anumite situații pot beneficia de concedii medicale și indemnizațiile aferente, după cum subliniază Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), într-un ghid elaborat și publicat recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

ANAF a făcut impuneri la o firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariați, deși toți figurau în Revisal

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și financiare, cum ar fi neconformitatea cu legile fiscale și de muncă, și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Februarie 2025 | 1 | 891 | Timp de citire: 2 min.

O firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariații săi a fost descoperită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) printr-o simplă comparare a contractelor de muncă raportate în Revisal și a veniturilor și taxelor declarate prin formularul 112. Astfel, inspectorii au făcut o impunere suplimentară consistentă pentru taxe salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Campanie națională în 2025 pentru verificarea serviciilor externe de SSM. Ce urmăresc inspectorii

Se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania, inclusiv a celor legate de siguranța angajaților și conformitatea legală.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Februarie 2025 | 1 | 1472 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă (SSM). Atunci când nu e posibilă organizarea la nivel intern a activităţilor de prevenire de protecţie, angajatorii apelează la servicii externe. În 2025, Inspecția Muncii va desfășura o campanie națională de verificare a acestor servicii, motivată de constatările anterioare privind neconformitățile și de numărul încă mare accidente de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce se blochează proiectele cu fonduri nerambursabile? Cauze și soluții

Acest departament ajută compania să identifice și să evite problemele care pot apărea în proiecte, cum ar fi întârzierile, costurile neprevăzute sau pierderea finanțării, pentru a se asigura că totul merge bine.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
28 Februarie 2025 | 787 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea unui proiect prin intermediul fondurilor nerambursabile implică întotdeauna respectarea unei birocrații suplimentare, pe care antreprenorii nu o întâlnesc atunci când își finanțează proiectele de investiții prin credite bancare sau surse proprii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dovada convocării la negocieri trebuie să facă parte din dosarul depus la înregistrarea CCM-ului

Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri companiei, cum ar fi amenzi sau litigii legale, și de modul în care poate asigura că toate procedurile sunt respectate pentru a evita astfel de probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Februarie 2025 | 1092 | Timp de citire: 2 min.

Dovada convocării pentru negocierea colectivă este esențială pentru angajatori, deoarece demonstrează respectarea obligațiilor prevăzute de Legea dialogului social. Acest document face parte obligatoriu din conținutul dosarului cu care angajatorul merge la depozitar pentru înregistrarea contractului colectiv de muncă (CCM). Legea stipulează clar conținutul dosarului necesar, iar neîndeplinirea procedurii de înregistrare poate atrage o amendă de 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii martie pentru firme și PFA-uri: Ce chestiuni de interes sunt de reținut

Acest departament este interesat să știe despre posibile amenzi sau riscuri financiare legate de nerespectarea termenelor fiscale și a noilor reglementări, pentru a le preveni.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
28 Februarie 2025 | 1429 | Timp de citire: 2 min.

Luna martie 2025 este importantă nu doar prin prisma termenului pentru impozitele locale și schimbarea sistemului de impozitare pentru afaceri, ci și prin prisma faptului că sunt așteptate norme noi pentru viitoarele taxe de drum și pentru taxa pe stâlp. Dincolo de aceste aspecte, este de reținut că luna asta se prescrie anul fiscal 2018. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Când este obligatorie autorizația de mediu și care sunt consecințele lipsei acesteia

Acest departament identifică și evaluează riscurile la care se expune compania, cum ar fi amenzile mari, suspendarea activității sau alte probleme legale legate de mediu, pentru a le preveni.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
28 Februarie 2025 | 1382 | Timp de citire: 2 min.

Autorizația de mediu este obligatorie pentru acele activități care, prin natura lor, generează un impact semnificativ asupra mediului. Necesitatea acestei autorizații se stabilește în funcție de specificul activității desfășurate și de codul CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) aferent. O verificare atentă a codurilor CAEN, ținând cont de noul nomenclator al acestora, te ajută să determini dacă activitatea ta necesită autorizație sau nu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Legea asociațiilor: Proprietarii care nu permit, în anumite situații, accesul în casă al reprezentanților asociației riscă amenzi de mii de lei

Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale, precum amenzile sau obligația de despăgubire, care pot apărea din nerespectarea legilor legate de proprietate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Februarie 2025 | 5 | 7948 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înregistrarea ca lucrător cultural profesionist vine cu mai multe avantaje. Regulile înscrierii în registru, publicate de Ministerul Culturii

Departamentul de Managementul Riscului trebuie să identifice și să evalueze posibilele riscuri legale sau operaționale care pot apărea din colaborarea cu lucrători culturali, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele.

Dragoș Niculescu în Aspecte juridice
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Februarie 2025 | 752 | Timp de citire: 3 min.

Dacă îndeplinesc anumite condiții privind veniturile, artiștii, autorii și alte persoane care-și desfășoară activitatea în mediul cultural pot opta pentru înscrierea în registrul lucrătorilor culturali profesioniști, astfel încât să poată beneficia de un regim sporit de protecție socială, după cum s-a stabilit acum aproape doi ani. De aceea, Ministerul Culturii a venit recent cu regulile înregistrării lucrătorilor culturali profesioniști și gestionării datelor înscrise în registru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026

Întregul articol se concentrează pe identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor fiscale. Informațiile despre cum funcționează analiza de risc a ANAF și strategiile de prevenire și reacție sunt esențiale pentru sarcinile acestui departament.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Februarie 2025 | 19682 | Timp de citire: 6 min.

O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul