Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament are nevoie să cunoască riscurile legate de sănătatea angajaților, potențialele absențe și conformitatea cu reglementările privind accesul la servicii medicale esențiale, pentru a asigura stabilitatea operațională.
Atât persoanele asigurate, cât și cele neasigurate, au dreptul la servicii medicale pentru prevenirea, diagnosticarea și tratamentul cancerului, conform unui ghid recent publicat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Consultațiile de prevenție sunt decontate în funcție de vârstă și necesită programare la medicul de familie. În plus, pacienții diagnosticați cu cancer, precum și cei care le oferă îngrijire, pot beneficia de servicii conexe, cum ar fi psihooncologia (sprijin psihologic), având dreptul la un număr limitat de consultații decontate lunar. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Cunoașterea termenelor de prescripție pentru obligațiile fiscale ajută la evaluarea riscului de a primi solicitări de plată neașteptate de la Fisc pentru ani anteriori și la planificarea măsurilor de control intern.
În mod normal, anul fiscal 2018 ar fi trebuit să se prescrie la 1 iulie 2024. Însă, din cauza măsurilor luate de Guvern în primul an al pandemiei de coronavirus, prescripția intervine abia în primăvara anului 2025, conform specialiștilor. În 2024 s-a prescris numai anul fiscal 2017, iar în 2025 se mai prescrie și anul 2019. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile noi create de aceste somații, cum ar fi riscul de amenzi mari sau chiar acuzații penale, pentru a se asigura că firma are un plan pentru a evita aceste probleme.
Autoritățile fiscale ar trebui să introducă un mecanism clar prin care firmele să poată confirma primirea somațiilor transmise de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF), sunt de părere specialiștii de la EY România. Practic, dacă un contribuabil nu poate dovedi primirea somației, se consideră că a fost refuzată implicit colaborarea cu inspectorii DGAF, ceea ce poate duce la o sesizare penală și, eventual, la o pedeapsă cu închisoarea. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor financiare și legale, asigurându-se că firma respectă toate obligațiile fiscale legate de vehicule și nu se expune la amenzi sau penalități.
Expunem astăzi o serie de aspecte generale cu caracter fiscal, aplicabile în anul 2025, referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului pe vehiculele persoanelor juridice, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale. Informațiile despre termenele fiscale, prescripția datoriilor sau modificările legislative sunt esențiale pentru a evalua riscurile de neconformitate și a implementa controale interne eficiente.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Hărțuirea la locul de muncă reprezintă un risc major pentru companie din punct de vedere legal, reputațional și operațional. Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile asociate plângerilor anonime și să se asigure că există controale interne solide pentru a le gestiona eficient.
Începând cu 3 februarie, politicile interne de prevenire a hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă trebuie să permită și depunerea de sesizări anonime. Totuși, cele asumate rămân preferabile, fiind mai ușor de analizat și de investigat, între altele. De asemenea, un număr mare de plângeri anonime poate indica o lipsă de încredere a angajaților în capacitatea angajatorului de a gestiona eficient cazurile de hărțuire. Citește articolul
Problemele de digitalizare, lipsa transparenței și ineficiența din administrația publică pot crea riscuri operaționale și de conformitate pentru companie, afectând modul în care aceasta interacționează cu statul.
Doar unul din patru români are competențe digitale de bază, iar România rămâne la coada clasamentului european privind digitalizarea serviciilor publice, cu 52 de puncte față de media UE de 79. Deși se alocă fonduri considerabile prin PNRR pentru digitalizare. Site-urile instituțiilor publice sunt greu de navigat, lipsite de structură coerentă și transparență reală, transformând digitalizarea într-un simplu „dumping de informații legislative” în format text, fără orientare spre nevoile cetățeanului. Citește articolul
Monitorizează noile cerințe legale privind componența consiliilor de administrație pentru a evalua și gestiona riscurile de neconformitate ale companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 martie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Modificările legislative legate de proprietatea terenurilor pot influența riscurile financiare și legale ale companiei. O procedură mai clară pentru obținerea titlurilor de proprietate ajută la reducerea incertitudinilor și a riscurilor asociate cu bunurile imobiliare ale firmei.
Deoarece reglementările actuale nu sunt clare, iar acest lucru poate afecta procesul de emitere a titlurilor de proprietate pentru anumite terenuri, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege înregistrat recent la Parlament, modificarea legislației privind fondul funciar, astfel încât trecerea în proprietate a unor curți, grădini sau terenuri aferente caselor de locuit și anexelor gospodărești construite înainte de 1 ianuarie 1990 să se facă mai ușor decât în prezent. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează posibilele probleme sau riscuri care pot apărea în companie, iar munca la distanță aduce noi tipuri de riscuri legate de binele angajaților și de modul de organizare a activității.
Telemunca rămâne un subiect de interes la nivel european, la cinci ani de la debutul pandemiei, Comisia Europeană lansând anul trecut o consultare privind „telemunca echitabilă” și dreptul la deconectare, după eșecul negocierilor pentru actualizarea Acordului-cadru din 2002. Deși nu există legislație unitară la nivelul Uniunii Europene, multe state au adoptat reglementări pentru a proteja salariații care lucrează de la distanță. Abordările variază: unele țări au legi explicite privind drepturile și obligațiile părților, altele preferă acorduri colective sau ghiduri. Niciunul dintre statele UE nu recunoaște un drept absolut la telemuncă, aceasta rămânând un aranjament voluntar, cu variații semnificative privind acoperirea costurilor și cheltuielilor aferente. Citește articolul