avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 745 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Companiile vor trebui să își informeze clienții că interacționează cu AI. La fel, conținutul creat cu AI trebuie marcat ca atare

Prezența riscurilor de conformitate, a amenzilor semnificative și a cerințelor de transparență în utilizarea AI sunt aspecte critice pentru evaluarea și gestionarea riscurilor la nivel de companie.

Cristina Iacob în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 2723 | Timp de citire: 3 min.

Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament important care interzice companiilor utilizarea anumitor sisteme de inteligență artificială (AI) în domenii considerate „sensibile” și impune noi obligații atât pentru furnizorii, cât și pentru utilizatorii acestora. O parte dintre aceste reglementări au intrat în februarie 2025, iar altele se vor aplica treptat în 2025 și 2026. În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, organizată de avocatnet.ro, avocata Adriana Radu a detaliat una dintre aceste obligații, referitoare la riscurile legate de transparență, care va deveni efectivă în vara acestui an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt motivele pentru care ar putea fi respins CCM-ul la înregistrare și ce recomandă specialistul în situațiile în care inspectorii au cerințe extinse de conformare

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea procedurilor legale pentru contractele colective de muncă, prevenind astfel situații care ar putea duce la lipsa unui cadru contractual legal sau la costisitoare procese în instanță.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 900 | Timp de citire: 5 min.

Contractul colectiv de muncă poate fi respins la înregistrare din mai multe motive, prevăzute expres de Legea dialogului social. Probleme frecvente apar la semnături și mandatele reprezentanților. Este esențial ca administratorii să aibă puteri adecvate de semnare sau să fie împuterniciți specific. De asemenea, înregistrarea este respinsă dacă nu s-a făcut dovada invitării tuturor părților îndreptățite să participe la negocieri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Până în iunie 2026, firmele mari listate la bursă trebuie să regleze, în rândul administratorilor, echilibrul între femei și bărbați

Nerespectarea noilor reguli privind echilibrul de gen la nivel de conducere poate aduce amenzi sau probleme de imagine, iar acest departament se asigură că sunt luate toate măsurile pentru a evita astfel de riscuri și că procesele interne sunt conforme.

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 5 | 2435 | Timp de citire: 3 min.

Firmele mari listate la bursă, care își au sediul social în România, vor trebui să respecte reguli pentru reprezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților în rândul administratorilor acestora, conform unei legi oficializate recent. Însă trebuie precizat că noile prevederi se vor aplica numai noilor numiri de administratori, fără să existe efecte asupra contractelor de mandat în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum să te pregătești pentru controalele ANPC și să eviți sancțiunile, indiferent de domeniul tău de activitate

Acest departament este interesat pentru că articolul arată cum să identifici și să previi riscurile de a primi amenzi de la ANPC și cum să folosești controalele voluntare pentru a te asigura că firma respectă regulile.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 3000 | Timp de citire: 2 min.

Recentul ”desant” al inspectorilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) la diverse companii, de la cele din domeniul alimentar la operatorii de pe piața metalelor prețioase, s-a soldat cu amenzi sau chiar cu închiderea temporară a afacerilor respective. Multe dintre ”victimele” Protecției Consumatorului (evident, cele de bună-credință) ar fi putut evita aceste sancțiuni dacă ar fi respectat rigorile impuse de legislație în domeniul lor de activitate, cerințe prezentate de avocatnet.ro într-o serie de materiale dedicate acestui subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul local pe clădiri în 2025: Principalele reguli pentru firme

Acest departament monitorizează riscurile financiare legate de neplata sau calculul incorect al impozitelor și se asigură că există proceduri interne pentru a respecta termenele și cerințele legale.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
6 Martie 2025 | 2560 | Timp de citire: 3 min.

Expunem astăzi o serie de aspecte generale cu caracter fiscal, aplicabile în anul 2025, referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului local pe clădire în cazul persoanelor juridice, cotele de impozit, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Digitalizarea e rezolvarea? Eficiența inspecțiilor fiscale a fost în scădere în perioada 2014 - 2023, dar acest lucru s-ar putea schimba din 2026

Acesta este departamentul care identifică și gestionează riscurile companiei. Informațiile despre modul în care ANAF selectează firmele pentru inspecții pe baza riscului și despre notificările de conformare sunt cruciale pentru activitatea lor.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 2262 | Timp de citire: 5 min.

Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Jocuri de noroc: Propunere de limitare la 10% din veniturile lunare a sumelor ce pot fi jucate de o persoană

Deoarece legea propusă prevede amenzi mari și chiar pierderea licenței pentru nerespectare, acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și financiare asociate noilor obligații legale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 2 | 2892 | Timp de citire: 2 min.

Indiferent dacă merg într-o sală de jocuri de noroc sau joacă online, jucătorilor li s-ar putea impune o limită a sumei pe care o pot juca, și anume nu vor putea plăti către orice fel de joc de noroc mai mult de 10% din veniturile pe luna anterioară, dacă propunerea legislativă ce conține această măsură, ce a fost pusă în dezbatere publică recent, va ajunge să se aplice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Abordarea stresului și epuizării la locul de muncă: avem deja norme legale pe care nu le (mai) putem ignora

Acest departament trebuie să identifice și să controleze riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de sănătatea mentală a angajaților, scăderea productivității și posibilele litigii cauzate de stres sau epuizare la locul de muncă.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Martie 2025 | 1550 | Timp de citire: 5 min.

Cadrul legislativ actual abordează deja riscurile psihosociale și epuizarea la locul de muncă. Stresul și burnout-ul sunt recunoscute ca forme de hărțuire morală în lege, iar angajatorii au obligația legală de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor „în toate aspectele”. Încă din 2005 stresul ocupațional era identificat drept a doua cea mai frecventă problemă de sănătate în UE, iar din 2013 există un ghid specializat în România pentru evaluarea riscurilor psihosociale. Problemele actuale derivă nu din lipsa reglementărilor, ci din nerespectarea celor existente privind limitarea timpului de muncă și asigurarea perioadelor de repaus, între altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Inspecții fiscale: Un caz recent de la CEDO subliniază importanța unei abordări echitabile și transparente în aplicarea controalelor. Speța poate fi utilă și firmelor din România

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile legate de inspecțiile fiscale abuzive și cum să se pregătească pentru a evita probleme și a proteja interesele firmei.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
5 Martie 2025 | 957 | Timp de citire: 4 min.

Inspecțiile fiscale joacă un rol important în asigurarea conformității contribuabililor cu obligațiile fiscale, respectiv în combaterea evaziunii. Astfel, prin intermediul controalelor fiscale, statul urmărește să se asigure că toate taxele și impozitele datorate de către contribuabili sunt declarate și plătite în mod corect, contribuind astfel la creșterea veniturilor bugetare, alături de alte mecanisme de colectare. Într-un context economic marcat de deficit bugetar, creșterea încasărilor devine o prioritate, ceea ce duce inevitabil la intensificarea efectuării inspecțiilor fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu SGR: Care sunt dificultățile și provocările întâmpinate de companii

Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare (amenzi mari), operaționale (probleme cu colectarea, platforma) și de conformitate legate de implementarea SGR.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2025 | 1 | 1052 | Timp de citire: 4 min.

La mai bine de un an de la operaționalizarea sa, Sistemul de garanție-returnare (SGR) a împărțit opinia publică între cei care îl laudă (în general, cei care au ajutat la crearea și implementarea sa) și criticii sistemului, unde majoritari ar fi cei care au direct de-a face cu el, de la comercianți la consumatori. Între cele două categorii se află optimiștii binevoitori, adică cei care îi recunosc meritul - incontestabil - de a fi scos din circuit niște ambalaje care ar fi avut toate șansele să fi sfârșit prin a polua mediul înconjurător. Despre cum i-a afectat SGR pe cei din "prima linie" - comercianții - vom discuta astăzi cu un expert: Oana-Andreea Fulgheci, auditor ISO și consultant de mediu. Citește articolul