Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Nerespectarea standardelor de performanță energetică a clădirilor sau folosirea unor specialiști neautorizați poate aduce riscuri legale și financiare pentru companie, iar acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri.
Ministerul Dezvoltării a anunțat că va organiza în vara acestui an sesiuni de atestare pentru auditorii energetici pentru clădiri, precum și pentru verificatorii de proiecte și experții tehnici în construcții. Examenele vor avea loc simultan în șase centre regionale: București, Brașov, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Citește articolul
Acest departament analizează cum pot fi evitate amenzile mari și acuzațiile penale, asigurându-se că există proceduri interne clare pentru a gestiona solicitările autorităților și a proteja compania de posibile probleme legale și financiare.
De câteva săptămâni, inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului pot trimite somații contribuabililor pentru prezentarea documentelor necesare în cadrul verificărilor. Asta înseamnă că ignorarea somațiilor se poate traduce în pedepse penale. În acest context, Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev recomandă firmelor să trateze solicitările inspectorilor cu seriozitate, însă opinează că și reprezentanții DGAF ar trebui să fie de bună-credință. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează pericolele care pot afecta compania. Un atac cibernetic și o amendă mare sunt riscuri majore care trebuie controlate pentru ca afacerea să nu aibă de suferit.
O companie a fost sancționată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu o amendă de aproximativ 100.000 de lei, după ce a fost victima unui atac cibernetic ce a expus datele personale ale clienților săi. Investigația a relevat nereguli grave în gestionarea securității datelor cu caracter personal ale clienților, inclusiv lipsa măsurilor adecvate de protecție a acestora și a unui sistem corespunzător de evaluare a riscurilor. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a evalua și diminua riscurile legate de controalele fiscale și posibilele fraude, în funcție de modul în care autoritățile își organizează activitatea.
Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea și unități județene, nu doar unități regionale, însă abia din iulie 2025, după ce termenul inițial a fost amânat recent pentru a doua oară. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul
Burnout-ul poate genera riscuri semnificative pentru o companie, cum ar fi scăderea productivității, absenteismul crescut, probleme de etică sau riscuri legale. Acest departament analizează astfel de riscuri și caută soluții pentru a le preveni sau a le gestiona.
O propunere legislativă care prevedea recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România a fost retrasă de inițiatori înainte de a fi votată efectiv, astfel că nu se va putea aplica. Inițiatorii arătau cauzele, consecințele burnout-ului și argumentau că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar fi urmat să modifice legislația sănătății și securității în muncă (SSM), aceștia veneau cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mintale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arătau inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul
Hărțuirea la locul de muncă reprezintă un risc serios pentru companii, putând duce la probleme de imagine sau financiare. Acest departament este interesat de metodele prin care aceste riscuri pot fi identificate și reduse.
HG nr. 970/2023 stabilește metodologia-cadru privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, impunând obligații complexe pentru angajatorii din mediul privat și cel public în ceea ce privește elaborarea și implementarea unei politici interne adecvate. În contextul modificărilor recent intrate în vigoare, ce afectează toți angajatorii, precum și al normelor noi ce se anunță anul acesta, implementarea în cel mai bun mod a metodologiei reprezintă, mai mult ca oricând, o prioritate pentru angajatori - din perspectiva riscurilor financiare inerente, dar și a efectelor asupra imaginii organizaționale. Citește articolul
Pentru a evalua șansele de succes ale unei aplicații, a identifica eventualele piedici și a se asigura că se respectă toate condițiile programului pentru a evita pierderea finanțării.
O nouă procedură de implementare a programului Start-up Nation a fost publicată recent de către Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), iar schimbările aduse sunt semnificative și vizează, în primul rând, departajarea activităților economice prin acordarea unui punctaj diferențiat. Implicit, se schimbă și grila de evaluare a cererilor de finanțare, fiind încurajate, de-acum înainte, unele activități din sfera industriei prelucrătoare. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze riscurile, cum ar fi amenzile pentru colaborarea cu agenții neacreditate (între 5.000 și 10.000 lei). Este crucial să se știe ce condiții trebuie să îndeplinească o agenție pentru a evita probleme legale și financiare.
În România există norme speciale privind intermedierea dintre cererea și oferta de muncă zilieră, iar desfășurarea de activități de intermediere fără acreditare poate aduce societății o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Articolul scoate în evidență riscuri operaționale și de securitate generate de lipsa competențelor digitale în populație (e.g., escrocherii, dezinformare), ceea ce necesită o evaluare și gestionare a riscurilor la nivel de companie.
Guvernul României propune în dezbatere un nou cadru național pentru competențele digitale, în încercarea de a reduce decalajul dintre procentul descrie accesul la internet și cel care descrie abilitățile reale ale cetățenilor. În ciuda investițiilor masive în digitalizare și echipamente, nivelul competențelor digitale rămâne scăzut, ridicând semne de întrebare cu privire la eficiența resurselor alocate până în prezent. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum ne putem proteja de riscurile legate de dezastre naturale, iar acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, inclusiv pierderile materiale.
Polița de asigurare împotriva dezastrelor (PAD) este o asigurare obligatorie a locuinței împotriva riscurilor de cutremur de pământ, alunecare de teren și inundații. Despăgubirile pot ajunge până la 100.000 de lei, în funcție de materialele din care este făcută locuința. În contextul în care astăzi se împlinesc 48 de ani de la cutremurul din 1977, prezentăm mai jos costurile și modul în care se pot obține despăgubiri în baza unei polițe PAD. Citește articolul