Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Noile reguli privind permisele de conducere (vârstă, experiență, tipuri de mașini) și asigurările auto sunt importante pentru a evalua și gestiona riscurile legate de flota de mașini a companiei și siguranța angajaților care conduc.
Cele două camere ale Parlamentului, respectiv Camera Deputaților și Senatul, îşi desfăşoară activitatea, potrivit Constituției, în două sesiuni ordinare pe an. Prima dintre ele a început odată cu luna februarie și urmează să se încheie în luna iunie. Pe agenda senatorilor și deputaților sunt mai multe proiecte de legi care vizează persoane fizice, iar măsurile conținute de acestea ar putea ajunge să se aplice până în vară. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului analizează și diminuează riscurile legale, financiare și de reputație asociate cu situațiile de hărțuire la locul de muncă, asigurându-se că există controale interne eficiente.
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă a fost modificată începând de azi, extinzându-se aplicabilitatea acesteia și în domeniul educației (prevederi exprese), pentru a crea un mediu sigur pentru elevi și studenți. Noile reglementări impun tuturor angajatorilor, inclusiv celor privați, să adopte proceduri de suport pentru victime și să ofere consiliere, iar victimele pot depune acum sesizări scrise fără a fi necesară semnătura olografă, aspect ce nu era prevăzut anterior. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale asociate cu diferitele moduri de colaborare cu personalul IT, cum ar fi riscul ca autoritățile fiscale să schimbe încadrarea unei colaborări, ceea ce ar putea duce la costuri neprevăzute sau amenzi.
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul
Acest departament este direct interesat, deoarece sistemul e-Sigiliu este conceput pentru a identifica și reduce riscurile de fraudă (vamală și fiscală) și alte probleme legate de transportul mărfurilor, contribuind la un control intern mai bun al operațiunilor.
Sistemul e-Sigiliu, prin care autoritățile monitorizează anumite transporturi rutiere riscante de mărfuri, a fost operaționalizat, potrivit unui comunicat recent al Autorității Vamale Române (AVR), după ce președintele acesteia anunțase iminența măsurii. Astfel, inspectorii vamali deja au început să monitorizeze transporturile rutiere riscante prin sigilii inteligente. Citește articolul
Ajută la identificarea și înțelegerea riscurilor financiare care pot apărea din schimbările fiscale și oferă metode practice pentru a te asigura că firma evită problemele legate de taxe și că respectă regulile interne de control.
Avocatnet.ro continuă seria de evenimente dedicate noutăților fiscale cu o sesiune focusată pe aspectele practice privind TVA, impozitarea nerezidenților, facilitățile fiscale rămase în vigoare și modificările privind impozitul pe profit în contextul noului cadru legislativ. Citește articolul
Acest departament evaluează potențialele riscuri legate de nerespectarea condițiilor de finanțare sau de implementarea proiectelor, asigurându-se că există controale interne pentru a minimiza aceste riscuri.
Afacerile neagricole din spațiul rural vor fi finanțate în continuare prin intermediul fondurilor europene gestionate de către Agenția pentru Finanțare Investițiilor Rurale (AFIR) prin intermediul unei noi măsuri lansate în dezbatere publică recent. Sprijinul financiar va fi acordat pentru implementarea Strategiilor de Dezvoltate Locală (SDL) ale Grupurilor de Acțiune Locală (GAL), respectiv finanțarea unor proiecte de investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, dar și investiții în infrastructura la scară mică pentru locuitorii din zonele acoperite de GAL-uri. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de situațiile în care procesele standard (cum ar fi acceptarea rețetelor electronice) nu sunt respectate sau de procedurile speciale (eliberarea antibioticelor în urgență), pentru a identifica riscuri și a stabili controale interne adecvate.
Digitalizarea unora dintre procesele din domeniul sănătății permite simplificarea multor proceduri care presupuneau deplasări ale beneficiarilor acestora, cu tot bagajul aferent de inconveniente: timpi mari de deplasare, de așteptare, conformarea la programul medicilor, care nu corespunde întotdeauna cu cel al pacienților etc. Cu toate acestea, unele farmacii condiționează eliberarea medicamentelor de prezentarea unei copii a rețetei electronice. Larisa Mezinu-Bălan, vicepreședintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a declarat pentru avocatnet.ro că acest tip de prescripție este suficient în varianta sa digitală. Citește articolul
Analizează riscurile legate de modul în care regulamentul intern este comunicat sau înțeles greșit de angajați, pentru a preveni probleme precum abaterile disciplinare sau litigiile în instanță.
Codul muncii reglementează modul în care trebuie să fie comunicat regulamentul intern al angajatorului, stabilind opțiuni de informare atât pe suport hârtie, cât și în format electronic, cu obligația ca lucrătorii să aibă acces permanent la acesta. Deși angajatorul nu are obligația de a publica regulamentul în spațiul public, el trebuie să se asigure că toți angajații pot accesa și printa documentul, pentru a evita riscurile legate de neinformarea acestora sau de accesul neautorizat. Astfel, dacă angajatorul optează pentru varianta electronică, nu îi poate interzice lucrătorului să imprime regulamentul intern în afara unității. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care se expune compania, inclusiv cele legate de nerespectarea legilor muncii și a normelor de siguranță, pentru a preveni problemele și amenzile.
În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul
Hărțuirea și violența la locul de muncă reprezintă riscuri majore pentru companie, atât din punct de vedere legal, cât și de reputație, iar acest departament trebuie să identifice și să controleze aceste riscuri.
Codul muncii, Legea sănătății și securității în muncă (SSM), precum și Legea ce guvernează activitatea Inspecției Muncii vor fi completate cu prevederi în contextul ratificării unei convenții în materie de prevenire a violenței și hărțuirii în relațiile de muncă. Vorbim de impunerea unor noi obligații, dar și de drepturi pe care angajații - victime ale diferitelor forme de hărțuire sau violență la locul de muncă le vor avea în curând, precum dreptul la modificarea locului/felului muncii ori la oferirea unor libere plătite. Angajatorii vor trebui să respecte noile prevederi, riscând altfel amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul