Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat să înțeleagă cum pot fi verificate informațiile candidaților și cum pot fi folosite perioadele de probă pentru a reduce riscurile asociate angajării de personal nepotrivit și pentru a asigura un proces de recrutare eficient și sigur.
Ideea de transparență în cadrul relației de muncă nu este nici pe departe inovatoare și nu a apărut abia acum, în 2025. Vestea că angajații vor dobândi curând accesul la anumite informații, în noul Revisal, care nu sunt și nici n-ar trebui să fie unele secrete, din moment ce sunt fix acelea din contractele lor de muncă, a deschis însă discuția și în ceea ce privește necesitățile unora dintre angajatori: transparența unor informații pe care lucrătorii le prezintă ca veridice în discuțiile preliminare angajării. Angajatorii trebuie să știe însă că dreptul de a cere informații despre trecutul profesional al candidaților „direct de la sursă” este prevăzut de lege de multă vreme. Citește articolul
Articolul se referă la prevenirea riscurilor financiare, asigurări pentru greșeli profesionale și condiții de bună reputație. Acest departament are nevoie să știe noile reguli pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile legate de credite și de activitatea firmei.
Legislația referitoare la contractele de credit garantate cu bunuri imobile rezidențiale a fost modificată printr-o ordonanță de urgență oficializată recent. În urma modificărilor, România conturează mai clar în plan local legislația europeană în domeniu, prin reglementarea drepturilor și obligațiilor părților implicate în acest gen de contracte. Ajustările aduse anul acesta, care vor intra în vigoare din 17 februarie, stabilesc că intermediarii de credite din alte țări trebuie să fie înregistrați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), condiționând însă această procedură de îndeplinirea anumitor condiții. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legale legate de gestionarea angajaților, în special a celor cu protecție specială, pentru a preveni litigii și a se asigura că procedurile interne respectă legislația muncii.
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) prin care s-a stabilit că protecția acordată părinților care beneficiază de indemnizația de inserție este constituțională și nu încalcă principiul egalității sau dreptul de acces liber la justiție. Decizia a fost luată ca urmare a unui apel formulat de o companie care a contestat interdicția de a concedia un angajat aflat în această situație. Citește articolul
Acest departament ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare. Informațiile despre modul de calcul al impozitului sunt cruciale pentru a evita erorile care ar putea duce la amenzi sau probleme financiare și pentru a asigura un control intern corect al proceselor fiscale.
Indicele prețurilor de consum, ce este folosit în cazul plăților anticipate în contul impozitului pe profitul anual, este mai mic în 2025 decât în anul precedent, conform unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF) ce a apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma este protejată de riscuri și funcționează corect. Articolul arată cum se prioritizează plata datoriilor la stat, inclusiv cele legate de ajutoarele de stat, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și de conformitate.
În toamna anului 2022, Guvernul a introdus o regulă nouă pentru ordinea stingerii obligațiilor fiscale, care prevede că, atunci când e cazul, se sting cu prioritate sumele pentru recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis. Acum, doi ani și ceva mai târziu, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu modificările procedurale impuse de această schimbare. Citește articolul
Acest departament este interesat de potențialele probleme care pot apărea în companie, iar plângerile angajaților sau nerespectarea legilor muncii reprezintă riscuri importante care trebuie identificate și gestionate.
Românii care lucrează în străinătate și se confruntă cu probleme la locul de muncă au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a-și proteja drepturile. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Caraș-Severin a transmis recent un comunicat în care reamintește că, în cazul unui conflict de muncă cu angajatorul, salariații pot apela la autoritățile competente sau pot solicita sprijinul misiunilor diplomatice ale României. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă firma, iar nerespectarea legilor privind salariul minim poate duce la amenzi sau probleme legale, deci este important să înțeleagă aceste reguli.
Salariul minim brut pe țară, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului, rămâne constant indiferent de numărul de zile lucrătoare din lună, ceea ce reflectă o abordare menită să ofere predictibilitate și echilibru în relația de muncă, inclusiv pentru contractele cu timp parțial și zilieri. Ignorarea unor aspecte esențiale face ca în practică să apară tot felul de situații în care angajații ajung, de fapt, să nu fie plătiți pentru acele zile libere la care au dreptul prin lege. Citește articolul
Monitorizează posibilele riscuri financiare și operaționale legate de schimbările fiscale și se asigură că există controale interne eficiente pentru a respecta corect noile obligații și a minimiza riscurile de neconformitate.
Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează, printre altele, impozitul minim global și așa-zisa taxă pe stâlp. Citește articolul
Acest departament monitorizează schimbările legislative din Parlament și creșterea numărului de inspectori, precum și respectarea termenelor fiscale, pentru a identifica și reduce riscurile la care este expusă compania și pentru a asigura că operațiunile se desfășoară conform regulilor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și reducerea riscurilor la care sunt expuși livratorii (accidente, probleme de sănătate) și compania (amenzi, procese), asigurându-se că există controale interne pentru a preveni astfel de situații.
Întâlniți tot timpul în trafic, indiferent de vremea de afară, uneori neatenți, alteori stresați, deseori deranjați. De multe ori criticați, viața cotidiană ar fi mai dificilă fără ei. Livratorii pe scutere ori biciclete ne ajută să economisim ceva ce ne lipsește din ce în ce mai mult: timpul. Care este regimul de angajare al curierilor, care sunt obligațiile angajatorilor privind siguranța și sănătatea lor în muncă, sunt întrebări pe care avocatnet.ro le-a adresat Inspecției Muncii (IM), cu un focus special pe utilizarea motocicletelor/scuterelor, dar și pe siguranța alimentară pe care o presupune activitatea livratorilor. Citește articolul