avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 931 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Pragul minim al datoriilor pentru insolvența persoanelor fizice se mărește din 2025

Acest departament este interesat de riscurile financiare care pot apărea, inclusiv cele legate de stabilitatea financiară a angajaților, pentru a evalua potențialele impacturi asupra companiei.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 3212 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele fizice pot solicita intrarea în insolvență atunci când nu mai pot face față datoriilor. Totuși, deși este o opțiune pentru cei aflați în dificultăți financiare, insolvența nu este disponibilă oricărei persoane cu probleme financiare. Pentru a putea solicita insolvența, trebuie îndeplinite anumite condiții, inclusiv un prag minim al datoriilor, calculat în funcție de salariul minim. Acest prag va fi majorat de la 1 ianuarie 2025. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Majorarea, de la 1 ianuarie, a salariului minim înseamnă și creșterea tarifului orar al zilierilor

Ei verifică dacă firma respectă toate regulile și evită amenzi sau probleme, așa că trebuie să știe despre aceste modificări legale pentru a preveni riscuri financiare sau de conformitate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 13105 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre implicațiile creșterii, de la 1 ianuarie 2025, a salariului minim brut este majorarea tarifului orar minim pentru munca zilieră, care se raportează la valoarea pe oră a salariului de bază minim. De la începutul anului viitor, salariul minim brut se majorează la 4.050 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro: Două clarificări privind întreprinderile legate, atunci când vine vorba de activitatea derulată prin PFA, II sau IF

Schimbările în regulile fiscale, mai ales cele legate de cum se calculează veniturile și ce înseamnă 'afaceri legate', pot crea riscuri financiare și de conformitate. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste riscuri pentru a se asigura că firma evită greșelile și posibilele amenzi.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Decembrie 2024 | 1947 | Timp de citire: 2 min.

Normele Codului fiscal au fost ajustate recent de Guvern, prin hotărâre, pentru a clarifica anumite chestiuni controversate din practică. Printre acestea se numără și clarificări despre activitatea derulată ca persoană fizică autorizată (PFA), întreprindere indeividuală (II) sau întreprindere familială (IF) în contextul verificării întreprinderilor legate pentru aplicarea sau nu a impozitul micro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noutăți aduse de Legea privind salariul minim adecvat pentru îmbunătățirea condițiilor de trai și de muncă. Definiția raportului de muncă, extinsă

Noile amenzi crescute și posibilitatea ca anumite abateri să devină infracțiuni reprezintă riscuri importante pentru companie, pe care acest departament trebuie să le identifice și să ajute la prevenirea lor.

Adoptarea Legii nr. 283/2024 marchează un pas semnificativ în armonizarea legislației naționale cu cerințele europene privind condițiile de muncă și protecția lucrătorilor. Această lege transpune, printre altele, în dreptul intern Directiva 2022/2041 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeană (pe scurt, Directiva 2022/2041), introducând măsuri menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața profesională și cea personală, să asigure condiții de muncă mai bune, transparente și previzibile, inclusiv prin salarii minime adecvate, și să protejeze drepturile angajaților în contextul noilor realități economice. Directiva 2022/2041 pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de muncă modern, care să răspundă atât provocărilor economice, cât și cerințelor sociale actuale. Legea nr. 283/2024 reflectă aceste priorități, având ca scop principal garantarea unui nivel ridicat de protecție socială, contribuind la asigurarea unui trai decent, reducerea inegalităților la locul de muncă și adaptarea reglementărilor naționale la realitățile economice actuale, protejând veniturile lucrătorilor, în special ale lucrătorilor defavorizați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE O serie de schimbări la legea notarilor privind procedurile succesorale și suspendarea din funcție, oficializate

Noile reguli pentru notari, inclusiv cele despre suspendarea lor, pot aduce riscuri în tranzacțiile și actele autentificate, necesitând o atenție sporită pentru a evita problemele.

Simona Voiculescu în Mediul juridic
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 1 | 16659 | Timp de citire: 2 min.

O lege privind activitatea notarilor publici, publicată marți în Monitorul Oficial, vizează extinderea competenței în procedurile succesorale, dreptul notarilor în funcție de a se înscrie la concursul de schimbări de sedii, precum și modificări în cazul suspendării din funcție pentru neachitarea obligațiilor bănești. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai multe modificări la Legea societăților au fost oficializate: Fără date ale beneficiarilor reali în actele constitutive și vot electronic în AGA

Introducerea votului electronic și schimbările în modul de luare a deciziilor în companie necesită o analiză a riscurilor și implementarea unor măsuri de control pentru a preveni fraudele și erorile și pentru a asigura un proces corect.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 1 | 11920 | Timp de citire: 3 min.

O lege oficializată marți vizează modificarea Legii societăților, respectiv cuprinde aspecte referitoare la votul electronic în cadrul adunărilor generale și eliminarea unor formalisme considerate excesive: de exemplu, cerința ca în actele constitutive să fie trecute datele de identificare a beneficiarilor reali. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum ne pregătim pentru raportarea SAF-T, care e obligatorie din ianuarie și pentru micii contribuabili. E recomandată o „curățenie generală” în patrimoniul firmei

Acest departament e interesat pentru că articolul arată cum o evidență contabilă incorectă poate duce la riscuri mari (cum ar fi amenzi) și cum se pot evita aceste probleme prin o pregătire bună a datelor.

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
3 Decembrie 2024 | 8146 | Timp de citire: 4 min.

Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul

ACCES GRATUIT

RAR Auto-Pass: Cine și contra cărei sume poate obține certificatul necesar vânzării unei mașini

Acest departament este interesat deoarece certificatul ajută la reducerea riscurilor legate de cumpărarea sau vânzarea de mașini, cum ar fi riscul de fraudă (kilometraj modificat), protejând interesele financiare ale companiei.

avocatnet.ro în Ghid auto
3 Decembrie 2024 | 1 | 3452 | Timp de citire: 1 min.

Un nou document emis de Registrul Auto Român (RAR) devine obligatoriu pentru tranzacțiile cu autoturisme second-hand înmatriculate în România. Documentul, care costă aproape 50 lei, poate fi obținut online și este accesibil atât cumpărătorilor, cât și vânzătorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Indemnizația pentru internship se va majora cu 175 de lei, începând de anul viitor

Departamentul de Managementul Riscului este interesat de acest articol pentru că nerespectarea obligațiilor legale (cum ar fi plata indemnizației sau încheierea contractelor) poate atrage amenzi semnificative, reprezentând un risc financiar și de reputație pentru companie.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2024 | 1 | 2702 | Timp de citire: 2 min.

Indemnizația pentru internship va fi majorată în 2025, în urma creșterii salariului minim pe economie. Firmele și autoritățile care încheie contracte de internship vor plăti cu 175 de lei mai mult comparativ cu nivelul actual al indemnizației. Citește articolul

ACCES GRATUIT

N-ar trebui să ne fie frică de angajator. Și, totuși...

Acest departament este interesat de identificarea și reducerea riscurilor legate de relațiile cu angajații, de lipsa feedback-ului real și de impactul negativ asupra activității firmei.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Decembrie 2024 | 780 | Timp de citire: 2 min.

Pentru buna desfășurare a relațiilor de muncă, participanții la raporturile de muncă se vor informa și se vor consulta reciproc, prevede Codul muncii. Uneori, din cauza situațiilor neconforme care tind să fie mediatizate mai intens, lucrătorii au rețineri atunci când angajatorul le solicită punctul de vedere sau opinia în legătură cu modul în care se desfășoară relația de muncă, pornind de la prezumția că angajatorul „nu se bucură” atunci când sunt luate în discuție aspectele care pot influența negativ relația de muncă. Mai mult, chiar simpla completare în mod anonim a unui chestionar poate provoca stare de neliniște în rândul lucrătorilor care și-au exprimat sincer părerea, așa cum relatează un utilizator al forumului avocatnet.ro: Citește articolul