Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat să identifice potențialele riscuri legate de nerespectarea legislației muncii și a normelor de SSM, pentru a putea implementa măsuri preventive și a proteja compania de eventuale sancțiuni sau probleme.
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Articolul subliniază cum pot fi evitate riscurile legale și financiare și prezintă sistemul de sancțiuni, informații esențiale pentru identificarea și gestionarea pericolelor potențiale ale companiei.
Implementarea Directivei UE 2022/2041 privind salariile minime adecvate reprezintă un moment important pentru angajatorii din România, legea de transpunere introducând un mecanism transparent și predictibil de stabilire și actualizare anuală a salariului minim, dar și sancțiuni mult mai dure pentru neacordarea salariului minim stabilit prin lege sau contract colectiv de muncă. Citește articolul
Oferă informații despre riscurile sporite de conformitate și fraudă pe care le implică noile sisteme de raportare fiscală, ajutând la dezvoltarea unor strategii de control intern mai eficiente pentru a minimiza expunerea companiei.
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului examinează diverse tipuri de amenințări. Acest caz arată riscurile asociate cu lipsa de protecție a datelor personale și modul în care o astfel de situație poate duce la consecințe grave, inclusiv costuri semnificative și afectarea imaginii. Este important pentru a identifica și gestiona riscurile legate de date și comportament online.
Autoritățile române nu au reușit să protejeze o tânără împotriva violenței cibernetice și au încălcat articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului privind dreptul la respectarea vieții private și de familie, a stabilit recent Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO). Ancheta înaintată de victimă a fost considerată „ineficientă” din cauza duratei excesive și a atitudinii autorităților române, care au atribuit parțial vina reclamantei, contribuind astfel la „revictimizarea” acesteia. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli privind autorizarea personalului și furnizarea serviciilor conexe actului medical, mai ales având în vedere sancțiunile penale.
Un proiect de ordin care actualizează normele metodologice de aplicare a prevederilor legale referitoare la serviciile publice conexe actului medical a fost pus în dezbatere recent pe site-ul Ministerului Sănătății (MS). Modificările propuse includ repoziționarea logopediei în cadrul acestor servicii, încadrând această specializare în sfera psihologiei. În plus, prestarea de astfel de activități de către personal neautorizat este considerată infracțiune. Citește articolul
Schimbările în reglementările fiscale pot introduce noi riscuri de conformitate sau financiare. Acest departament analizează cum aceste modificări pot afecta operațiunile companiei și stabilește controalele necesare pentru a evita problemele.
Din 2025, anunțarea obținerii noilor venituri din chirii (altele decât veniturile din arendare, din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, precum și din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă) se face direct în anul următor, la termenul din 25 mai. Anterior, anunțarea se făcea în termen de 30 de zile de la încheierea contractului între părți. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile cerințe și riscuri (ex: risc fiscal ridicat pentru produse accizabile) pentru a se asigura că firma are controale interne adecvate și evită problemele legale sau financiare.
Mai multe modificări la regimul legal al sistemelor e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și la Codul fiscal și Legea contabilității, au fost oficializate miercuri prin ordonanță de urgență. Actul normativ cuprinde o sumedenie de mici noutăți, clarificări utile și prelungiri de termene. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscul de a primi amenzi mari sau de a-și pierde licența din cauza nerespectării legilor privind tichetele și voucherele.
Valoarea punctului-amendă pentru încălcările legate de acordarea biletelor de valoare, echivalentă cu salariul minim brut pe economie, va crește începând cu 1 ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile la care este expusă compania. Nerespectarea noilor legi privind protecția datelor angajaților poate duce la amenzi mari și probleme de reputație, iar directiva cere evaluarea periodică a riscurilor legate de prelucrarea datelor prin sisteme automate.
Directiva privind drepturile lucrătorilor pe platforme digitale impune restricții asupra prelucrării datelor cu caracter personal, interzice monitorizarea stării emoționale sau utilizarea datelor biometrice pentru identificare în condiții necorespunzătoare și subliniază importanța implicării umane în deciziile automate care afectează lucrătorii. Aceasta garantează dreptul lucrătorilor de a fi informați despre algoritmii care le afectează condițiile de muncă, de a contesta deciziile automate și de a accesa datele personale generate prin activitatea lor, asigurând astfel o transparență și un respect mai mare al drepturilor acestora. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma, iar asigurarea corectă a vehiculelor care circulă în străinătate este un aspect important pentru a evita probleme.
În prezent, șoferii trebuie să se asigure că au asigurarea Carte Verde în format fizic atunci când călătoresc în afara țării. Însă, începând cu 1 ianuarie 2025, aceștia vor putea prezenta asigurarea Carte Verde și în format electronic în cazul unui control sau accident în afara țării. Documentele completate manual nu vor fi acceptate și nu vor fi recunoscute în cadrul Sistemului Carte Verde. Citește articolul