Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Avertizează asupra riscurilor financiare (amenzi) și de imagine pe care compania le poate avea dacă nu respectă legislația privind hărțuirea și discriminarea, ajutând la implementarea controalelor necesare.
În domeniul discriminării, Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, iar anul viitor inspectoratele teritoriale se vor concentra și pe măsura în care angajatorii respectă prevederile existente în legislație în scopul asigurării egalității de șanse și tratament între lucrătorii femei și bărbați - o arată calendarul de acțiuni al instituției pe 2025. Ce înseamnă asta pentru angajatori: Citește articolul
Informațiile lunare despre situația financiară ajută la identificarea mai rapidă a problemelor și la o mai bună monitorizare a riscurilor interne.
Periodicitatea de întocmire a balanței de verificare a fost modificată recent de Guvern, aceasta fiind necesară lunar de-acum. Anterior acestei modificări, balanța de verificare se întocmea mai rar de-atât. Citește articolul
Acest departament se asigură că sunt respectate procedurile corecte pentru semnarea documentelor financiare, pentru a preveni erorile și a reduce riscurile pentru firmă.
Situațiile financiare și raportările contabile trebuie să conțină și semnătura reprezentantului legal al companiei, este indicat expres în urma unor modificări recente la Legea contabilității. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri există atunci când firma primește bani de la stat și cum poate evita problemele, cum ar fi obligația de a returna banii din cauza nerespectării unor condiții.
Beneficiarii ajutoarelor de minimis / de stat care nu-și îndeplinesc obligațiile asumate după finalizarea proiectului, pe durata perioadei de monitorizare a investiției, riscă să returneze ajutoarele financiare nerambursabile încasate, dar și dobânzi pentru suma restituită. Citește articolul
Nerespectarea regulilor privind concediile medicale și plata indemnizațiilor poate atrage amenzi și procese. Acest departament analizează astfel de situații pentru a identifica riscurile financiare și legale pentru companie și pentru a propune măsuri prin care firma să evite aceste probleme.
Persoanele aflate în perioada de probă au dreptul la concediu medical, la fel ca orice alt salariat din companie. Totuși, pentru a beneficia de indemnizația de concediu medical, este necesar ca toți angajații să îndeplinească o condiție specifică. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele riscuri care pot apărea dacă firma nu respectă noile cerințe pentru șoferi (cum ar fi amenzi sau imposibilitatea de a opera) și stabilește cum să le prevină.
Un ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea și completarea unor norme care reglementează autorizarea, controlul și pregătirea profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere a fost publicat astăzi în Monitorul Oficial. Modificările aduse urmăresc unificarea normelor privind atestarea conducătorilor auto în regim de taxi și în regim de închiriere. Citește articolul
Acest departament urmărește noile modalități de obținere a licențelor pentru a se asigura că firma respectă toate regulile. Asta ajută la evitarea amenzilor sau a problemelor legale și la menținerea unei activități sigure și la standardele cerute.
Începând din 4 decembrie, absolvenții examenelor de obținere a atestatelor pentru transport în regim de taxi ori închiriere nu mai pot obține documentele de certificare a acestei calități decât online. Singurii care trebuie să facă astfel de solicitări în formula ”clasică” sunt managerii de transport. Citește articolul
Orice modificare legislativă, mai ales în domeniul fiscal, poate crea noi riscuri pentru companie, de la amenzi la pierderi financiare. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Guvernul a venit recent cu o serie de optimizări la regulile pentru impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. Însă trebuie precizat că unele dintre ele vizează inclusiv persoanele juridice. Citește articolul
Nerespectarea drepturilor angajaților și încălcarea intimității lor pot duce la riscuri reputaționale, litigii și scăderea moralului, aspecte pe care acest departament le analizează și le gestionează pentru a proteja compania.
Respectul pentru intimitatea angajaților este esențial, însă în 2024 încă discutăm despre cum unii lucrători se confruntă cu situații de genul controlului vestiarelor în lipsă. Conform legislației, angajatorii trebuie să asigure condiții adecvate și securizate pentru bunurile personale ale angajaților, iar intervențiile asupra acestora fără consimțământ pot fi considerate încălcări ale vieții private. Citește articolul
Informațiile despre termenele limită și eventualele probleme în procesul de obținere a amnistiei fiscale sunt esențiale pentru a identifica și gestiona riscurile financiare și de conformitate ale companiei.
Este notoriu faptul că legiuitorul a reglementat amnistia fiscală prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 107/2024. În esență, prin OUG nr. 107/2024 a fost prevăzută, printre altele, posibilitatea de a beneficia de anularea de la 25% până la 50% din obligațiile fiscale principale și 100% din obligațiile fiscale accesorii pentru persoanele fizice și de anularea a 100% din obligațiile fiscale accesorii pentru persoanele juridice. Termenul-limită stabilit de OUG nr. 107/2024 pentru a beneficia de amnistia fiscală a fost stabilit pentru 25 noiembrie 2024. Citește articolul