Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Noile reglementări fiscale, modificările legislative privind auditul și guvernanța corporativă (vot electronic în AGA) influențează evaluarea riscurilor și adaptarea controalelor interne ale companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 2 - 8 decembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre modificările privind e-Factura pentru a se asigura că procesele interne sunt ajustate, reducând riscul de erori sau de neconformitate cu legea.
Prima zi a anului viitor va aduce două categorii noi de operațiuni din relația B2B pentru care facturile electronice nu mai trebuie transmise în sistemul e-Factura, conform unui act normativ recent oficializat. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli de facturare poate aduce amenzi sau probleme firmei. Acest departament analizează riscurile și se asigură că există proceduri interne pentru a evita aceste probleme și a respecta legea.
Începând cu prima zi a anului viitor, facturile simplificate emise în relațiile business to business (B2B) și business to consumer (B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura, cu excepția bonurilor fiscale considerate facturi simplificate. Anterior, autoritățile exceptaseră în mod expres contribuabilii de transmiterea facturilor simplificate. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile. Aplicarea greșită a regulilor de salarizare poate duce la amenzi, procese sau la nemulțumiri din partea angajaților. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile asociate cu plata incorectă a sporurilor și să se asigure că sunt implementate sisteme de control interne care să prevină erorile și să garanteze respectarea legilor în vigoare.
În sistemul sanitar, lucrătorii au opțiunea de a alege între sporul de tură (15%) și sporul de noapte (25%), fiecare având reguli specifice de aplicare. Sporul de tură se aplică tuturor orelor lucrate într-o tură, indiferent dacă sunt de zi sau de noapte, și este mai avantajos pentru cei care lucrează în ture, în special în unitățile bugetare. Sporul de noapte, în schimb, se referă doar la orele efectuate între 22:00 și 6:00 și necesită lucrul a cel puțin trei ore pe noapte sau 30% din timpul lunar. De asemenea, sporul de noapte nu se aplică în cazul în care programul de lucru se încheie la miezul nopții. Este important de menționat că sporurile în sistemul de stat sunt înghețate la nivelul salariilor din 2018, iar reglementările actuale privind calculul le regăsim în Legea 153/2017. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă regulile și că nu există riscuri de a primi amenzi sau de a avea probleme din cauza nerespectării termenelor și a modului corect de depunere a documentelor financiare.
Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale urmează să fie depuse la autoritățile fiscale exclusiv online. Concret, asta înseamnă că prima depunere exclusiv electronică va fi făcută la 31 mai 2026. Citește articolul
Discuția despre deficiențe, lipsa unor proceduri standardizate și importanța transparenței pentru creșterea încrederii publicului se leagă de identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și consolidarea controlului intern.
Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) a lansat un ghid care prezintă o analiză detaliată a serviciilor de relații cu publicul din autoritățile și instituțiile publice din România. Studiul evidențiază atât punctele forte, cât și lacunele existente în acest domeniu și oferă sugestii concrete pentru îmbunătățirea calității serviciilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile noi legate de nerespectarea noilor reguli (cum ar fi pierderea licenței pentru un an) și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații și a proteja operațiunile companiei.
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile care apar din noile legi și reglementări și pentru a adapta procedurile interne de control.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Articolul descrie cum nereguli și lipsa de transparență pot duce la anularea unui proces major, oferind lecții despre importanța gestionării riscurilor și a controalelor interne pentru a preveni situații grave.
Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat întregul proces electoral cu privire la alegerea Președintelui României. Întregul proces electoral va fi reluat, iar Guvernul este obligat să stabilească o nouă dată pentru alegerile prezidențiale, precum și un nou calendar pentru realizarea acțiunilor necesare organizării acestora. Decizia CCR în acest sens a apărut vineri seară în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor legi ale muncii, cum ar fi amenzi, excluderea de la contracte publice și controale ITM mai dese, pentru a stabili măsuri de prevenție și control.
Legea nr. 283/2024 promovează negocierile colective, având ca obiectiv creșterea ratei de acoperire la 80% pentru angajatori. Aceasta impune operatorilor economici care participă la achiziții publice să respecte legislația muncii, inclusiv inițierea negocierilor colective și acordarea salariului minim, stabilind că existența unui contract colectiv de muncă (CCM) devine un criteriu de evaluare pentru atribuirea contractelor, iar societățile condamnate recent pentru nerespectarea salariului minim sunt excluse de la achiziții. Legea prevede, de asemenea, suplimentarea numărului de inspectori de muncă, care vor intensifica controalele, axându-se pe respectarea salariului minim și a negocierilor colective. Această reglementare urmărește să îmbunătățească conformitatea în domeniul muncii, excludând operatorii care nu îndeplinesc standardele legale. Ce înseamnă asta pentru angajatori? Citește articolul