Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Nerespectarea regulilor de protecția datelor aduce riscuri mari pentru companie, iar acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea acestor riscuri.
În era digitală de astăzi, protecția datelor personale a devenit o provocare complexă pentru companii. Andreea Lisievici, avocat cu o experiență vastă atât în firme de avocatură, cât și ca lider intern în materie de privacy pentru companii diverse, a decis să abordeze această problemă într-un mod practic și inovator. Cu o carieră care include roluri de top în protecția datelor la giganti precum Volvo Cars și Boeing, Lisievici a observat o lipsă de resurse practice pentru profesioniștii din domeniu. Răspunsul ei? PrivacyCraft, un proiect lansat în 2024, care include "The Privacy Manager Club" - un program complet de formare și suport pentru specialiștii în protecția datelor. Scopul său este simplu, dar ambițios: să transforme conformitatea în materie de privacy dintr-o simplă obligație legală într-o competență esențială și practică pentru profesioniștii din domeniu. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma. Modificările fiscale pot crea riscuri financiare sau probleme în lanțul de aprovizionare, iar departamentul trebuie să evalueze și să gestioneze aceste posibile amenințări.
Un produs nou cu mult zahăr adăugat va fi inclus pe lista excepțiilor de la cota de TVA de 19%, conform unei legi aplicabile de anul viitor. Este vorba despre hrana pentru albine. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu nerespectarea termenelor sau a cerințelor de raportare fiscală, care pot duce la amenzi sau alte complicații pentru firmă.
Declarația 406 care conține secțiunea de stocuri este, cu siguranță, mai puțin popularizată decât celelalte raportări SAF-T pentru că este singura care se depune numai la cererea expresă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, reprezentanții ANAF au atras recent atenția că au început deja să ceară unor contribuabili depunerea declarației de stocuri. Citește articolul
Ajută la recunoașterea și evaluarea pericolelor legate de siguranța angajaților, precum și la gestionarea costurilor care pot apărea dacă aceste riscuri nu sunt controlate.
Un subiect discutat intens de către salariații statului, preluat și dezbătut superficial și în spațiul public, este cel legat de sporul (de până la 15%, dar nu mai mult de 1.500 de lei lunar) pe care personalul plătit din fonduri publice îl poate primi atunci când se constată că lucrează în condiții periculoase sau vătămătoare. Dacă în cazul angajaților de la stat vorbim de o sumă care se acordă pentru că asta prevede legea, în sectorul privat nu trebuie să uităm că vorbim de capacitatea părților de a negocia și decide cu privire la diversele prestații suplimentare ce pot fi acordate salariaților. Citește articolul
Înțelegerea modului corect de utilizare a sistemului e-Transport, mai ales în cazul discrepanțelor de cantitate, ajută la prevenirea riscurilor financiare și legale, asigurându-se că operațiunile sunt conforme și bine controlate.
Într-o situație în care beneficiarul a obținut un cod UIT în e-Transport pentru toată marfa, dar furnizorul trimite jumătate din bunuri printr-un transport și jumătate printr-un alt transport, cum trebuie procedat? În esență, trebuie obținut și un al doilea cod UIT, iar beneficiarul trebuie să facă unele comentarii în aplicația e-Transport din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Inițiativa urmărea identificarea și raportarea elevilor vulnerabili (risc de violență, abuz, consum de substanțe). Orice organizație, mai ales cele care interacționează cu copii sau care oferă servicii sociale, trebuie să identifice și să gestioneze riscurile asociate cu siguranța și bunăstarea copiilor, iar acest departament ar fi interesat de modul în care sunt abordate și controlate astfel de situații.
Pentru a proteja copiii vulnerabili, ai căror părinți sunt plecați din țară, un recent proiect de lege, depus spre dezbatere la Camera Deputaților, impune școlilor să semnaleze autorităților cazurile de elevi în pericol, precum violența sau abuzul. Citește articolul
Articolul arată cum să gestionezi riscurile legate de nerespectarea regulilor privind prețurile între firmele aceluiași grup, astfel încât compania să nu sufere pierderi financiare sau de reputație.
Prețurile de transfer se referă la prețurile la care entitățile asociate din cadrul unui grup multinațional tranzacționează bunuri, servicii, proprietăți sau împrumuturi între ele. Conform principiului valorii de piață („arm’s length principle”), aceste tranzacții trebuie să fie comparabile cu cele efectuate de părți independente. Metoda marjei nete (TNMM) este una dintre metodele aprobate de liniile directoare ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și se aplică pentru a determina dacă marja netă realizată de contribuabil într-o tranzacție controlată este similară cu marjele realizate de entități independente în tranzacții comparabile. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice care pot afecta operațiunile companiei, cum ar fi dificultățile de a găsi personal calificat din cauza deficitului de lucrători sau impactul macroeconomic al șomajului.
Rata şomajului BIM ajustată sezonier a urcat în august cu 0,1 puncte procentuale, până la 5,5%, faţă de cea înregistrată în luna iulie 2024, și cu 0,4 pp față de iunie, conform datelor provizorii publicate de INS. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să reducă riscurile ca firma să primească amenzi sau să aibă întreruperi din cauza nerespectării regulilor de transport și vamale.
Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul
Articolul avertizează asupra obligațiilor de raportare și a modului corect de a le îndeplini, ajutând departamentul să identifice și să prevină riscurile legate de nerespectarea termenelor sau a cerințelor fiscale.
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul