Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament are rolul de a identifica și gestiona riscurile la care este expusă compania. Informațiile despre necesitatea obținerii codurilor UIT, a raportării corecte și, mai ales, a salvării istoricului transporturilor pentru controale, sunt cruciale pentru a asigura conformitatea și a reduce riscurile de amenzi sau de probleme în cazul unei verificări din partea autorităților.
Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare care pot apărea dacă procedurile de notificare a asigurătorului nu sunt respectate la vânzarea unui vehicul, ceea ce ar putea duce la costuri suplimentare cu asigurările viitoare sau la probleme în cazul unor daune.
Legislația în vigoare obligă proprietarii de mașini să anunțe asigurătorul atunci când vând mașina care apare în polița de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). Pe lângă obligația în sine, mai sunt câteva motive pentru care vânzătorul unei mașini ar trebui să anunțe asigurătorul de înstrăinarea mașinii. În primul rând, când nu-și anunță asigurătorul de vânzarea mașinii, fostul proprietar riscă scăderea clasei de bonus-malus, dacă cel căruia i-a vândut mașina e implicat într-un accident rutier. În plus, la vânzarea mașinii, foștii proprietari pot cere returnarea parțială a sumei plătite pentru RCA. Citește articolul
Raportul se concentrează pe 'riscurile asociate' cu evoluțiile economice și este citat un director de risc. Identificarea incertitudinilor geopolitice, a riscurilor din lanțul de producție și a dependențelor de factori externi este fundamentală pentru acest departament.
Sectorul energetic va fi și în 2025 afectat de incertitudinile politice, pharma și IT-ul au perspective bune sau în curs de îmbunătățire, iar companiile din agricultură vor suporta presiuni generate de seceta dina cest an, conform Raportului „Sector Atlas 2024”, realizat de Allianz Trade. Citește articolul
Modificările legale privind accesul poliției în proprietăți, gestionarea animalelor periculoase sau amenzile au un impact direct asupra riscurilor cu care se poate confrunta compania, inclusiv riscuri legate de siguranță, conformitate sau reputație.
Mai multe acte normative din domeniu protecției animalelor și a gestionării câinilor ar putea fi modificate în următoarea perioadă, potrivit unei inițiative legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât atât abandonul animalelor, cât și comercializarea ilegală a acestora să se reducă, iar polițiștii să poată interveni mai ușor în cazurile ce privesc protecția animalelor. În 4 octombrie se sărbătorește anual Ziua Mondială a Animalelor, care este o zi de acțiune pentru drepturile animalelor și bunăstarea acestora. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate facturile pentru a evita erorile sau problemele de conformitate, asigurându-se că procesele interne respectă noile cerințe legale, mai ales în relația cu o instituție publică.
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul
O înregistrare incorectă sau o neînțelegere a noului sistem de numerotare poate duce la riscuri legale sau operaționale pentru companie. Acest departament trebuie să se asigure că totul este conform pentru a evita probleme.
În același timp cu trecerea la noul său sistem informatic, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță că s-a modificat formatul numărului de ordine din Registrul Comerțului, ce este alocat profesioniștilor, potrivit unui comunicat recent. Noul format este aplicat treptat și profesioniștilor care solicită înregistrarea de mențiuni. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum să identifice și să reducă riscurile legate de rolurile obligatorii din companie, pentru a evita problemele și a asigura buna funcționare internă.
Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și operaționale ale companiei. Amnistia fiscală oferă o oportunitate de a reduce riscurile legate de datorii fiscale vechi și de a se asigura că firma folosește corect această șansă pentru a fi mai stabilă financiar.
De câteva săptămâni, contribuabilii cu datorii la stat au la dispoziție o nouă amnistie fiscală pe care o pot accesa, potrivit OUG nr. 107/2024. Mecanismul vizează obligațiile principale restante la 31 august 2024 și este operațional deja. Iată care sunt principalii pași procedurali de urmat. Citește articolul
Acest departament evaluează potențialele probleme legale sau de reputație care pot apărea dacă angajații lucrează în concediu sau dacă nu sunt respectate drepturile lor, asigurându-se că firma evită riscuri.
În SUA, conceptul de „workation”, care se referă la cei care lucrează din vacanță, e tot mai des adus în discuție, dar legislația americană este considerabil diferită de cea din Europa, unde angajații beneficiază de dreptul la concediu anual plătit recunoscut tuturor. Cei care lucrează în concediu se confruntă adesea cu burnout și stres crescut, iar ideea în sine de a lucra atunci când se presupune că trebuie să-ți refaci capacitatea de muncă este o aberație. Cu toate acestea, angajații mai tineri și cei în funcții de conducere aleg să nu se deconecteze în vacanță. Angajații care refuză însă orice activitate în vacanță nu ar putea fi, conform legii române, nici sancționați, nici evaluați pe acest criteriu și cu atât mai puțin concediați pe acest unic motiv. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legale și financiare mari care pot apărea din nerespectarea legilor muncii și la stabilirea unor reguli interne pentru a le preveni.
Miile de ore suplimentare adunate într-o perioadă de 25 - 30 de luni de muncă reprezintă o chestiune (un abuz) cu care ne-am mai întâlnit, indiferent că vorbim de angajații de la privat sau din sistemul public. Reperele esențiale legate de timpul de muncă, de repaus, scopul și condițiile de efectuare a muncii suplimentare, cel mai adesea complet trecute cu vederea. În speța pe care o avem azi în față însă cel mai șocant aspect e chiar o prevedere din contractul colectiv de muncă, prin care părțile, cu încălcarea flagrantă a legii, au decis să legitimeze munca suplimentară în situații aproape absurde. Citește articolul