Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul menționează prevederi pentru corectarea erorilor apărute în procesul de acordare a plăților și recuperarea sumelor plătite necuvenit. Acest departament este interesat de proceduri care asigură corectitudinea și integritatea operațiunilor financiare și minimizează riscurile de pierderi sau nereguli.
Noile măsuri referitoare la acordarea primelor de carieră didactică, oficializate recent, extind cu trei ani perioada pe parcursul căreia aceste gratificații pot fi acordate. În plus, personalul nedidactic primește beneficii asemănătoare celor de care se vor bucura profesorii. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune firma. O înțelegere corectă a regulilor de etichetare și denumire a produselor ajută la prevenirea problemelor legale, a amenzilor sau a daunelor de imagine.
Printr-o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) se stabilește că statele membre nu pot interzice în mod general și abstract utilizarea denumirilor din industria cărnii, mezelurilor și a peștelui pentru a descrie, comercializa sau promova alimentele pe bază de proteine vegetale, chiar dacă acestea înlocuiesc în totalitate proteinele de origine animală. Cu toate acestea, statele membre pot sancționa utilizarea unor astfel de denumiri dacă, în practică, acestea induc în eroare consumatorul, iar producătorii trebuie să furnizeze informații clare cu privire la înlocuirea ingredientelor. CJUE a concluzionat că armonizarea expresă a legislației UE privind etichetarea alimentelor acoperă și situația în care compoziția alimentelor se schimbă complet. Aceasta înseamnă că statele membre nu pot adopta măsuri naționale care să reglementeze sau să interzică utilizarea unor astfel de denumiri, în afara cadrului stabilit de legislația UE. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre schimbările în modul de raportare fiscală pentru a identifica riscurile de neconformitate și pentru a se asigura că procesele interne sunt pregătite pentru noile cerințe digitale.
Procesul etapizat pe mai mulți ani pentru digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) încă mai are câteva etape importante de parcurs, inclusiv în privința raportărilor SAF-T. Din acest motiv, reprezentanții ANAF spun că eliminările de declarații actuale pot veni, cel mai devreme, abia din a doua jumătate a anului 2025. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, inclusiv cele care apar din cauza problemelor de sănătate ale angajaților (stres, epuizare) sau a nerespectării legilor muncii, pentru a evita pierderile sau reputația proastă.
Pe 7 octombrie e Ziua internațională a muncii decente, ocazie cu care trebuie să ne reamintim că sintagma „muncă decentă” nu se referă exclusiv la un salariu care trebuie să reflecte valoarea muncii prestate, ci și la un mediu de muncă lipsit de orice pericol, inclusiv din sfera celor care produc, în liniște, efecte negative pe termen lung - cum ar fi stresul și epuizarea fizică. Citește articolul
Cunoașterea modificărilor legislative, cum sunt cele legate de pensii, este importantă pentru a identifica și reduce riscurile de neconformitate legală sau pentru a se asigura că datele angajaților relevante pentru pensii sunt gestionate corect, evitând posibile probleme viitoare.
Conform noii legi a pensiilor, intrată în vigoare la începutul lunii trecute, aceste drepturi pot fi recalculate din oficiu, ținând cont de punctele de stabilitate (acordate pentru stagiile de cotizare contributive realizate peste 25 de ani) ori prin valorificarea veniturilor lunare realizate anterior datei de 1 aprilie 2001. În plus, pensiile pot fi recalculate la cerere, prin adăugarea de stagii de cotizare sau venituri. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele financiare și reputaționale. Înțelegând condițiile în care o încălcare a GDPR poate duce la despăgubiri și ce fel de reparații sunt acceptate, departamentul poate evalua mai bine riscul și poate propune măsuri pentru a-l minimiza.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat recent într-o cauză care tratează dreptul la despăgubiri pentru încălcarea dreptului la protecția datelor, stabilind că simpla încălcare a GDPR nu este suficientă, ci trebuie demonstrat un prejudiciu concret. De asemenea, prezentarea de scuze poate fi o formă de despăgubire, dar numai dacă aceasta este suficientă pentru a compensa integral prejudiciul moral suferit. Citește articolul
Acest departament ajută la identificarea și prevenirea riscurilor, cum ar fi amenzile sau problemele legale, care pot apărea dacă firma nu respectă regulile pentru zilieri și personal temporar.
În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea drepturilor angajaților legate de timpul liber și disponibilitate, contribuind la prevenirea amenzilor, proceselor și a deteriorării imaginii companiei.
Deși prin contractul de muncă salariatul se obligă să presteze anumite activități, în beneficiul și sub autoritatea unui angajator, într-un interval de timp determinat și conform unui program pe care ambele părți îl stabilesc chiar în cadrul acestui contract, predictibilitatea și linia clară care separă viața privată de cea profesională nu sunt mereu elemente comune ale raporturilor de muncă, deși ar trebui. Nu știm dacă lipsa informării conduce la situații în care relația de muncă este privită ca fiind una de pură și completă subordonare sau este vorba exclusiv de vulnerabilitatea lucrătorilor, care sunt nevoiți să accepte orice condiții de muncă, dar cert e că sunt aspecte pe care atât angajatorii, cât și lucrătorii le ignoră constant în piața muncii din România. Citește articolul
Datele economice arată posibile riscuri sau noi oportunități pentru afacere, cum ar fi fluctuațiile cererii sau stabilitatea pieței, ajutând la luarea de măsuri de precauție.
Datele revizuite arată că economia României a înregistrat o creșterea de doar 1,4% din PIB în primul semestru (față de 1,5% estimarea anterioară), în condițiile în care cifrele privind evoluția din T2 au fost revizuite în sens pozitiv. Cu toate acestea, rolul investițiilor la avansul economic a fost redus drastic. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile legate de completarea greșită a facturilor, cum ar fi primirea de notificări de la Fisc și posibile penalități. Departamentul de management al riscului folosește aceste informații pentru a identifica și preveni situațiile care pot aduce prejudicii firmei.
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul