Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile posibile pentru companie, iar o percepție negativă asupra economiei poate semnala noi provocări sau probleme.
Două treimi din antreprenori (66,8%) sunt pesimişti în legătură cu viitorul ţării, iar 70% cred că impozitul pe venit o să crească în următoarele 12 luni, conform Barometrului Antreprenorilor New-Money INSCOP (BANI). Citește articolul
Articolul prezintă riscurile de a primi amenzi dacă nu se respectă cerințele e-Transport și explică cum gestionarea corectă a documentelor reduce aceste riscuri, contribuind la controlul intern al companiei.
Contribuabilii care au de a face cu sistemul e-Transport ar trebui să păstreze o evidență internă a raportărilor făcute în aplicația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Această practică este deosebit de utilă în cazurile în care, ulterior desfășurării transporturilor raportate, autoritățile vin în control. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica și a reduce riscurile la care este expusă compania. Înțelegerea exactă a limitărilor impuse de sancțiuni, precum cele descrise în articol, ajută la prevenirea riscurilor legale, financiare și de reputație care ar putea apărea din nerespectarea acestora.
Tribunalul Uniunii Europene (UE) a respins trei acțiuni formulate împotriva interdicției de a furniza servicii de consultanță juridică guvernului rus și entităților stabilite în Rusia, stabilită în contextul conflictului din Ucraina, arătând că interdicția în discuție urmărește efectiv obiective de interes general, fără a aduce atingere conținutului însuși al misiunii fundamentale a avocaților într-o societate democratică. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum să identifici și să previi riscurile legate de rapoartele fiscale greșite și despre importanța verificărilor interne regulate pentru a te asigura că totul este în ordine și pentru a minimiza riscul de amenzi sau probleme cu ANAF.
Până la finalul anului, sistemul e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, este în teste. Dar chiar dacă transmiterea de răspunsuri la notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este opțională momentan, specialiștii recomandă contribuabililor să ofere feedback. Automat, asta înseamnă că firmele trebuie să facă verificări interne pentru a-și da seama de unde ar putea să vină nepotrivirile identificate. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că aplicarea pentru ajutorul de stat și implementarea proiectului implică anumite riscuri, cum ar fi respectarea condițiilor de eligibilitate sau termenele limită. Ei trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a se asigura că proiectul este un succes și că firma nu pierde finanțarea.
Stocarea energiei electrice reprezintă un subiect de actualitate pentru producători și prosumatori deopotrivă, dar și un pas esențial în tranziția energetică a României. Capacitățile de stocare contribuie la creșterea adecvării, flexibilității și eficienței Sistemului Electroenergetic Național (SEN), permițând astfel absorbția și utilizarea optimă a energiei produse din surse regenerabile. Investițiile în noi capacități de stocare conectate la instalațiile existente de producere a energiei din surse regenerabile asigură astfel stabilitatea rețelei de transport și reduc dependența de sursele de energie convenționale, contribuind la obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma evită problemele mari, cum ar fi datoriile neplătite sau blocarea conturilor. Ei analizează cum programele de amnistie fiscală pot reduce riscurile financiare și legale ale companiei.
Cu toate că mecanismul noii amnistii fiscale date prin OUG nr. 107/2024 prevede, ca primă etapă procedurală, depunerea unei notificări, vorbim despre o chestiune opțională. Cu alte cuvinte, datornicii pot alege să nu depună notificarea, ci direct cererea de anulare a unei părți din datoriile fiscale. Notificarea este relevantă în cadrul mecanismului pentru că duce la oprirea executărilor silite. Citește articolul
Ajută la identificarea și înțelegerea riscurilor, cum ar fi cele legale (munca la negru), cele legate de modul în care se desfășoară munca sau cele de conformitate (nereguli cu contractele), care pot apărea atunci când angajații lucrează de la distanță, mai ales din locuri neconvenționale.
Întrebarea din titlu indică un aspect adesea ignorat în cazul celor care lucrează de acasă - alegerea locului desfășurării activității. Deși sintagma din Legea telemuncii („în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator”) oferă flexibilitate, în realitate, acest „alt loc” nu ar putea fi chiar oriunde; mai precis, n-ar putea fi biroul/sediul altui angajator. Citește articolul
Articolul evidențiază riscurile asociate cu contractele bazate doar pe preț redus, cum ar fi calitatea slabă a lucrărilor și problemele de conformitate legală, aspecte importante pentru evaluarea riscurilor unei companii.
În România, 86% din achizițiile publice sunt atribuite doar pe criteriul prețului cel mai mic. Între timp, la nivel european se discută nevoia schimbării regulilor achizițiilor publice pentru a încuraja crearea de locuri de muncă adecvate. Recent, sindicatele europene au protestat la Bruxelles susținând că proiectele publice ar trebui să favorizeze firmele care respectă niște standarde minime în ceea ce privește forța de muncă și asigură locuri de muncă de calitate. Citește articolul
Deoarece discuțiile despre reforma comerțului mondial și riscurile protecționismului indică posibile schimbări în mediul de afaceri, ceea ce poate crea riscuri noi pentru o companie, cum ar fi blocaje în comerț sau dificultăți de acces pe piețe.
Economia UE depinde de comerț, de aceea nu ar avea de câștigat de pe urma unor politici protecționiste, a avertizat Mario Draghi, în cadrul unei dezbateri organizate de Institutul Bruegel. Citește articolul
Deoarece e-TVA este un instrument de control folosit de Fisc pentru a reduce evaziunea și a identifica erori, acest departament este interesat de riscurile fiscale și cum pot fi prevenite sau gestionate eventualele neconcordanțe găsite de autorități.
Sistemul e-TVA, care a fost operaționalizat la 1 august 2024, se folosește de informațiile adunate de autorități de la contribuabili, din multiple surse, pentru a genera deconturi precompletate de TVA. Practic, instrumentul este folosit la noi ca unul de control, cu toate că acesta era la bază, la nivel european, unul pentru ajutarea contribuabililor. Citește articolul