Departamentul de Managementul Riscului este interesat deoarece schimbările în legislație afectează riscurile financiare și operaționale pe care o companie le poate întâmpina în cazul accidentelor rutiere cu animale, ajutând la planificarea și gestionarea acestor riscuri.
Actualele reguli aplicate în cazul accidentelor rutiere ce implică animale sălbatice se vor modifica, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, astfel încât șoferii să poată fi despăgubiți chiar dacă în zonă există indicatoare ce avertizează asupra existenței animalelor, spre deosebire de ceea ce se-ntâmplă acum. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice și de piață, precum și a oportunităților, care pot afecta stabilitatea și performanța companiei.
Creșterea puternică a producției industriale în luna martie de 3,9% (lună/lună) și 2,8% (an/an) i-a surprins pe analiștii economici. Prognoza BCR era de scădere cu -0,7% comparativ cu aceeași lună din 2023. Citește articolul
Noile reglementări aduc riscuri (cum ar fi amenzi sau incidente de sănătate) dacă nu sunt respectate. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că există proceduri pentru a le preveni și gestiona.
Un nou proiect de ordin a fost pus în dezbatere publică pe site-ul ministerului Sănătății, iar documentul introduce câteva noutăți referitoare la reglementările legate de igiena în școli și în zonele adiacente acestora. Profesorii vor trebui să învețe tehnici de acordare a primului ajutor, iar magazinele din apropierea școlilor nu vor mai putea vinde ”junk food”. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania. Schimbările în legea evaziunii fiscale introduc noi riscuri juridice și financiare semnificative, iar înțelegerea acestora le permite să adapteze politicile și controalele interne pentru a minimiza expunerea la astfel de infracțiuni și la consecințele lor grave.
Mai multe modificări privind evaziunea fiscală au fost oficializate recent printr-o lege care va produce efecte din 16 mai. Pentru că o bună parte dintre modificările sale au fost reduse în ultima perioadă la ideea că marii evazioniști scapă de închisoare, merită să ne aplecăm puțin asupra prevederilor sale ca să vedem cum, de fapt, vor scăpa evazioniștii fără o pedeapsă penală, întrucât în unele situații e destul de greu de imaginat că cine a prejudiciat statul își va permite „să-și cumpere” impunitatea. Totodată, mica evaziune însemna și până acum posibilitatea de a scăpa fără o zi de închisoare. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și operaționale ale companiei. Înțelegerea faptului că și executorii judecătorești pot recupera datorii fiscale ajută la o mai bună evaluare a riscului de executare silită și la dezvoltarea unor strategii de prevenire a problemelor financiare.
Datoriile fiscale ar putea fi executate silit și de către executorii judecătorești, nu doar de către executorii fiscali, conform unui proiect de lege adoptat luni la Senat. În esență, ideea este de a degreva parțial activitatea executorilor fiscali și de a crește colectarea veniturilor la bugetul de stat. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica și reduce riscurile pentru companie. O lege care înăsprește pedepsele pentru evaziune fiscală reprezintă un risc major, iar departamentul trebuie să adapteze sistemele interne pentru a preveni astfel de situații și a proteja firma.
Legea evaziunii urmează să fie modificată, în data de 16 mai 2024, pentru a se putea pedepsi noi fapte de evaziune fiscală, dar și pentru a majora anumite pedepse pentru fapte care deja există. Schimbările sunt incluse într-o lege oficializată luni, după ce aceasta a trecut de controlul de constituționalitate al Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile operaționale pentru companie, cum ar fi cele legate de nemulțumirea angajaților, servicii de proastă calitate cauzate de sub-staffing sau posibile sancțiuni legale.
În cazul unor activități specifice, cum ar fi cele care asigură asistența medicală în regim de permanență, repartizarea programului de muncă trebuie să țină cont și de gradul de încărcare în anumite perioade și să asigure o funcționare eficientă a activității. Pornind de la un caz sesizat recent pe forumul avocatnet.ro, ne amintim ce înseamnă timpul de muncă și care sunt aspectele esențiale pe care niciun angajator nu le poate ignora. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum să identifice și să gestioneze riscurile legale și financiare. Înțelegerea diferențelor dintre diversele moduri de a colabora (ex: angajat vs. liber-profesionist) și obligațiile aferente ajută la prevenirea problemelor legale sau fiscale, chiar dacă se aplică într-un context diferit.
Exceptând situația în care beneficiarul chiar vrea să își asume formalitățile unui angajator cu acte în regulă, ceea ce înseamnă în mod automat și responsabilitatea pentru fiscalizarea salariului celui care face diverse treburi în gospodărie în mod curent, iar nu ocazional, în nicio altă situație beneficiarul nu are obligații fiscale pentru veniturile obținute de prestator. Citește articolul
Este util pentru a identifica și reduce pericolele de a nu respecta termenele sau procedurile de înregistrare, protejând firma de posibile sancțiuni.
Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) care nu se achită de obligația înregistrării fiscale riscă amendarea, conform Codului de procedură fiscală. Venim cu această clarificare plecând de la o speță prezentată recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro, în care se întreba despre riscurile neînregistrării fiscale. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile operaționale și de reputație ale companiei, iar aceste legi vizează prevenirea neregulilor, a conflictelor interne și a consecințelor negative.
Ultimele șase luni au adus în planul reglementărilor aplicabile raporturilor de muncă noi obligații. Ce au în comun Legea Whistleblower și metodologia privind prevenire hărțuirii e nu doar ziua de 17 a lunii în care a intrat în vigoare o obligație sau alta, ci și faptul că acele obligații vin la pachet cu necesitatea de a avea un responsabil desemnat. Dacă una dintre obligații nu vizează însă micii angajatori, cealaltă se aplică absolut tuturor angajatorilor din România. Citește articolul