Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
Operaționalizarea e-parafei, e-legitimației și e-avizului, în cazul profesiei contabile, a fost stabilită recent de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Citește articolul
Două noi sisteme electronice de declarare a mărfurilor urmează să devină operaționale la 1 august 2025 și, în acest context, din 30 iulie 2025 începe o perioadă de tranziție, anunță Autoritatea Vamală Română (AVR). Citește articolul
Printr-un proiect de lege aprobat recent de Senat se propune un salt semnificativ către un sistem notarial modern, eficient și adaptat nevoilor societății contemporane, facilitând accesul cetățenilor la servicii notariale rapide și sigure. Mai exact, o nouă lege care să vizeze activitatea notarială electronică. Citește articolul
Legea evaziunii urmează să fie modificată, în data de 16 mai 2024, pentru a se putea pedepsi noi fapte de evaziune fiscală, dar și pentru a majora anumite pedepse pentru fapte care deja există. Schimbările sunt incluse într-o lege oficializată luni, după ce aceasta a trecut de controlul de constituționalitate al Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Companiile care vor să încadreze străini în muncă pot acum să obțină, la cerere, direct online avizul de angajare sau detașare emis în format electronic de către unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), potrivit unei ordonanțe publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul
Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul
Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre firme (B2B) va aduce cu sine și dispariția, măcar parțială, a necesității de a arhiva facturile în format tipărit, sunt de părere fiscaliștii. Deși obligativitatea generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B se poate introduce de la 1 ianuarie 2024, autoritățile încă n-au decis cum vor proceda concret. Citește articolul