avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 960 soluții astăzi

Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia CataramăVezi agenda și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cine decide în privința sancțiunii disciplinare ce va fi aplicată: comisia de cercetare sau directorul?

Acest departament este interesat de modalitățile prin care firma poate evita probleme mari, cum ar fi procesele costisitoare cu angajații sau deteriorarea reputației. Înțelegerea procedurilor corecte de sancționare disciplinară ajută la prevenirea acestor riscuri neplăcute.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Mai 2024 | 4087 | Timp de citire: 4 min.

Deși la prima vedere nu pare neapărat o situație foarte complexă, în practică apar des situații în care aplicarea unei sancțiuni disciplinare se poate transforma într-un conflict nu numai între salariatul cercetat (și eventual sancționat) și angajator, ci și între persoanele care efectuează cercetarea, chiar dacă nu acestea stabilesc sancțiunea sau aplicarea ei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: În lipsa codului UIT, confiscarea nu se mai aplică dacă bunurile sunt înregistrate în documente justificative și apoi în contabilitate

Acest departament evaluează și gestionează riscurile ca firma să sufere pierderi sau sancțiuni din cauza neregulilor legate de transportul mărfurilor și a problemelor cu codurile unice.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Mai 2024 | 4027 | Timp de citire: 2 min.

În privința transporturilor de bunuri ce trebuie raportate în e-Transport, cărora li se alocă acel cod UIT, Guvernul a venit cu o excepție privind confiscările. Mai precis, măsura confiscării nu se mai aplică dacă, în lipsa codului UIT, bunurile sunt înregistrate în documente justificative și apoi în contabilitate. Conform specialiștilor, precizarea vine ca urmare a sancționării unor contribuabili care, deși obținuseră codul UIT, acesta nu apărea și în evidențele autorităților. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Lipsa personalului aeroportuar pentru încărcarea bagajelor poate justifica întârzierile zborurilor și nedespăgubirea călătorilor

Este crucial pentru identificarea și evaluarea riscurilor legate de întârzierile zborurilor și a modului în care anumite evenimente pot duce la procese sau compensații, permițând dezvoltarea de strategii pentru a reduce aceste riscuri.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Mai 2024 | 779 | Timp de citire: 1 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că insuficiența personalului aeroportuar responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane poate constitui o "împrejurare excepțională" care să justifice întârzierile prelungite ale zborurilor. Într-o astfel de situație pasagerii nu pot primi despăgubiri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbare binevenită a practicii judiciare în materia procedurii de regularizare a cererii de chemare în judecată

Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legate de modul în care compania interacționează cu sistemul judiciar. Articolul arată cum o greșeală procedurală, cum ar fi o cerere de judecată incompletă, poate duce la pierderea dreptului de a acționa în instanță, ceea ce reprezintă un risc financiar și operațional major ce trebuie identificat și gestionat.

Nowium - Finance, Tax & Legal în Aspecte juridice
17 Mai 2024 | 10837 | Timp de citire: 7 min.

În practica judiciară se observă o schimbare binevenită în sensul că cererile de chemare în judecată nu mai riscă să fie anulate pentru orice lipsă de conformitate (oricât de mică ar fi aceasta), ci numai atunci când vorbim despre vicii de o anumită gravitate. Această modificare reprezintă o îmbunătățire semnificativă a procesului de regularizare a cererilor de chemare în judecată, aducând claritate și eficiență în rezolvarea acestor cazuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Resurse Educaționale Deschise 2023 - 2024

Cum ne luăm Internetul înapoi?

Articolul arată riscurile folosirii platformelor online centralizate, cum ar fi dependența de deciziile unei singure companii, posibila pierdere a conținutului sau cenzura. Alternativa descentralizată arată cum putem reduce aceste riscuri și avea un control mai bun asupra prezenței noastre online.

Internetul devine o grădină împrejmuită de garduri înalte, unde doar un număr mic de corporații par să decidă ce putem crea, dar și ce putem consuma. Când vrem să ne exprimăm gândurile, să organizăm evenimente, să ne promovăm ca profesioniști, alegem din o gamă restrânsă de platforme: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter sau YouTube. Pare că, dacă am alege să ne exprimăm pe o altă platformă, sau în alt fel, pe Internet, nu am ajunge la un număr similar de oameni. Prietenii noștri nu ne-ar găsi postările sau fotografiile. Așadar, pare că, din pragmatism, ajungem să recurgem la website-urile și aplicațiile construite de aceleași câteva companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Utilizarea e-mailului profesional și concedierea angajatului care l-a utilizat altfel decât a intenționat angajatorul

Acest departament este interesat de identificarea și prevenirea riscurilor, cum ar fi procesele în instanță sau problemele de reputație care pot apărea din cauza unor reguli interne neclare sau a unor decizii greșite în gestionarea abaterilor angajaților.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 5134 | Timp de citire: 4 min.

O abatere disciplinară ar trebui să fie destul de gravă pentru a justifica o concediere sau, în orice caz, ar fi nevoie de abateri repetate. De asemenea, o faptă a angajatului ar trebui să se înscrie în rândul abaterilor prevăzute în contracte sau în regulamentul intern pentru a putea fi sancționată disciplinar. Ca atare, se poate considera inadmisibilă sancționarea unui angajat și cu atât mai puțin cu o sancțiune atât de dură precum e concedierea, atunci când compania nu a încadrat o faptă ca abatere disciplinară (gravă) sau a folosit formulări vagi și nespecifice pentru a arăta ce consideră ca fiind o abatere disciplinară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua legislație europeană privind confiscarea bunurilor provenite din infracțiuni

Acest departament este interesat de modul în care noile măsuri de confiscare a bunurilor ajută la reducerea riscului de fraudă, spălare de bani și alte activități ilicite care ar putea afecta compania. Este esențial pentru a-și adapta strategiile de control intern și de management al riscului.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 875 | Timp de citire: 2 min.

Consiliul Uniunii Europene a adoptat recent un act legislativ care stabilește norme minime pentru confiscarea bunurilor obținute din infracțiuni. Directiva vizează o gamă largă de infracțiuni, inclusiv criminalitatea organizată, terorismul, traficul de persoane și traficul de droguri. Statele membre vor trebui să permită indisponibilizarea bunurilor suspecte de a proveni din infracțiuni și confiscarea lor ulterioară în caz de condamnare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clienții băncilor trebuie să primească o serie de informații înainte ca acestea să modifice termenele și condițiile unui contract de credit

Acest departament e interesat să înțeleagă riscurile financiare și de reputație care apar din nerespectarea noilor reguli și să se asigure că firma are proceduri interne pentru a le evita.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 2015 | Timp de citire: 2 min.

Anterior modificării condițiilor unui contract de credit, banca trebuie să îi comunice celui împrumutat mai multe informații, printre care și o descriere detaliată a schimbărilor, dar și cum pot clienții să depună o reclamație dacă nu sunt de acord cu noile condiții. Măsura e cuprinsă într-o ordonanță apărută în această primăvară, care transpune, de fapt, o directivă europeană. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Refacerea inspecției fiscale: Ce reguli se aplică atunci când, în urma contestației contribuabilului, se stabilește că verificările trebuie refăcute de altă echipă

Acest departament se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile și că are procese interne corecte. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile legate de inspecțiile fiscale și cum să le gestioneze mai bine.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
16 Mai 2024 | 4556 | Timp de citire: 2 min.

În situația în care se impune refacerea unei inspecții fiscale, personalul de control al Fiscului trebuie să respecte anumite reguli speciale, despre care e bine să știe orice contribuabil. Venim cu aceste informații în contextul unei spețe recente în care o impunere a Fiscului a fost anulată pentru că la refacerea inspecției au fost ignorate instrucțiunile organului de soluționare a contestațiilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noi drepturi pentru persoanele cu dizabilități, oficializate: Fără taxă de omologare a mașinilor adaptate și acces permis cu câini-ghid în orice loc public

Analizează riscurile legate de nerespectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități (de exemplu, amenzi pentru discriminare) și ajută la implementarea măsurilor de control pentru a le preveni.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 3 | 17675 | Timp de citire: 1 min.

O lege publicată miercuri în Monitorul Oficial aduce o serie de schimbări privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Printre altele, persoanele cu dizabilități vor putea beneficia, din această săptămână, de scutire de la plata tarifului de omologare perceput de Registrul Auto Român pentru mașinile adaptate astfel încât să poată fi conduse de acestea, iar taximetriștii sau cei ce fac transport alternativ nu vor putea refuza transportul persoanelor cu handicap, a dispozitivului acestora de mers și a câinelui-ghid, după caz, riscând amenzi de până la 25.000 lei în caz contrar. De asemenea, câinii își vor putea însoți stăpânii în toate locațiile care asigură servicii publice, adică și în hoteluri, magazine ori restaurante. Citește articolul