Articolul detaliază cum angajații trebuie instruiți să identifice operațiunile suspecte și să gestioneze riscurile legate de spălarea banilor și finanțarea terorismului, un aspect esențial pentru gestionarea generală a riscurilor companiei.
Entitățile raportoare stabilite de legislația prevenirii spălării banilor, printre care se numără cele din domeniile contabil, fiscal și financiar, sunt obligate la instruirea și evaluarea periodică a angajaților proprii. În acest context, amintim ce prevăd normele speciale pentru contabili, consultanți fiscali și auditori financiari. Citește articolul
Plângerile de discriminare pot aduce riscuri legale și de reputație semnificative pentru companie. Acest departament trebuie să înțeleagă cum funcționează aceste proceduri pentru a identifica pericolele și a pune în aplicare măsuri de prevenire și control.
Printr-un ordin publicat azi în Monitorul Oficial, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a venit cu o nouă procedură internă de soluționare a petițiilor și sesizărilor. Printre noutățile pe care le conține procedura este includerea persoanelor juridice în sfera potențialelor victime ale discriminării. Totodată, documentul aduce și o serie de schimbări legate de modul în care se pot transmite petițiile la CNCD. Citește articolul
Trebuie să înțeleagă riscurile legate de nerespectarea regulilor de facturare electronică și să se asigure că toate procesele funcționează fără probleme.
Cu toate că e-Factura permite trimiterea anexelor aferente facturilor pentru operațiunile în relația B2B, specialiștii spun că transmiterea lor prin e-mail e mult mai simplă. Practic, există două posibilități de a transmite anexele facturilor în e-Factura, dar ambele sunt greu de folosit în practică. Citește articolul
Înțelegerea corectă a contractelor colective de muncă și evitarea clauzelor redundante sau care intră în contradicție cu legea ajută la prevenirea riscurilor legale și a conflictelor de muncă, contribuind la o bună guvernanță internă.
Negocierea colectivă este obligatorie de la zece angajați în sus, dar nu și încheierea efectivă a unui contract colectiv de muncă (CCM). Nu există un model oficial pentru acesta, o structură obligatoriu de respectat, iar conținutul său este decis integral de părți, plecând de la ce permite legea și respectând limitele ei. Ideea de a relua în CCM prevederi ce sunt deja stabilite în lege, care oricum nu sunt supuse negocierii, pune sub semnul întrebării utilitatea sa și chiar scopul încheierii sale. Citește articolul
Regulile noi despre prevenirea spălării banilor sunt vitale pentru identificarea și gestionarea riscurilor financiare și pentru implementarea unor controale interne eficiente în cadrul companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 5 - 11 februarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor pentru companie, inclusiv riscurile legate de nerespectarea noilor legi sau obligații fiscale.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament folosește informațiile despre productivitatea pe industrii și tendințele economice pentru a identifica riscurile potențiale sau oportunitățile care pot afecta activitatea și stabilitatea companiei.
Conform datelor de la Institutul Național de Statistică din Ancheta structurală a întreprinderilor cu activitate în industrie, construcții, comerț și servicii de piață, activitatea de comerț continuă să fie cea mai profitabilă din punct de vedere al productivității măsurată ca Valore Adăugată Brută (VAB) pe salariat cu 166.629 lei/salariat. Față de media la nivel de economie națională, productivitatea în activitatea comercială este cu 14% mai ridicată.
Acest departament analizează riscurile financiare și legale ale companiei. Nerespectarea regulilor e-Factura sau gestionarea incorectă a facturilor poate duce la riscuri semnificative, deci trebuie să înțeleagă bine aceste proceduri pentru a le controla.
Un aspect foarte important legat de folosirea e-Factura este că, atunci când sunt necesare corecții la facturile electronice, contribuabilii trebuie să dea mesaje inclusiv prin sistem, nu doar pe căile informale. Vorbim de o prevedere procedurală obligatorie despre care specialiștii au atenționat la câteva conferințe recente. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile operaționale (cum ar fi absența angajaților din cauza bolii) și de măsurile prin care compania poate reduce aceste riscuri și asigura buna funcționare.
Deoarece numărul îmbolnăvirilor cu gripă a tot crescut în ultimele zile și a depășit media sezoanelor anterioare, Ministerul Sănătății a stabilit, printr-o instrucțiune apărută vineri, instituirea stării de alertă epidemiologică determinată de gripă. În acest context, autoritățile au stabilit mai multe măsuri ce se vor aplica, în următoarea perioadă, în spitale, dar au făcut și câteva recomandări populației și angajatorilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum poate compania să se protejeze de riscuri financiare sau legale, cum ar fi amenzile fiscale, prin asigurarea că toate procesele și documentele legate de salarizare și impozite sunt în ordine și conforme.
Aplicarea facilităților fiscale în zona IT presupune necesitatea ca angajatorii să dețină la dosarul personal al salariaților noi documente care să demonstreze corectitudinea aplicării acelor facilități. Ideal ar fi ca orice opțiune dată de angajat să fie asumată prin semnătură olografă, dacă acesta nu deține semnătură electronică. Totodată, pentru a răspunde reticenței de care se pot lovi uneori angajatorii în răspunsurile salariaților, e importantă informarea acestora asupra impactului pe care o opțiune sau alta o are asupra venitului său net. Citește articolul