Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta firma, iar încălcarea regulilor de protecție a datelor (GDPR) și amenzile rezultate reprezintă un risc financiar și de reputație important de evitat.
Postarea unui document ce conține date personale pe un grup de WhatsApp al unei asociații de proprietari a fost sancționată recent de autoritatea de protecția datelor. Amenda aplicată asociației vine însă și ca urmare a neluării măsurilor cerute de autoritate pentru respectarea GDPR. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și de conformitate. O gestionare incorectă a bacșișurilor și a impozitelor aferente poate duce la riscuri pentru companie, iar ei trebuie să se asigure că există controale interne adecvate.
În contextul introducerii în 2023 a impozitului pe bacșișurile încasate în localuri de la clienți, fiscaliștii au atras atenția că acesta trebuie declarat lunar prin formularul 100 și achitat tot lunar, iar apoi raportat anual prin formularul 205. Obligația lunară de raportare și plată a fost confirmată în februarie 2023, iar obligația anuală de raportare a fost confirmată în februarie 2024. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe unde pot apărea riscuri legate de nerespectarea legilor muncii sau de siguranța la locul de muncă, pentru a putea evalua aceste riscuri și a propune măsuri de prevenire eficiente în cadrul companiei.
Pe lângă continuarea unor campanii și acțiuni desfășurate anul acesta, inspecțiile teritoriale de muncă se vor concentra în 2024 și pe verificări la centrele pentru bătrâni, persoane cu dizabilități și cele destinate tinerilor, dar și la unitățile publice și private de educație, inclusiv afterschool-uri. Citește articolul
Ei se ocupă cu prevenirea problemelor. O înțelegere greșită a taxelor poate duce la amenzi, așa că trebuie să știe aceste neclarități pentru a se asigura că firma e protejată.
Atunci când verifică cerința privind veniturile realizate, microfirmele trebuie să le cumuleze cu veniturile întreprinderilor legate cu ele. Potrivit unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), această regulă ar trebui să se aplice începând cu veniturile din 2024, astfel încât n-ar trebui luată în considerare la verificarea plafonului de 500.000 euro la data de 31 decembrie 2023. Citește articolul
Articolul arată cum folosirea sistemelor AI poate aduce riscuri semnificative pentru companie, inclusiv riscuri legale (acuzații de discriminare), riscuri de reputație sau riscuri operaționale. Discuția despre cum datele părtinitoare sau lipsa de transparență cresc aceste riscuri este crucială pentru managementul riscului.
Evident, un sistem de inteligență artificială (IA) poate să se comporte ciudat sau să spună nu pe motive justificate, ca atunci când sistemul nu te trece un examen online fiindcă nu ai dat numărul minim de răspunsuri corecte pentru promovare. Dar articolul de față nu vorbește despre aceste cazuri, ci de cel când ești nedumerit de răspunsul primit și bănuiești că s-ar putea să fie ceva incorect la mijloc - fie o discriminare, fie o manipulare. Citește articolul
Pentru a evita probleme de imagine sau legale, acest departament evaluează riscurile și se asigură că există controale interne, cum ar fi utilizarea de software aprobat pentru verificarea documentelor, pentru a preveni activități neetice.
Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, că în cazul lucrărilor de la examenele de absolvire, licență, disertație ori doctorat, universitățile trebuie să verifice originalitatea lor, prin utilizarea unui program recunoscut la nivel național. Ordinul recent stabilește lista acestora și care sunt cerințele pentru aceste programe. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile serioase (legale, financiare, de reputație) care apar din nerespectarea legilor muncii și din posibila fraudă cu datele angajaților, pentru a le preveni.
Încă din 2022, legiuitorul a adoptat două acte normative care urmăreau un scop important -- asigurarea transparenței în cadrul relațiilor de muncă și eliminarea situațiilor în care angajatorul ar fi tentat să modifice, să suspende sau să înceteze, unilateral și nelegal, un contract de muncă în Revisal. Angajații au dobândit, teoretic, acces în Revisal, dar nu și practic - partea asta mai are de așteptat. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să minimizeze riscurile, iar păstrarea incorectă a facturilor electronice poate duce la probleme mari, așa că este important să se asigure că totul funcționează bine.
De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile la care este expusă compania. Noua interpretare a TVA pentru taxele de reziliere reprezintă un risc financiar semnificativ, deoarece poate duce la obligații fiscale suplimentare și amenzi din partea autorităților.
Una dintre tendințele pe care am putea să le vedem la inspecțiile fiscale din 2024 are legătură cu taxele pentru rezilierea contractelor, sunt de părere specialiștii de la EY România. Mai exact, vorbim de penalități pentru care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot spune că este obligatorie plata TVA, în baza unei decizii de acum câțiva ani a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legale și cum pot fi ele gestionate. Cunoașterea procedurilor de contestare a amenzilor și a termenelor legale ajută compania să se pregătească mai bine pentru situații neplăcute, să evite pierderi și să asigure că operațiunile sunt în conformitate cu regulile.
În cazul formulării unei plângeri contravenționale, reclamantul poate să profite de termenul din Codul de procedură civilă ca să-și modifice cererea sau să propună noi dovezi, respectiv poate face acest lucru până la primul termen la care acesta este legal citat, potrivit unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ). Decizia a apărut joi în Monitorul Oficial, devenind astfel obligatorie pentru toate instanțele de judecată. Citește articolul