Pentru a se asigura că procesul de facturare electronică nu introduce riscuri legale sau operaționale pentru companie (legate de erori în facturi) și că sunt implementate controale clare pentru a evita problemele și a minimiza pierderile.
În contextul trecerii la facturarea electronică pentru toate operațiunile din relația B2B, specialiștii KPMG România au oferit câteva clarificări tehnice legate de „construirea” fișierelor XML care trebuie trimise la Fisc în e-Factura. Dacă specificațiile tehnice nu sunt respectate, facturile electronice nu pot fi transmise în sistemul din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania. Modificările legislative, cum ar fi cele legate de cazierul judiciar, puterile Jandarmeriei sau regulile din Codul Silvic, pot crea noi riscuri legale sau operaționale care trebuie identificate și gestionate.
O serie de proiecte de acte normative ce conțin măsuri importante pentru cetățeni apar în programul legislativ din acest an al Guvernului, documentul fiind aprobat joi. Printre altele, vor apărea, în următoarea perioadă, schimbări la legislația privind cazierul judiciar, cea privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, dar și la cea privind pregătirea populației pentru apărare. Citește articolul
Accidentele de muncă reprezintă un risc important pentru orice afacere, putând duce la costuri neprevăzute sau probleme legale. Acest departament folosește informațiile din articol pentru a identifica și a reduce riscurile legate de siguranța angajaților și pentru a asigura stabilitatea operațională a companiei.
Angajatorul mi-a spus că nu am cotizat suficient la stat ca să primesc indemnizație de medical, deși concediul e necesar pentru că mi-am tăiat mâna la locul de muncă - cam așa se rezumă un scurt comentariu pe care l-am întâlnit astăzi. Diferite de indemnizațiile de medical primite pentru incapacitatea temporară de muncă ce nu a fost generată de un accident de muncă sau boală profesională, indemnizațiile pentru medicalele necesare în urma accidentelor nu presupun necesitatea unu stagiu minim de cotizare - legea însăși dă indicații cu privire la cum se calculează indemnizația pentru situațiile când angajatul are sub o lună de stagiu de cotizare. Citește articolul
Articolul vorbește despre administrarea riscului asociat spălării banilor și despre elaborarea de politici de cunoaștere a clientelei. Acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor care pot afecta compania și cu implementarea controalelor interne necesare.
Un set nou de norme privind prevenirea și combaterea spălării banilor, destinat auditorilor financiari și firmelor de audit, a fost oficializat recent de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR). Acesta este ceva mai complex decât cel anterior, pe care-l înlocuiește. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate riscurile legate de nerespectarea legilor, de securitatea datelor și de buna funcționare a proceselor care implică informații sensibile.
După cum s-a stabilit acum circa un an, cei care au grijă de persoanele vârstnice din familie și nu numai, numiți îngrijitori informali, pot lucra cu normă parțială și pot primi o indemnizație. Pentru ca măsura să devină aplicabilă era nevoie ca modelul contractului ce trebuie încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială să devină oficial, lucru ce s-a întâmplat în vara lui 2023. Acum, printr-un ordin oficializat miercuri, Ministerul Muncii a stabilit modificarea contractului, schimbările vizând, în principal, registrul electronic de evidență a acestor documente. Citește articolul
Evaluează și gestionează riscurile asociate cu nerespectarea noilor legi fiscale, de raportare sau anti-spălare a banilor, asigurând că există controale interne adecvate.
Printre proiectele incluse în programul legislativ din 2024 al Guvernului se numără și unul pentru modificarea Codului fiscal. De asemenea, urmează să vedem modificări la criteriile de mărime pentru întreprinderi, la prevenirea spălării banilor și la cooperarea autorităților vamale din UE. Toate aceste proiecte trebuie inițiate în curând de Ministerul Finanțelor (MF), aprobate de Executiv în primăvară și în vară și apoi trimise Parlamentului. Citește articolul
Pentru că aceste modificări legislative pot crea noi riscuri pentru companie, iar departamentul trebuie să știe cum să le identifice și să se asigure că firma le gestionează corect pentru a evita problemele.
Transpunerea directivei privind salariul minim este prioritatea legislativă a Guvernului primăvara aceasta, aflăm dintr-un document care arată cu ce se vor ocupa ministerele anul acesta în materie de reglementări cu impact. Codul muncii și mai multe legi din domeniu vor fi modificate pentru a reflecta ratificarea Convenției privind hărțuirea, iar anul acesta, cel târziu în toamnă, ar trebui să avem în dezbatere și un proiect de act normativ care reglementează cardul european pentru dizabilitate. Statutul polițistului va fi modificat, la fel și cel al cadrelor militare. Citește articolul
Introducerea unor sisteme noi, bazate pe inteligență artificială, pentru interacțiunea cu publicul poate aduce noi riscuri (ex: erori de răspuns, vulnerabilități de securitate). Departamentul de Management al Riscului ar analiza implicațiile acestor sisteme pentru relația companiei cu ANAF sau pentru implementarea unor soluții similare interne.
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de câțiva ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în curând. Concret, Ministerul Finanțelor (MF) a demarat recent consultarea pieței pentru achiziția publică a unui chatbot care să răspundă la întrebările contribuabililor. Totodată, achiziția pregătită de MF va include o platformă audio-video pentru comunicarea între contribuabili și ANAF. Citește articolul
Evaluează riscurile financiare și de imagine care pot apărea dacă firma nu respectă regulile de raportare a emisiilor de carbon și se asigură că există controale interne pentru a preveni erorile.
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) a intrat în vigoare de la 1 octombrie 2023, iar prima raportare pentru trimestrul IV din 2023 a avut ca termen data de 31 ianuarie 2024. Pe ultima sută de metri, Comisia Europeană a venit cu o amânare de 30 de zile, pentru companiile care au întâmpinat dificultăți (tehnice) la întocmirea și depunerea raportării și nu au reușit să se încadreze în termenul prevăzut. Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale. Articolul evidențiază riscurile semnificative (amenzi, costuri mari) care apar atunci când angajații nu înțeleg sau nu respectă regulile, oferind informații utile pentru a pune în aplicare măsuri de control și prevenire.
Respectarea regulilor interne înseamnă că ele sunt cunoscute, adică accesibile și ușor de înțeles de către angajați - când regulile nu sunt prezentate, nu sunt actualizate și când angajații doar „descarcă pagini de informații” și semnează apoi că le-au primit, șansele unor conflicte, incidente și repercusiuni costisitoare sunt semnificativ mai mari. Citește articolul