Acest departament monitorizează riscurile financiare și operaționale. Înțelegerea noilor cerințe de raportare (e-Factura, SAF-T) și a posibilelor modificări (eliminarea 394) este esențială pentru a preveni erorile sau neconformitățile care ar putea duce la probleme pentru companie.
În contextul trecerii la facturarea electronică generalizată în relația dintre companii și al implementării treptate a raportării SAF-T, specialiștii spun că autoritățile fiscale ar urma să renunțe, în viitor, la obligația depunerii declarației 394. Totuși, acest lucru se va întâmpla, probabil, după câțiva ani. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează posibilele riscuri pentru companie, iar o nouă lege care interzice anumite închirieri și impune amenzi reprezintă un risc important de care trebuie să fie conștienți.
Începând din 6 ianuarie, închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic, cunoscute și sub numele de clădiri cu bulină roșie, a fost interzisă, potrivit unei legi apărute la începutul anului. Pe de altă parte, contractele de închiriere aflate în derulare la acel moment au încetat de drept în 5 februarie. Astfel, în prezent, nu mai există contracte valabile de închiriere a spațiilor din clădiri cu risc seismic mare și nici nu mai pot fi semnate unele noi. Citește articolul
Scăderea economiei germane, un partener comercial major, aduce riscuri semnificative pentru stabilitatea afacerii, cum ar fi reducerea cererii, probleme în lanțul de aprovizionare sau instabilitate financiară, pe care departamentul trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Declinul economiei – și mai ales al industriei Germaniei este o veste deosebit de proastă pentru România. În special, este îngrijorătoare reducerea exporturilor, unul dintre motoare de creștere a economiei germane. Exporturi mai mici înseamnă comenzi mai puține. Iar comenzi mai puține în Germania înseamnă și comenzi mai puține pentru România – a cărei industrie e legată în bună măsură de cea germană. Iar prognoza pentru 2024 nu e deloc optimistă. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de facturare electronică și se asigură că există proceduri interne pentru a evita problemele sau amenzile.
Așa cum s-a întâmplat în 2022, dilema înscrierii în Registrul e-Factura a revenit în actualitate în 2024, în contextul în care facturarea electronică devine obligatorie pentru toate operațiunile din relația B2B. Din acest motiv, specialiștii subliniază că înscrierea în registru NU este obligatorie, deoarece acesta a fost introdus numai pentru contribuabilii care au optat în trecut pentru facturarea electronică. Citește articolul
Schimbările în legea cetățeniei pot crea riscuri noi pentru companie, de exemplu legate de statutul legal al angajaților străini sau de imaginea țării ca destinație pentru investiții. Acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Modificarea regimului redobândirii cetățeniei române, precum și a condițiilor de obținere a cetățeniei de către cetățenii din Uniunea Europeană sau din afara Uniunii sunt prinse într-un proiect de lege avansat de Ministerul Justiției în dezbatere. Pe de o parte, proiectul va elimina unele dintre situațiile actuale în care străinii pot obține mai repede cetățenie română, dar va clarifica în același timp unele prevederi ce au pus probleme în practică. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de noile taxe și să se asigure că există sisteme interne pentru a calcula corect impozitele și a evita erorile financiare sau de conformitate.
Declarația privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (formularul 100) și declarația rectificativă (formularul 710) au fost modificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a reflecta noutățile de taxare aduse de Legea reformei fiscale (nr. 296/2023), conform unui ordin recent oficializat. Citește articolul
Articolul vorbește despre posibilitatea unor amenzi mari și neclare. Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile financiare legate de sistemul e-Factura și să se asigure că există măsuri pentru a le minimiza.
Teoretic, contribuabilii vor risca amendarea, de la 1 aprilie 2024, pentru fapta de neraportare a facturilor în e-Factura, nu pentru fiecare factură neraportată în sistem, spun specialiștii. Totuși, deoarece această chestiune este neclară la nivel de legislație, nu este exclus să vedem și o abordare mai agresivă a inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Nerespectarea legislației muncii, așa cum este descrisă în articol, expune compania la riscuri semnificative, inclusiv amenzi din partea Inspecției Muncii, litigii cu angajații și daune de imagine. Acest departament folosește astfel de informații pentru a identifica, evalua și reduce riscurile operaționale și financiare legate de nerespectarea legilor.
Oricât de individualizat programul de lucru al unui angajat, repausul săptămânal trebuie să respecte aceeași regulă: 48 de ore + 12 ore consecutive, la fiecare ciclu de șapte zile calendaristice. În practică însă asta nu se întâmplă întotdeauna. Și, deși suspendă repausul săptămânal, încălcând oricum condițiile stabilite la nivel de lege, angajatorii nici măcar nu recompensează angajații în mod corespunzător.
Citește articolulEvaluează riscurile legate de nerespectarea noilor cerințe de raportare obligatorie și se asigură că există procese interne clare pentru colectarea și raportarea corectă a tuturor datelor necesare despre sustenabilitate.
Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Nerespectarea corectă a regulilor fiscale pentru beneficiile angajaților reprezintă un risc financiar și de conformitate important.
Deoarece de la 1 ianuarie 2024 există unele modificări la tratamentul fiscal aplicabil biletelor de valoare ce pot fi acordate de angajatori salariaților, reamintim ce taxe sunt datorate pentru fiecare tip de bilet de valoare existent. Citește articolul