Acest departament este interesat de orice schimbare legislativă care poate aduce riscuri pentru firmă (cum ar fi amenzi sau erori contabile) și se asigură că există proceduri clare pentru a gestiona corect noile obligații fiscale.
Din 2024, impozitul pe veniturile din chirii trebuie reținut la sursă și achitat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de către firme și PFA-uri, dacă au închiriat imobile de la persoane fizice. În acest context, specialiștii au venit cu câteva clarificări utile pentru PFA-uri. Citește articolul
Acest departament folosește aceste date pentru a evalua riscurile economice externe, cum ar fi schimbările de cerere, problemele cu furnizorii sau capacitatea de plată a clienților în funcție de regiunea economică.
După ce în 2019 începuse să scadă, divergența internă de dezvoltare a României și-a reluat creșterea după pandemie.
Articolul abordează mai multe tipuri de riscuri: riscul fiscal (cadrul fiscal mai aspru), riscul concurențial (fintech-urile), riscul de piață (inversarea dobânzilor) și riscul de fraudă (deepfake-uri). Toate acestea sunt esențiale pentru identificarea și gestionarea riscurilor unei companii.
Profiturile băncilor din România au atins niveluri record, anul trecut. BRD anunță dividende cu un randament brut de circa 7%, iar în Banca Transilvania se vorbește de acum și ungurește. După ce la sfârșitul anului trecut, CEO-ul OpenAI, cel mai hot startup din universul inteligenței artificiale, era concediat fără drept de apel, acum se întoarce în forță: vrea să atragă o finanțare aproape egală cu capitalizările cumulate ale Microsoft și Apple. Ce ne spun pragurile de 1.000 de puncte ale principalilor indici despre evoluția piețelor, dincolo de impactul lor psihologic? Despre aceste subiecte multe altele, în sinteza bursieră a săptămânii, oferită de partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Permite evaluarea și implementarea de proceduri pentru a gestiona riscurile financiare și operaționale asociate cu plățile și încasările de garanții.
Operaționalizarea Sistemului de garanție - returnare (SGR) a introdus o serie de noutăți în activitatea micilor comercianți, de care au devenit conștienți pe măsură ce sistemul a devenit funcțional. Una dintre problemele apărute este aceea a modului în care trebuie gestionată situația în care comerciantul trebuie să justifice lipsa din casă a contravalorii garanțiilor pe care le-a returnat. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile legate de nerespectarea noilor prevederi fiscale și pentru a se asigura că procedurile interne ale companiei sunt actualizate și corecte.
O serie de ajustări la măsurile fiscale introduse prin OUG 115/2023 au fost adoptate luni de Senat. Acestea vizează eliminarea contribuției la sănătate (CASS) pentru anumite indemnizații de concediu medical și introducerea de clarificări privind impozitarea chiriilor plătite de firme persoanelor fizice. Citește articolul
Articolul vorbește despre riscuri ascunse, dar semnificative, cum ar fi stresul și epuizarea, care pot afecta grav performanța și stabilitatea companiei, iar acest departament le identifică și le gestionează.
Crizele recente și schimbările semnificative din mediul profesional au generat o altă criză adânc înrădăcinată, dar adesea trecută cu vederea - sănătatea mentală la locul de muncă. Un sondaj Eurobarometru arată că aproape jumătate din forța de muncă europeană este afectată de probleme emoționale sau psihice, cum ar fi depresia sau anxietatea. În România, riscurile psihosociale la locul de muncă sunt în creștere, iar angajatorii ignoră aceste probleme, lăsându-i pe angajați vulnerabili în fața lor. Ignorarea acestor riscuri are consecințe grave, cum ar fi scăderea performanței și productivității, creșterea absenteismului și probleme de sănătate fizică și mentală. Ce spune legea și ce pot face angajatorii? Citește articolul
Pentru acest departament este important să identifice și să evalueze riscurile legale sau operaționale care pot apărea din modul în care sunt gestionate cererile angajaților privind programul de lucru, pentru a preveni posibilele probleme sau amenzi.
În cazul în care o angajată are recomandare medicală să lucreze doar șase ore pe zi, norma de muncă fiind redusă conform legislației, angajatorul nu poate fi obligat să accepte solicitarea ei de a lucra în alt interval orar decât cel propus. În astfel de situații, părțile trebuie să ajungă la o decizie comună, luând în considerare interesul angajatorului și scopul reducerii programului, conform dispozițiilor legale. Ne amintim, astfel, de prevederile ce dau posibilitate angajatorului să-și motiveze refuzul unor cereri privind individualizarea programului de lucru venite de la angajați. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale și de conformitate. Trebuie să înțeleagă cum noile proceduri de comunicare digitală cu AFM pot reduce riscurile legate de neprimirea documentelor sau de nerespectarea obligațiilor legale.
Până acum, contribuabilii foloseau serviciul eTAX al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) în principal pentru a transmite declarațiile de mediu. Însă acesta se va extinde pentru a permite transmiterea între firme și AFM a tuturor actelor fiscale (și nu numai), conform unui ordin oficializat marți de Ministerul Mediului. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de cheltuielile nedeductibile sau de anumite tipuri de penalități și la asigurarea că operațiunile interne sunt conform legii.
Ne propunem prin prezentul articol să expunem schimbările ce se aplică, începând cu anul 2024, în cazul cheltuielilor de sponsorizare și mecenat aferente desfășurării activităților independente. Totodată, prezentăm ce cheltuieli nedeductibile există din 2024. Citește articolul
Schimbările în costurile salariale, impactul fiscal asupra salariilor și posibilele modificări în structura forței de muncă (ex: angajați care trec pe PFA) pot genera riscuri financiare sau operaționale. Articolul ajută la identificarea și evaluarea acestor riscuri pentru a le gestiona proactiv.
Câștigul salarial mediu național a depășit pentru prima oară pragul de 5.000 de lei și 1000 de euro în decembrie 2023, grație primelor și altor recompense acordate de angajatori pentru sfârșitul de an, care au adăugat un plus de 535 de lei (adică 6,9%), comparativ cu veniturile din noiembrie. Cu un an înainte, aceleași prime din decembrie urcaseră salariul mediu la circa 4350 de lei. Citește articolul