Acest departament este interesat să se asigure că firma nu riscă probleme prin aplicarea incorectă a noilor reguli de telemuncă și a politicilor interne, evitând astfel situații neplăcute care ar putea apărea din nerespectarea legii.
Cei care cer cele patru zile de telemuncă pentru a munci de acasă trebuie să aducă, în unele situații, inclusiv o declarație pe propria răspundere de la celălalt părinte. Legea condiționează, practic, acordarea beneficiului celor patru zile de muncă de acasă de ideea că nu e deja un părinte acasă, tot în telemuncă sau muncă la domiciliu. Dar condiția impusă de lege nu ar trebui să îi determine acum pe toți angajatorii care au angajați părinți în telemuncă să ceară astfel de declarații de la partenerii acestora din urmă. Citește articolul
Departamentul de management al riscului urmărește potențialele probleme pentru companie. Nerespectarea regulilor ANPC privind afișarea prețurilor poate duce la amenzi și la o imagine negativă, iar acest departament trebuie să se asigure că firma ia măsuri pentru a preveni aceste riscuri.
Pentru a le furniza clienților informații clare și ușor de înțeles și pentru a nu-i induce în eroare, comercianții, inclusiv cei online, trebuie să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune, potrivit unui ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care se aplică din 26 iulie 2023. Practic, comercianții care au programe de fidelizare nu mai au voie să afișeze prețul redus mai mare decât cel întreg. În același timp, nu mai pot fi cerute cardurile de fidelitate în lipsa unui beneficiu concret la o vânzare de produse. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din nerespectarea noilor legi fiscale și să se asigure că firma are mecanisme de control adecvate.
În lunile recente, autoritățile au venit, pe de o parte, cu unele facilități fiscale noi pentru contribuabili, iar, pe de altă parte, cu extinderea anumitor facilități fiscale care deja existau. Iată care sunt acestea: Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Ei sunt interesați de cum pot fi gestionate riscurile legate de telemuncă, cum ar fi productivitatea sau respectarea legilor, și cum pot fi implementate controale pentru a asigura buna funcționare.
Chiar și dacă acordă beneficiul celor patru zile de telemuncă pe lună angajaților cu copii de până în 11 ani, tot e nevoie de un minim formalism pentru acordarea acestuia. Vorbim, mai exact, de aspecte ce țin de completarea contractelor, de regulamentele interne și nu numai. Citește articolul
Articolul subliniază un 'risc sistemic de impunitate' pentru infracțiuni, ceea ce înseamnă că unele fapte grave ar putea rămâne nesancționate. Acest departament trebuie să știe cum funcționează sistemul legal pentru a evalua corect riscurile de fraudă și pentru a crea mecanisme interne care să protejeze compania.
Situația din România privind lipsa unor cauze de întrerupere a termenului prescripției răspunderii penale între 2018 - 2022 (ca urmare a două decizii ale Curții Constituționale a României - CCR) a ajuns și în atenția Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), când Curtea de Apel Brașov a decis să trimită câteva întrebări preliminare CJUE. Ca urmare a deciziilor CCR, mai multe procese penale au fost închise și mai mulți condamnați au contestat hotărârile definitive, însă unele dintre fapte vizează tocmai interesele financiare ale UE. Pe de o parte, judecătorii sunt ținuți, cu riscul răspunderii discplinare, să respecte deciziile CCR, însă în discuție există și principiul supremației dreptului Uniunii, prin urmare, dilema judecătorilor - ce să aplice? În decizia pronunțată luni, CJUE nu le spune judecătorilor români să facă abstracție de deciziile CCR, întrucât la mijloc sunt drepturi fundamentale ale inculpaților, dar să țină cont și de interesele UE - mai exact, să nu se ajungă până la repunerea în discuție a hotărârilor definitive de condamnare, ca efect al unei aplicări retroactive a legii penale mai favorabile. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile asociate cu trecerea la semnătura electronică obligatorie și să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni erorile sau problemele legate de autentificarea documentelor.
De-acum, persoanele fizice și juridice care vor să ceară finanțări europene pentru agricultură și dezvoltare rurală au nevoie de semnătura electronică calificată, reiese dintr-un comunicat de presă recent al Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Practic, semnătura electronică este necesară atât pentru a solicita fonduri, cât și ulterior acestui moment. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile, cum ar fi cele legate de tăierile ilegale, și se asigură că sunt implementate măsuri de control, așa cum prevede această nouă lege.
Legea care impune proprietarilor de păduri implementarea unui sistem de monitorizare video a zonelor forestiere pe care le dețin în proximitatea drumurilor forestiere a fost publicată în Monitorul Oficial. Conform acesteia, acoperirea cheltuielilor ocazionate de aceste noi obligații ale proprietarilor va fi făcută de către stat. De asemenea, se propune ca Jandarmeria să primească atribuții de monitorizare și intervenție în situații în care sunt constatate tăieri ilegale, iar Poliția a primit și ea atribuții în paza pădurilor. Citește articolul
Modificările în modul de constatare și comunicare a contravențiilor, inclusiv trecerea la formatul electronic, pot introduce noi tipuri de riscuri (ex: erori în comunicarea electronică, probleme de acces la documente). Departamentul de Managementul Riscului trebuie să analizeze aceste schimbări pentru a identifica potențialele vulnerabilități și a adapta controalele interne ale companiei.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) va putea, în curând, să încheie procese-verbale de constatare a contravențiilor și în format electronic, nu doar în format fizic, ca acum, potrivit unei legi recent oficializate. Amenzi electronice se vor putea da și în cazul încălcării legislației privind serviciile poştale, a audiovizualului sau a celei privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile fiscale pentru a preveni problemele sau amenzile. Informațiile despre termenele de plată și schimbările legislative legate de impozite sunt cruciale pentru a gestiona riscurile financiare ale companiei.
Până la data de 25 iulie, companiile trebuie să se ocupe de declararea și achitarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și a impozitului pe profit pentru al doilea trimestru din 2023 (perioada aprilie - iunie). Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli privind munca la distanță pentru părinți poate duce la amenzi sau litigii, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru companie.
Recent publicată, legea care prevede că salariații care au în întreținere copii în vârstă de până la 11 ani vor putea beneficia, la cerere, de patru zile pe lună în care să muncească în telemuncă/muncă la domiciliu nu le garantează acestora, fără alte formalități, cele patru zile de muncă de acasă. Citește articolul