Fiscul va avea sisteme (cum ar fi SIDI) care vor analiza datele pentru a identifica riscurile fiscale ale companiilor. Acest departament trebuie să înțeleagă cum funcționează aceste analize pentru a ajuta compania să-și îmbunătățească măsurile de control și să reducă riscurile de a fi considerată neconformă.
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă regulile și evită riscurile. Modificările legislative privind arhivarea, emiterea facturilor sau gestionarea caselor de marcat defecte pot duce la amenzi dacă nu sunt aplicate corect, deci e important să fie informat.
După primele patru luni din 2023, firmele deja au căpătat mai multe noutăți ce țin de legislația caselor de marcat electronice. Deși majoritatea se referă la automatele comerciale, unele vizează toți contribuabilii ce folosesc case de marcat, iar altele vizează în mod deosebit distribuitorii și servisanții. Citește articolul
Articolul ajută acest departament să identifice și să prevină riscurile financiare și fiscale, oferind soluții pentru a implementa politici și proceduri interne stricte, cum ar fi cele pentru gestionarea banilor și a avansurilor, pentru a evita pierderile și amenzile.
Cu toții știm cât de important este pentru orice afacere procesul de întocmire a situațiilor financiare anuale în mod corect și în timp util. În contextul modificărilor legislative din ultimii ani (ne referim aici în mod particular la OUG 153/2020), termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit este prorogat pe data de 25 iunie, inclusiv, a anului următor celui de raportare. Cu alte cuvinte, suntem într-o perioadă în care raportarea fiscală se realizează la o dată ulterioară față de raportarea contabilă anuală, care are termen-limită finalul lunii mai a anului următor. Citește articolul
Ajută la identificarea și evitarea situațiilor care pot aduce riscuri legale sau financiare companiei, prin respectarea procedurilor de încetare a contractelor de muncă.
Relația de muncă trebuie să fie, în primul rând, previzibilă și bazată pe un just echilibru între salariat și angajator, fiecare având drepturi și obligații, unele prevăzute expres de actele normative, iar altele asumate în urma negocierii. Preavizul este un drept al uneia dintre părți, în timp ce pentru cealaltă reprezintă o obligație; deci avem atât dreptul, cât și obligația, prevăzute de Codul muncii, însă durata și condițiile sunt elemente negociabile, fiind obligatorie precizarea lor în cadrul contractului individual de muncă. Citește articolul
Informațiile despre recalificarea diurnelor și procedura e-Popriri, precum și modificările legate de autorizațiile de construire, ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare și de conformitate. Cunoașterea acestor modificări permite companiei să-și ajusteze controalele interne pentru a minimiza riscul de sancțiuni sau probleme juridice.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 8 - 14 mai 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de taxe și conformitatea cu noile legi, inclusiv cele privind protecția angajaților care semnalează probleme.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Înțelegerea evoluției economice a unei țări ajută la identificarea și evaluarea riscurilor la nivel macro, care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei.
Cu un PIB de 286,4 miliarde de euro, la prețuri curente, România s-a clasat anul trecut pe locul 12 la nivel european din perspectiva dimensiunii economiei locale în raport cu economia UE, aflându-se totodată în top cinci state din perspectiva creșterii acestei ponderi în perioada 2019-2022, reiese din calculele CursdeGuvernare pe baza datelor Eurostat. Citește articolul
Partea despre inteligența artificială și riscul de a 'sabota' inteligența cognitivă, adică de a duce la dependență excesivă și la scăderea gândirii critice, poate fi văzută ca un risc pentru dezvoltarea competențelor angajaților și pentru calitatea muncii în cadrul companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul menționează că utilizarea codurilor QR reduce erorile umane și îmbunătățește procesul de verificare a facturilor, contribuind astfel la un control intern mai bun și la diminuarea riscurilor operaționale și financiare ale companiei.
În ultima vreme, în România s-a pus un accent tot mai mare pe utilizarea codului QR sau/şi a codului de bare pe factură, iar acestea au devenit o necesitate pentru multe afaceri. Citește articolul
Departamentul este interesat de riscurile financiare și legale care pot apărea dacă activitățile comerciale nu sunt declarate și taxate corect, așa cum arată exemplele din articol cu recalificările ANAF și obligațiile suplimentare.
În urma inspecțiilor fiscale terminate în martie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat două cazuri de persoane fizice care tranzacționau imobile și care nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale pe care le aveau. Citește articolul