Acest departament este interesat de modul în care compania își gestionează riscurile, inclusiv cele legate de conformitatea fiscală. Articolul oferă informații despre cum să se organizeze intern pentru a evita riscurile de amenzi sau de nevalidare a cheltuielilor în urma controalelor fiscale.
În contextul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe tema prețurilor de transfer, companiile trebuie să acorde o importanță deosebită documentelor justificative privind prestarea serviciilor intragrup. Asta mai ales în condițiile în care se apropie termenul până la care firmele mari trebuie să fie gata cu dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile la care este expusă compania, iar o implementare rapidă și neclară a unei noi obligații fiscale, fără formulare standard, reprezintă un risc de conformitate și operare. De asemenea, se vorbește de modificări ale controalelor interne.
Autoritățile fiscale de la noi au decis să introducă, mult mai repede decât se așteptau multinaționalele, obligația de a publica periodic un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene. Din acest motiv, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) atrag atenția, într-un document trimis recent Ministerului Finanțelor, că măsura aduce dificultăți mari companiilor vizate și că ar trebui amânată. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile potențiale legate de comportamentul șoferilor angajați. Un istoric negativ poate atrage costuri suplimentare (amenzi, reparații, asigurări mai mari) sau probleme de reputație, iar accesul la aceste informații ajută la gestionarea proactivă a acestor riscuri.
De-acum, deținătorii unui permis de conducere emis în România pot obține și online istoricul sancțiunilor primite de-a lungul timpului pentru încălcarea regulilor rutiere. Procedura de obținere a istoricului sancțiunilor rutiere e similară celei pentru obținerea certificatului de cazier judiciar. Mai exact, documentul electronic se poate obține gratuit, prin intermediul a două platforme electronice ale autorităților. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele probleme sau riscuri pentru firmă, iar neînțelegerile legate de aplicarea scutirii de impozit pot duce la amenzi sau litigii cu statul în timpul unei inspecții fiscale.
Scutirea de impozit pe venit aplicabilă IT-iștilor va fi extinsă, începând din iunie 2023, astfel încât să acopere noi domenii de activitate, printre care inteligența artificială și tehnologiile digitale emergente. Totuși, specialiștii atrag atenția că ar putea să apară unele probleme la implementare. Citește articolul
Înțelegerea metodelor de protecție a mărcii ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale și de reputație care ar putea afecta compania, asigurând că un activ valoros este bine apărat.
În era digitalizării, “brand-ul” (care, într-o traducere simplă, ar reprezenta un tip de produs și/sau serviciu realizat/oferit de o anumită companie și vândut sub un anumit nume) capătă noi proporții, dimensiuni și complexități, nefiind suficientă livrarea de produse sau servicii calitative, senzații și emoții, ci si provocarea de a ieși in evidență, a de diferenția și a găsi metode de a „sparge zgomotul de fundal”. Social media a amplificat procesul de dezvoltare a “branding-ului”, deschizând frontiere inimaginabile de promovare a produselor și serviciilor, dar devenind și principalul instrument prin intermediul căruia se poate aduce impact negativ brandului/mărcii comerciale. Citește articolul
Articolul menționează riscurile de securitate cibernetică asociate cu o aplicație și procesele de analiză pentru a le gestiona. Acest lucru este direct relevant pentru departamentul care se ocupă de identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la nivelul companiei, indiferent dacă sunt riscuri tehnologice sau operaționale.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile financiare și operaționale care pot apărea din cauza noilor reguli, cum ar fi dificultatea sau întârzierile în recuperarea sumelor datorate de autorități, pentru a le gestiona eficient.
Legea nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial al României din 18 aprilie 2023, s-a dorit a fi un instrument menit să ajute contribuabilii să „recupereze” mai repede de la bugetele locale sumele stabilite în favoarea lor prin hotărâri judecătorești definitive. Nu este, evident, vorba despre o recuperare în adevăratul sens al cuvântului, ci de compensarea creanțelor fiscale certe, lichide și exigibile pe care le au de încasat de la autoritățile publice locale, inclusiv a celor stabilite prin hotărâri rămase definitive și nestinse până la intrarea în vigoare a legii, cu taxele și impozitele datorate la bugetul de stat, curente sau viitoare, indiferent dacă obligațiile și, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.
Citește articolulAcest departament este interesat pentru că articolul semnalează riscuri legale și de reputație, cum ar fi amenzile primite de la o autoritate de stat (ANPC), și necesitatea de a le gestiona prin control intern.
În contextul sancțiunilor aplicate recent băncilor de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), pentru că ratele împrumutaților acoperă, în primii ani de rambursare a creditului, mai mult dobânzile, comunitatea bancară spune că instituțiile de credit de la noi respectă legislația în vigoare privind calculul ratelor, iar clienții au întotdeauna posibilitatea de a opta între mai multe tipuri de rambursare, potrivit unui comunicat primit de redacția noastră. Totodată, spun reprezentanții băncilor, modul de calcul al ratelor este transparent, clienții primind un scadențar din care rezultă atât rata lunară aferentă creditului, cât și componentele acesteia. Citește articolul
Acest departament este interesat de reducerea riscurilor financiare și fiscale ale companiei, iar articolul oferă informații esențiale despre cum să se comporte prudent pentru a preveni problemele la controalele fiscale.
Deoarece se apropie termenul la care companiile mari trebuie să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, specialiștii atrag atenția asupra unei probleme des întâlnite în practică - tratarea simplificată a serviciilor intragrup de valoare adăugată scăzută. Deși Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) permite, în liniile sale directoare, o abordare simplificată, aceasta nu este recunoscută, în prezent, în legislația din România - motiv pentru care firmele pot avea probleme la inspecțiile derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament vrea să înțeleagă riscurile legate de posibilele pagube cauzate de angajați și să se asigure că există reguli clare în companie pentru a preveni și a gestiona corect astfel de situații.
Nu demult, printr-o decizie privind neconstituționalitatea unor prevederi din Ordonanța privind răspunderea militarilor, Curtea Constituțională amintea că actualul Cod al muncii nu mai permite ca deciziile de imputare să fie folosite de angajatori pentru a opera rețineri salariale în urma daunelor produse de un angajat și că în lipsa acordului angajatului de a acoperi prejudiciul, angajatorul nu poate opera rețineri salariale pur și simplu. Decizia Curții reiterează faptul că nu mai există decizie de imputare, dar ea încă mai apare menționată în unele prevederi legale. Citește articolul