avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 877 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Cine va putea obține statut de lucrător cultural profesionist și care vor fi avantajele?

Cunoașterea statutului de LCP ajută la evaluarea riscurilor fiscale, mai ales cele legate de posibila reîncadrare a veniturilor din activități independente ca venituri din salarii, situație care poate aduce probleme atât pentru companie, cât și pentru colaborator. Acest statut reduce riscul de a fi investigat de autorități.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Aprilie 2023 | 3439 | Timp de citire: 6 min.

Statutul de lucrător cultural profesionist va putea fi obținut de cei ce lucrează în sectorul cultural pentru a dobândi o serie de drepturi specifice angajaților, dar nu îi va limita pe cei care îl dobândesc în a deveni, ulterior, angajați în baza unui contract de muncă. Fiind, de fapt, o alternativă la opțiunile actuale, statutul de lucrător cultural profesionist va fi dobândit pentru o perioadă de trei ani, cu posibilitatea nelimitată de reînnoire în condiții similare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANAF a început să folosească fișierul SAF-T în controalele sale la companii

Acest departament trebuie să știe despre metodele de control ale ANAF cu SAF-T pentru a identifica și reduce riscurile de neconformitate fiscală și pentru a se asigura că sistemele interne ale firmei produc date consistente și corecte, evitând surprize la controale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Aprilie 2023 | 7670 | Timp de citire: 1 min.

Informațiile declarate de firme prin intermediul fișierului SAF-T deja au început să fie folosite la derularea controalelor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor afirmații recente ale șefului instituției. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avizul de inspecție fiscală a fost modificat. Ce e nou în actul pe care-l primesc firmele înainte de un control

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania. Schimbările în modul de desfășurare a inspecțiilor fiscale sunt importante pentru a evalua riscurile financiare și operaționale și pentru a îmbunătăți pregătirea companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Aprilie 2023 | 6471 | Timp de citire: 2 min.

După mai bine de șapte ani de la introducerea modelului actual al avizului de inspecție fiscală, acesta a fost modificat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile țin de schimbările procedural-fiscale venite pe finalul anului trecut. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Zile libere 2023: Cum se compensează munca salariaților în minivacanța de Paște

Acest departament vrea să se asigure că firma respectă legile muncii, pentru a preveni riscurile financiare și de reputație, cum ar fi amenzile aplicate de inspectorii muncii.

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Aprilie 2023 | 2 | 17207 | Timp de citire: 1 min.

În aprilie, salariații și bugetarii beneficiază de o minivacanță de patru zile, din moment ce se sărbătoresc Vinerea Mare și primele două zile de Paște. Totodată, cei care sunt chemați la muncă în timpul acestei minivacanțe trebuie să primească anumite compensații legale de la angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă: Modificarea Codului muncii, desemnarea unui responsabil de către angajatorii cu peste 10 angajați și alte recomandări făcute de Avocatul Poporului

Hărțuirea reprezintă un risc semnificativ pentru companie, atât din punct de vedere legal, cât și al reputației. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să implementeze controale interne pentru a le preveni și gestiona eficient.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Aprilie 2023 | 2666 | Timp de citire: 7 min.

Reglementarea privind hărțuirea la locul de muncă are nevoie de uniformizare, de detalieri și clarificări care să ofere victimelor suportul necesar și suficient, dar și autorităților responsabile prevederi clare cu privire la cum și când să acționeze. Într-un raport dedicat, Avocatul Poporului face câteva propuneri legislative și administrative în domeniul hărțuirii și violenței la locul de muncă, constatând că legislația existentă la nivel național, așa cum arată în momentul de față, mai mult încurcă decât să ajute. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Raportarea trebuie automatizată, pentru că altfel ar trebui ca o persoană să lucreze o lună întreagă pentru a aduna datele necesare

Deoarece raportarea SAF-T implică multe date și este obligatorie, acest departament este interesat să se asigure că informațiile sunt corecte, că nu există erori care ar putea duce la probleme și că procesul este sigur și bine controlat.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Aprilie 2023 | 1874 | Timp de citire: 2 min.

Pentru eficientizarea muncii din spatele completării și depunerii declarației 406, cea care conține fișierul SAF-T, este nevoie de automatizarea acestei raportări, spun specialiștii. Deoarece vorbim de un volum imens de date de adunat pentru raportare, completarea declarației numai cu resurse umane este greu de pus în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Din practica inspectorilor

Scutirea de TVA la transporturile legate direct de export este contestată de ANAF în anumite situații. Ce recomandă specialiștii

Identifică și reduce riscurile financiare sau legale la care este expusă firma, cum ar fi problemele cu autoritățile fiscale sau pierderile de bani din cauza unor reguli fiscale neînțelese.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Aprilie 2023 | 3110 | Timp de citire: 2 min.

În cazul transportului direct legat de export, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) contestă scutirea de TVA aplicată de firme în situațiile în care serviciile nu sunt facturate direct exportatorilor sau destinatarilor bunurilor, conform unei informări recente a specialiștilor de la NNDKP. În această situație, companiile ar trebui să revizuiască regimul de TVA pe care-l aplică sau să-și pregătească o documentație justificativă solidă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Datorii fiscale: Nu mai este permisă accesarea concomitentă a eșalonării clasice și a eșalonării simplificate

Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reguli de plată pot afecta riscurile financiare ale companiei, cum ar fi plata la timp a datoriilor către stat și evitarea amenzilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Aprilie 2023 | 2646 | Timp de citire: 1 min.

Contribuabilii nu mai pot să acceseze concomitent ambele mecanisme ce permit, în prezent, eșalonarea datoriilor fiscale, conform unor modificări procedural-fiscale recente date prin OUG. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Veniturile din premii și jocuri de noroc sunt impozitate la sursă, astfel că persoanele fizice nu depun pentru ele declarația unică. Ce regim fiscal se aplică în 2023

Acest departament evaluează riscurile financiare și legale legate de acordarea de premii sau organizarea de jocuri de noroc și se asigură că firma respectă regulile pentru a evita probleme și a menține stabilitatea financiară.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
13 Aprilie 2023 | 6 | 25501 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care se apropie termenul declarației unice din 25 mai, amintim că impozitarea veniturilor din jocurile de noroc și din premii obținute de persoanele fizice este făcută direct la sursă. Practic, persoanele fizice n-au nicio obligație declarativă de rezolvat dacă încasează asemenea sume. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regimul fiscal aplicabil lucrătorilor culturali profesioniști - cine și ce plătește

Introducerea unor noi obligații fiscale și de declarare poate genera riscuri de neconformitate pentru companie, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că există controale interne pentru a respecta noile prevederi.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Aprilie 2023 | 2 | 1946 | Timp de citire: 2 min.

Conform statutului recent oficializat, regimul fiscal aplicabil veniturilor obținute de lucrătorii culturali profesioniști va fi diferit în funcție de natura contractului în baza căruia se plătesc acele venituri. În forma adoptată de Guvern, dar care ar putea cunoaște unele modificări în Parlament, s-a propus ca plătitorii de venituri să achite întotdeauna impozitul pe venit, precum și o contribuție asiguratorie similară celei plătite pentru angajați, dar în cuantum de 1% din fiecare contract încheiat. Citește articolul