Departamentul se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Articolul subliniază importanța analizei atente a situației fiscale pentru a evita pierderi de beneficii fiscale și pentru a se asigura că decizia de a forma un grup fiscal este una sigură.
Ce arată practica la momentul actual, după mai bine de un an de la apariția consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit? Istoria pe această speță este una relativ recentă în România, fiind o măsură aplicabilă de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrării în vigoare a legislației aferente arată că măsura nu este utilizată pe scară largă, deși facilitatea a fost îndelung așteptată în România și aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg să raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, în detrimentul raportărilor individuale. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. Modificările Codului Rutier pot afecta riscurile operaționale (ex: amenzi, întârzieri) pentru angajații care conduc vehicule de serviciu.
Șoferii vor putea depăși obstacolele aflate în calea mașinii lor, dacă acestea nu se mișcă sau se mișcă foarte încet, prin încălcarea liniei continue ce desparte sensurile de circulație fără să riște sancțiuni, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
O înțelegere clară a regulilor privind diurnele ajută acest departament să identifice și să prevină riscurile financiare sau legale legate de gestionarea incorectă a acestor cheltuieli. Asigură că se respectă procedurile interne și externe.
Recenta actualizare a indemnizațiilor de delegare și detașare pentru sistemul de stat, care duce indirect la o majorare a diurnelor netaxabile în sistemul privat, a venit cu o dilemă pentru fiscaliști. De ce? Pentru că a apărut o interpretare conform căreia majorarea nu s-ar aplica la privat din cauză că a venit prin ordin de ministru, nu prin hotărâre a Guvernului. Însă ideea este că chiar HG-ul cu diurnele permite actualizarea cuantumurilor sale direct prin ordin. Citește articolul
Datele despre cresterea datoriei guvernamentale si despre ajustarile bugetare indicate de ministrul Finantelor semnaleaza potentiale riscuri economice si modificari in politicile fiscale care pot afecta stabilitatea financiara si operatiunile companiei. Acest departament are nevoie de aceste informatii pentru a identifica si gestiona din timp posibilele probleme.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de noul regim de TVA și la ajustarea procedurilor interne pentru a asigura conformitatea și a evita problemele financiare.
Din 2025, regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici o să se schimbe radical în toate statele membre ale UE, context în care Ministerul Finanțelor (MF) pregătește o achiziție publică pentru un sistem special cu care să gestioneze extinderea regimului. Pe scurt, ideea este că firmele din România vor putea să acceseze regimul de scutire de TVA în alte state din UE, iar cele străine vor putea să-l acceseze în România. Citește articolul
Analiza riscurilor de fraudă, prevenirea prejudiciilor financiare și de reputație, precum și implementarea unor instrumente eficiente de control intern prin instruirea angajaților, sunt teme centrale ale articolului și intră în sfera de activitate a acestui departament.
Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere și asimilare de cunoștințe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piață și apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizațiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula inițiativele de învățare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuie să le îmbrățișeze drept „noua normalitate”. Citește articolul
Pentru că noile metode de control ale autorităților pot schimba modul în care compania identifică și gestionează riscurile legate de respectarea legilor muncii și a normelor de siguranță.
Autoritățile din domeniul muncii au început anul trecut munca pentru două proiecte majore de digitalizare prinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform unui raport de activitate publicat recent de Inspecția Muncii. În esență, se dorește digitalizarea controalelor derulate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) și punerea în funcțiune a unui sistem nou pentru Revisal. Citește articolul
Articolul identifică riscurile legate de controalele fiscale neașteptate, posibilele amenzi și penalități, precum și neclaritățile legislative care pot genera probleme. Departamentul de management al riscului trebuie să cunoască aceste aspecte pentru a evalua și a reduce riscurile financiare și operaționale ale companiei.
Informațiile colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularități de care contribuabilii trebuie să țină cont. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile metode de control ale statului pentru a identifica și a reduce riscurile legate de taxe și pentru a se asigura că procedurile interne ale firmei sunt bine puse la punct.
În condițiile în care Guvernul a început să accelereze digitalizarea controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ne-am pus întrebarea dacă în viitor am putea vedea o restrângere a tipurilor de verificări prevăzute acum de Codul de procedură fiscală. Specialiștii spun, însă, că sunt șanse mici pentru o asemenea schimbare. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care este expusă firma și cum să le gestioneze. O nouă procedură de obținere a aprobărilor pentru construcții poate modifica expunerea la riscuri de conformitate și necesită o reevaluare a controalelor interne pentru proiectele imobiliare.
O procedură simplificată pentru construirea unor clădiri va apărea pe viitor, astfel încât, pentru a le ridica nu va mai fi nevoie de obținerea unei autorizații de construire, ci doar de notificarea primăriei, potrivit unui proiect de lege adoptat recent la Guvern și prin care o serie de acte normative din domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor vor fi reunite într-unul singur. Printre altele, se vor putea construi doar cu notificarea primăriei case la țară, garaje, terase acoperite, pergole, bucătării de vară etc. Citește articolul