avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 739 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Conținutul contractului colectiv de muncă: aspecte importante pentru părțile care ajung la un consens privind încheierea acestuia

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de relațiile de muncă, asigurând că regulile interne respectă acordurile colective și minimizând riscul de conflicte sau probleme legale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Ianuarie 2023 | 4807 | Timp de citire: 5 min.

Îi putem spune atât rezultatul negocierii colective, cât și legea părților sau izvor intern specific de dreptul muncii - toate cele trei variante sunt corecte, având în vedere importanța acestui act juridic încheiat între angajator și salariații săi. Acum că mai mulți angajatori sunt obligați să înceapă discuțiile pentru a încerca încheierea unui astfel de contract, e cazul să ne aducem aminte de importanța acestuia, dar și să punctăm câte ceva despre conținutul acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosar de risc fiscal: Neconcordanțe de care se poate folosi ANAF pentru a începe un control la o firmă

Această echipă se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Articolul le arată ce tipuri de neconcordanțe și erori fiscale pot atrage controale de la ANAF, ajutându-i să creeze sisteme interne mai bune de prevenție.

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
18 Ianuarie 2023 | 26641 | Timp de citire: 4 min.

În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Absențele pentru urgențe familiale: Dacă recuperarea zilelor se face în altă lună, salariul aferent acelor zile când se plătește?

Acest departament trebuie să se asigure că firma are proceduri clare pentru a gestiona aceste absențe și recuperarea orelor, pentru a evita potențialele riscuri legale sau operaționale legate de interpretarea sau aplicarea incorectă a legii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2023 | 1 | 16393 | Timp de citire: 2 min.

Salariații au dreptul să absenteze, cu recuperarea ulterioară, până la zece zile pe an pentru urgențe familiale cauzate de boli sau accidente, când acesta prezența acestuia e necesară altundeva decât la locul de muncă. Recuperarea este obligatorie pentru că acele zile de absență sunt plătite. Pentru că s-a pus problema recuperării lor și în altă lună decât cea în care au fost luate acele zile de absență, am vrut să știm cum ar trebui abordată chestiunea plății acelor zile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Localurile în care nu se fiscalizează bacșișul riscă să atragă atenția ANAF

Acest departament evaluează pericolele financiare și problemele legale care pot apărea dacă firma nu respectă regulile privind bacșișul și pune la punct metode pentru a preveni aceste situații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2023 | 1396 | Timp de citire: 2 min.

Din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tratamentul de TVA al operațiunilor cu criptomonede, în opinia Comisiei Europene

Pentru acest departament, este important să înțeleagă riscurile financiare și de conformitate legate de utilizarea criptomonedelor, mai ales din perspectiva fiscală. Cunoașterea tratamentului TVA ajută la identificarea și gestionarea riscurilor, precum și la implementarea unor controale interne eficiente pentru a preveni erorile sau fraudele.

Viboal FindEx în Contabil și fiscal
18 Ianuarie 2023 | 1831 | Timp de citire: 4 min.

În cadrul acestui articol ne propunem să prezentăm operațiunile principale aferente criptomonedelor și ce tratament fiscal, din perspectiva TVA, consideră Comisia Europeană că ar fi aplicabil acestora, ținând cont de incertitudinea care, în continuare, în majoritatea statelor membre ale UE, guvernează reglementările acestor active de care auzim tot mai des. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lipsa obligativității înregistrării și declarării la registrul comerțului ca sediu secundar a unei locații de depozitare

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și fiscale legate de modul în care compania își definește și declară locațiile de operare, evitând astfel sancțiuni neașteptate și asigurând un control intern adecvat.

Oana Velea în Aspecte juridice
avocat,
18 Ianuarie 2023 | 5658 | Timp de citire: 2 min.

S-a întâmplat deseori ca autoritățile să pretindă operatorilor economici să înregistreze ca sediu secundar o locație cu privire la care a fost încheiat un contract de prestării servicii de depozitare, în caz contrar firmele riscând o amendă. Însă din punct de vedere juridic, cu excepția situației în care se desfășoară fie și parțial activitate în locația respectivă, depozitul nu trebuie înregistrat la registru ca sediu secundar. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Războiul subvențiilor în industriile strategice, dus la Davos: cum răspunde Comisia la sutele de miliarde acordate de SUA. Noile propuneri, pozițiile altor state și riscurile interne

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile și oportunitățile care decurg din noile politici de subvenționare (atât din SUA, cât și din UE), dinamica pieței interne și potențialele distorsiuni, pentru a gestiona eficient riscurile la nivel de companie.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
18 Ianuarie 2023 | 572 | Timp de citire: 3 min.

Comisia Europeană va propune o legislație industrială de încurajare a neutralității climatice, care va stabili o serie de obiective pentru tehnologiile curate până în 2030: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Concediul de îngrijitor e plătit sau nu? Ministerul Muncii și Inspecția Muncii au opinii complet diferite

Existând interpretări contradictorii ale legii privind plata acestui concediu, există un risc de neconformitate pentru companie. Acest departament va analiza riscurile și va propune măsuri pentru a se asigura că firma ia deciziile corecte și este protejată legal.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2023 | 1 | 8304 | Timp de citire: 4 min.

Concediul de îngrijitor este concediul acordat salariaţilor în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude (fiul, fiica, mama, tatăl sau soţul/soţia unui salariat) sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Introdus în legislația noastră anul trecut, reprezintă transpunerea unui drept stabilit printr-o directivă europeană. Deși directiva nu spune, negru pe alb, că acest tip de concediu este sau nu plătit, lasă statelor la dispoziție să stabilească acest lucru. Având în vedere modul cum e reglementat, dar și lipsa unei precizări exprese într-un sens ori altul, a apărut întrebarea dacă este sau nu un concediu plătit? Ministerul Muncii spune că nu consideră că angajatorul ar trebui să-l plătească. La câteva ore după ce am publicat acest articol, am primit și răspunsul celor de la Inspecția Muncii cu privire la problematica acestui concediu, iar răspunsul nu a fost în sensul celui de la minister: Inspecția Muncii ne-a spus că zilele sunt plătite și ne-a explicat și de consideră asta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarații fiscale: Principalele noutăți aplicabile în 2023, de care ar trebui să știe firmele și persoanele fizice

Acest departament analizează riscurile la care este expusă compania și se asigură că există controale interne pentru a le gestiona. Modificările fiscale pot introduce noi riscuri de neconformitate sau pot necesita ajustarea procedurilor interne pentru a se asigura că raportările sunt corecte.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2023 | 4766 | Timp de citire: 3 min.

Schimbările legislative aduse de autorități în cursul anului trecut au inclus și chestiuni legate de obligațiile declarative pe care le au companiile și persoanele fizice în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, avem atât unele raportări noi, cât și o raportare amânată, una suspendată și una eliminată. Citește articolul

ACCES GRATUIT

„Made în Europe” – ce producători mai rezistă să aplice eticheta

Articolul vorbește despre un 'pericol real de dezindustrializare și dezinvestire' și o 'criză existențială' pentru industrie, reprezentând riscuri majore strategice, operaționale și financiare pe care departamentul de management al riscului trebuie să le identifice și să le atenueze.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
17 Ianuarie 2023 | 887 | Timp de citire: 3 min.

Costul energiei, condus la niveluri record în 2022 de invazia Rusiei din Ucraina, a devenit prea mare pentru ca firmele de producție să rămână competitive în Europa. Într-un e-mail de Anul nou adresat personalului, văzut de Politico, comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a evidențiat ca „prioritate de vârf” nevoia de a stimula competitivitatea globală a Europei. Citește articolul