avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 736 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

„De la fermă la farfurie”: Agricultura europeană și poziția României

Ajută la evaluarea riscurilor legate de aprovizionarea cu produse agricole și de stabilitatea economică a acestui sector.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
10 Ianuarie 2023 | 969 | Timp de citire: 2 min.

România este al patrulea cel mai mare producător de cereale din UE, asigurând 9,3% din cantitatea recoltată la nivel european. Pe primul loc este Franța, cu 22,5%, urmată de Germania (14,3%) și Polonia (11,4%), potrivit unui raport realizat de Eurostat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Transportul de deșeuri trebuie făcut cu mașini cu o inscripție specială și pe rute prestabilite, altfel se pot aplica amenzi

Nerespectarea noilor reguli poate duce la amenzi mari, așa că acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și de conformitate asociate transportului de deșeuri.

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2023 | 2664 | Timp de citire: 1 min.

Două reguli noi referitoare la transportul rutier al deșeurilor se vor aplica, cel puțin teoretic, din 12 ianuarie 2023, iar persoanele fizice și juridice care nu se conformează vor risca amenzi de până la 60.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichetele de masă și suportarea contravalorii hranei acordate la locul de muncă: regimul aplicabil celor două opțiuni pe care le au angajatorii în 2023

Pentru a se asigura că modul în care sunt acordate aceste beneficii este corect și transparent, reducând riscul de amenzi sau probleme financiare pentru companie.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2023 | 1 | 17771 | Timp de citire: 4 min.

Deși e foarte posibil ca tichetele de masă să rămână avantajul preferat atât de angajați, cât și de angajatori, e bine de știut că de anul acesta angajatorii mai au la dispoziție încă o variantă, destul de bună din punct de vedere fiscal, pentru a oferi angajaților o sumă de bani ca să acopere cheltuielile cu masa în zilele lucrate: suportarea contravalorii hranei la locul de muncă. Atât tichetele, cât și acest beneficiu secundar au tratamente fiscale preferențiale, dar diferite, iar plafonul pentru prima parte a acestui an este, în ambele cazuri, de 30 de lei pe zi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contribuabilii mai pot folosi PDF-urile inteligente de la ANAF numai dacă au Windows 10 sau 11

Neputința de a depune declarațiile fiscale reprezintă un risc operațional și financiar semnificativ pentru companie. Acest departament trebuie să fie informat pentru a identifica și gestiona astfel de riscuri, asigurându-se că există soluții pentru a evita amenzi și blocaje.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
9 Ianuarie 2023 | 2 | 3008 | Timp de citire: 2 min.

Firmele și persoanele fizice care trebuie să depună declarații fiscale online la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să aibă pe computere sisteme de operare cu asistență de la producător și actualizări făcute la zi, conform unui anunț recent. În condițiile în care Windows este, de departe, cel mai folosit sistem de operare în România, asta înseamnă că trebuie folosite numai versiunile 10 și 11. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci întrebări și răspunsuri privind noua lege a dialogului social și negocierile colective

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de nerespectarea noilor obligații legale privind dialogul social, permițând luarea de măsuri de control intern pentru prevenirea problemelor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Ianuarie 2023 | 1 | 3304 | Timp de citire: 6 min.

Negocierea colectivă a devenit, din 25 decembrie 2022, o preocupare și pentru angajatorii care au sub 21 de salariați, însă consecințele promovării timide, spre zero, a dialogului social în ultimul deceniu sunt vizibile în acest moment. De când a intrat în vigoare noua lege a dialogului social, au apărut mai multe discuții pe tema obligațiilor extinse aduse de aceasta, unde merită să facem câteva lămuriri: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan 2023: Elementele-cheie ale planurilor de remunerare a salariaților ce sunt bazate pe acțiuni sau capitaluri proprii

Articolul subliniază complexitatea implementării planurilor de acțiuni, indicând necesitatea unei analize atente a riscurilor juridice și fiscale pentru a asigura conformitatea și pentru a evita potențiale probleme, elemente cheie pentru managementul riscului și controlul intern.

Andreea Florian în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consultant fiscal,
9 Ianuarie 2023 | 3819 | Timp de citire: 4 min.

Într-o piață a muncii din ce în ce mai competitivă, atragerea talentelor, respectiv retenția angajaților-cheie, dar nu numai, este una dintre preocupările generale ale acționarilor. Așadar, pe lângă alte beneficii salariale (bonusuri de performanță, tichete/bilete valorice, pensii facultative, prime de asigurare voluntară de sănătate suportate de angajatori, decontarea contravalorii transportului, diverse cursuri de pregătire etc.), una dintre oportunitățile explorate cel mai frecvent se referă la implementarea de planuri de remunerare bazate pe capitaluri proprii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Notarii scapă de raportarea la ANAF a tranzacțiilor imobiliare sub 450.000 lei

Acest departament monitorizează riscurile legate de nerespectarea noilor obligații fiscale și de raportare, asigurându-se că firma are implementate controale interne pentru a evita amenzi sau alte probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2023 | 1 | 12692 | Timp de citire: 1 min.

După ce la începutul anului 2022 s-a stabilit că notarii trebuie să raporteze la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) tranzacțiile imobiliare ce erau sub plafonul neimpozabil de 450.000 de lei, această obligație a dispărut de la 1 ianuarie 2023, odată cu respectivul plafon. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Distribuirea bacșișului angajaților temporari - cum procedăm?

Identifică riscurile ca firma să primească amenzi sau să aibă probleme legale din cauza aplicării greșite a legii bacșișului și propune soluții pentru a evita aceste situații.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2023 | 1530 | Timp de citire: 3 min.

Folosirea angajaților temporari în industria servirii a crescut în ultimii ani, cel mai probabil pe fondul unei acute crize a forței de muncă. „Împrumutul” de personal și plimbarea angajaților dintr-o parte în alta, respectiv de la un operator economic la altul sau de la o locație la alta ale aceluiași operator economic sunt destul de comune, dar întrebarea e cât de facilă va fi aplicarea Legii bacșișului, în forma sa actuală, în toate aceste situații în care se pot regăsi angajatorii cu activități tipice barurilor și restaurantelor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Disparitățile teritoriale se adâncesc, Bucureștiul e ”altă țară”. Cinci indicatori de luat în calcul pentru politici publice

Indicatorii economici regionali ajută la evaluarea riscurilor de piață, economice și operaționale asociate cu operarea sau extinderea afacerii în anumite zone ale țării.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
9 Ianuarie 2023 | 979 | Timp de citire: 3 min.

Direcția Politici și Strategie din Ministerul Dezvoltării a realizat un nou studiu privind disparitățile teritoriale, în fapt o actualizare cu cele mai recente date definitive (2020 sau 2019) ale INS și date BNR. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci schimbări contabile importante care se aplică în 2023

Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli fiscale și contabile, cum ar fi amenzi, probleme cu cazierul fiscal sau impactul noilor cerințe de transparență asupra reputației firmei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Ianuarie 2023 | 7167 | Timp de citire: 2 min.

Printre numeroasele schimbări legislative apărute anul trecut se numără și câteva noutăți importante din domeniul contabil, majoritatea fiind aplicabile efectiv din 2023. Acestea au legătură cu regulile arhivării documentelor, bilanțurile depuse periodic, dividendele, cazierul fiscal și reglementările contabile. Citește articolul