Acest departament trebuie să se asigure că modul în care sunt aplicate aceste scutiri de taxe și sunt acordate beneficiile este corect și conform legii, pentru a preveni riscurile financiare sau de neconformitate.
Din februarie 2023, lista beneficiilor medicale cu tratament fiscal preferențial va fi extinsă pentru a include abonamentele de sport pentru întreținere, prevenire sau terapie. În acest context, amintim și alte beneficii medicale pentru care se aplică deja (cu unele limite) un tratament fiscal preferențial. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și diminuarea riscurilor pentru firmă. Este esențial să știe cum ANAF evaluează riscul fiscal pentru firme, pentru a îmbunătăți controalele interne și a reduce șansele de a fi selectată pentru inspecție.
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul
Modificările în perioadele legale de păstrare a documentelor fiscale sunt relevante pentru a actualiza procedurile de control intern și pentru a evalua riscurile legate de conformitate și păstrarea datelor.
Memoriile fiscale ale caselor de marcat pot să păstreze date timp de doar cinci ani, iar memoriile înlocuite pot fi arhivate tot atâta timp, conform unui act normativ aplicabil de duminică. Concret, asta înseamnă o înjumătățire a perioadelor actuale prevăzute de legislație. Citește articolul
Modificările în puterea de cumpărare a salariilor și presiunile inflaționiste pot genera riscuri legate de moralul angajaților, fluctuația de personal sau presiuni salariale. Acest departament monitorizează astfel de tendințe pentru a identifica riscuri potențiale și a propune măsuri de atenuare a acestora.
Criza costului vieții – marea provocare a Uniunii Europene – atinge și România: dacă în octombrie, aproape 40% din angajați se bucurau de o creșterea salarială real pozitivă (mai mare decât inflația), avansul inflației a redus drastic procentul în noiembrie: așa încât veniturile a doar 19,5% dintre salariații din România crescuseră ceva mai repede decât prețurile, potrivit calculelor CursdeGuvernare pe baza datelor Institutului Național de Statistică (INS).
Citește articolulIdentifică și previne riscurile ca firma să nu respecte anumite reguli sau să primească amenzi, asigurându-se că totul funcționează corect.
Companiile înființate în 2022, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 2 martie 2023. Practic, aceasta este depusă în locul situațiilor financiare pe 2022. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri pot apărea pentru firmă (cum ar fi pierderea de date, amenzi sau daune de reputație) și propune soluții pentru a le preveni sau a le gestiona eficient.
Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul
Acest departament are rolul de a se asigura că toate procesele din firmă, inclusiv păstrarea documentelor, sunt făcute corect și conform legilor. Înțelegerea noilor reguli de arhivare ajută la prevenirea riscurilor de amenzi și la menținerea controlului intern.
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să înțeleagă importanța comunicării corecte cu autoritățile fiscale și să se asigure că se folosesc metodele validate legal, pentru a minimiza riscurile de amenzi sau alte complicații ce pot apărea din erori de comunicare.
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Acest departament este interesat să prevină orice problemă financiară sau legală. Nedeclararea la timp a bunurilor sau declarațiile greșite pot duce la amenzi, iar ei trebuie să se asigure că există proceduri clare pentru a evita astfel de riscuri.
Ca o regulă generală, firmele care dobândesc o clădire, un teren sau un mijloc de transport au obligația legală de a declara bunurile, la organele fiscale locale competente, în termen de cel mult 30 zile calendaristice de la data dobândirii acestora și datorează impozit pe bunurile respective începând cu data de 1 ianuarie a anului următor. Citește articolul
Departamentul este interesat de riscurile operaționale și financiare (amenzile) care pot apărea dacă nu sunt respectate noile obligații și termenele legale privind documentele angajaților și înregistrările în Revisal, în cazul unei companii în insolvență. Înțelegerea acestor aspecte ajută la prevenirea problemelor și la asigurarea unui control intern eficient.
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.