Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile operaționale și de conformitate generate de noile reglementări, în special cele legate de prețuri, stocuri și relațiile comerciale în perioade de criză, și să ia măsuri pentru prevenirea lor.
Dincolo de introducerea unui mecanism pentru combaterea speculei, Guvernul a stabilit recent că exploatarea poziției superioare de negociere este o practică de concurență neloială pentru care firmele riscă amenzi de până la 500.000 de lei. Citește articolul
Ei trebuie să se asigure că firma aplică pentru ajutor fără greșeli majore, respectând termenele și cerințele, pentru a evita riscuri precum pierderea banilor sau posibile amenzi.
Transportatorii rutieri de mărfuri și persoane care vor să ceară un ajutor de stat de până la 400.000 de euro, pentru combustibilul folosit în activitatea lor economică, pot să se înregistreze în platforma online a Autorității Rutiere Române (ARR) începând cu data de 27 iunie 2022, aceasta fiind activă deja. Înregistrarea în platformă este necesară pentru a putea depune apoi cererile de ajutor de stat, iar aceasta se poate face și dincolo de data de 1 iulie 2022, așa cum ne-a confirmat ARR. Citește articolul
Pentru că variațiile ROBOR reprezintă un risc financiar important pentru companie, afectând stabilitatea costurilor și a fluxurilor de numerar, ele trebuie monitorizate și gestionate.
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat luni la 6,26% pe an, de la 6,18% pe an, vineri. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care inflația și veniturile crescute ale statului din anumite sectoare pot crea riscuri sau oportunități pentru companie, ajutând la evaluarea riscurilor economice și la pregătirea pentru eventuale schimbări.
Bugetul general consolidat a înregistrat un deficit de 20,9 miliarde de lei (1,57% din PIB) în primele cinci luni din 2022, cu peste un miliard de euro mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, reiese din datele publicate, sâmbătă, de Ministerul Finanţelor Publice (MFP). Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale legate de contractele de închiriere, cum ar fi daunele, viciile spațiului sau costurile neprevăzute.
Fiecare contract de închiriere pentru un spațiu de birouri vine cu obligații atât pentru locator, cel care pune la dispoziție spațiul, cât și pentru chiriaș, cel care îl va folosi. Deși un astfel de contract de închiriere ar putea veni cu o serie de clauze standard, este important să se țină cont și de anumite aspecte, care pot fi omise. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și de funcționare asociate cu anulările sau întârzierile zborurilor (mai ales dacă firma este o companie aeriană sau organizează multe călătorii de afaceri) și stabilește măsuri pentru a le reduce.
Legislația europeană le permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensație ce poate ajunge și la 600 de euro. În plus, după cum a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) acum câteva luni, zboruri anulate sunt considerate (și astfel dau dreptul la compensație) și cele cărora plecarea le este mutată mai devreme cu mai mult de o oră și cele ce au o întârziere mai mare de trei ore. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor financiare și fiscale care pot apărea din modul în care sunt încheiate și documentate contractele pentru servicii externe și cum pot fi implementate controale interne pentru a reduce aceste riscuri.
Cu toate că o firmă are un departament propriu de vânzări, aceasta poate deduce cheltuielile și TVA-ul pentru contractarea unor servicii externe suplimentare de vânzări, a stabilit recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie definitivă care a invalidat formalismul excesiv al inspectorilor fiscali, informează specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme care ar putea afecta compania. Nerespectarea GDPR, așa cum este descrisă în articol, este un risc major – poate duce la amenzi mari, la afectarea imaginii companiei și la pierderea încrederii, iar ei trebuie să înțeleagă astfel de cazuri pentru a preveni apariția lor.
Pentru că, în urma unui control la o asociație de proprietari din București, a constatat că, la intrarea în complexul rezidențial a livratorilor sau curierilor, erau notate datele personale ale acestora și că astfel nu se respectă prevederile Regulamentului european pentru protecția datelor (GDPR), fiind vorba despre o prelucrare excesivă a datelor, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat asociația cu 2.000 de euro. În plus, în acest caz, autoritatea a aplicat o altă amendă, de data asta de 5.000 de euro, pentru că înregistrările video ale camerelor de supraveghere au fost păstrate o perioadă mai mare decât era necesară. Citește articolul
Evaluează riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de facturare și se asigură că procesele interne sunt conforme pentru a preveni erorile sau amenzile.
Companiile care sunt obligate să folosească, de la 1 iulie 2022, sistemul e-Factura pentru produsele riscante vândute în relația B2B trebuie să comunice, în continuare, facturile către clienți așa cum au făcut-o și până acum, atrag atenția specialiștii. Dacă vor să comunice facturile clienților exclusiv prin e-Factura, firmele trebuie să încheie acorduri cu aceștia. Citește articolul
O criză a gazelor și prețurile mari reprezintă un risc important pentru funcționarea și costurile companiei, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Criza energetică ia amploare în Europa. Opririle și întreruperile de gaz rusesc din ultima perioadă au determinat 10 țări să anunțe “alertă timpurie”. Citește articolul