avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 886 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Cum trebuie să se pregătească firmele pentru controalele comune ale ANAF și IM

Această echipă identifică și evaluează pericolele (riscurile) pentru firmă și pune la punct măsuri pentru a le reduce. Articolul le oferă informații despre riscurile legate de controalele fiscale și de muncă și despre cum să se asigure că firma este pregătită pentru a le gestiona.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 9293 | Timp de citire: 3 min.

În urmă aproape trei săptămâni, șefa Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța că din această lună vor debuta controalele comune ale instituției pe care o conduce și ale Inspecției Muncii (IM), ca măsura pentru descoperirea și sancționarea muncii subdeclarate și nedeclarate. În acest sens, a fost semnat și un plan comun de acțiuni al celor două instituții. În contextul în care, în curând, firmele se vor confrunta cu noi tipuri de controale, specialiștii recomandă angajatorilor să fie proactivi și să pregătească întreaga documentație ce poate face obiectul inspecției. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Dacă un produs riscant e vândut de mai multe ori, cine va trebui să transmită factura electronică în sistem?

Acest departament evaluează și gestionează riscurile companiei, iar noile reguli de facturare electronică sunt importante pentru a reduce riscurile fiscale și a asigura un control bun al operațiunilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 1329 | Timp de citire: 2 min.

În situația în care un produs riscant este vândut de mai multe ori, în relația B2B, până ajunge la clientul final, cine este considerat furnizorul care va avea obligația de a transmite factura electronică prin sistemul e-Factura? Răspunsul este simplu: toți cei care vând produsul respectiv. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Transmiterea mai multor facturi deodată e imposibilă acum, astfel că unii comercianți ar putea avea dificultăți mari

Ajută la identificarea riscurilor operaționale legate de blocaje ale sistemului, întârzieri în validarea facturilor și modalități de control al accesului la datele sensibile din SPV, esențial pentru menținerea stabilității și securității operațiunilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 2 | 2865 | Timp de citire: 5 min.

Unii comercianți ar putea avea probleme mari din cauza volumului considerabil de facturi pe care-l emit în mod curent, pentru că în prezent e imposibilă transmiterea deodată a mai multor facturi electronice în e-Factura, avertizează specialiștii. Operaționalizarea e-Factura în relația B2B va avea loc luna viitoare, însă abia din iulie se va trece la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele cu risc fiscal ridicat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații nu au un „drept la telemuncă”

Acest departament este interesat de riscurile legale și operaționale care pot apărea dacă munca de acasă nu este documentată corect sau dacă angajații refuză să respecte cerințele de prezență la birou, ajutând la implementarea unor controale interne adecvate.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 5951 | Timp de citire: 3 min.

Terminarea stării de alertă a însemnat pentru mulți reconsiderarea muncii de acasă și revenirea la birou. Pentru cei care au adoptat cu brațele deschise acest mod de lucru, continuarea în telemuncă acolo unde firma nu mai dorește acest lucru poate fi motiv de disensiune. Să ne imaginăm un angajator care insistă ca angajații să se întoarcă la birou și un angajat care, în ultimii doi ani, a lucrat numai de acasă și vrea să continue să lucreze de acasă: poate să fie sancționat? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Preţurile petrolului au scăzut pentru a cincea oară în șase zile

Departamentul urmărește fluctuațiile prețului petrolului pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale la care este expusă compania din cauza volatilității costurilor energetice, elaborând strategii de atenuare.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
17 Martie 2022 | 592 | Timp de citire: 1 min.

Preţurile petrolului au pierdut teren miercuri pentru a cincea oară în ultimele şase zile, traderii reacţionând la progresele discuţiilor de pace dintre Rusia şi Ucraina şi la o creştere surprinzătoare a stocurilor din SUA, transmite Reuters. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Mircea Geoană: Cu 75% din forţele ruse blocate în Ucraina, nu anticipăm riscuri la adresa securităţii statelor aliate

Orice companie este interesată să cunoască riscurile generale la adresa stabilității regionale și naționale, deoarece acestea pot afecta operațiunile, securitatea angajaților și continuitatea afacerii. Acest articol oferă o evaluare oficială a situației de securitate.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
17 Martie 2022 | 669 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi atunci când alegi un auditor financiar sau o firmă de audit

Auditul financiar este o unealtă importantă pentru a identifica riscurile financiare și pentru a vedea dacă procedurile interne funcționează corect. Departamentul folosește aceste informații pentru a proteja compania de pierderi și pentru a îmbunătăți modul de lucru.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Martie 2022 | 3357 | Timp de citire: 4 min.

Anumite firme trebuie să auditeze situațiile financiare anuale, motiv pentru care alegerea unui auditor financiar independent sau a unei firme de audit financiar este o chestiune foarte importantă în această perioadă a anului. Dincolo de costurile unei misiuni de audit financiar, specialiștii spun că există și alte aspecte ce trebuie luate în calcul înainte de a decide cine se va ocupa de auditarea bilanțurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar dacă problemele economice ale angajatorului sunt reale, respectarea condițiilor de concediere este imperativă

Acest departament este interesat să identifice riscurile financiare și legale asociate cu o procedură incorectă de desființare a posturilor (cum ar fi despăgubiri și litigii) și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni aceste probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Martie 2022 | 5055 | Timp de citire: 4 min.

Din rațiuni economice, firmele se pot vedea în următoarea perioadă în poziția de a desființa posturi și de a face concedieri. Chiar dacă problemele economice sunt reale, procedura unei atare concedieri trebuie tratată cu maximă seriozitate. Totodată, este exclus ca angajatorul să apeleze la alte moduri de desfacere a contractului care i-ar forța mâna angajatului să plece în termenii firmei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul e-Factura va fi folosit atât de plătitorii de TVA, cât și de neplătitorii taxei

Această echipă identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Sistemul e-Factura este introdus pentru a reduce riscul fiscal legat de anumite produse, iar ei trebuie să înțeleagă aceste modificări pentru a se asigura că firma este protejată de riscuri și respectă noile reguli.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Martie 2022 | 5911 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care operaționalizarea e-Factura în relația B2B se apropie cu repeziciune, o clarificare importantă este că sistemul va fi folosit de către firme, pentru produsele cu risc fiscal ridicat, indiferent dacă sunt sau nu plătitoare de TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Creditele devin tot mai scumpe pentru români. Ce se întâmplă cu indicii de calcul ROBOR și IRCC

Managementul Riscului este interesat deoarece indicele ROBOR este un indicator economic cheie care poate semnala riscuri financiare pentru companie (legate de costul capitalului) și pentru angajați (riscul de insolvență), necesitând o reevaluare a strategiilor de atenuare a riscurilor.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
16 Martie 2022 | 662 | Timp de citire: 1 min.

Creditele devin tot mai costisitoare, așa că mulți români au renunțat pentru moment la planul de a-și cumpăra propria casă. Una dintre cauzele scumpirii este războiul de la granița noastră. Citește articolul