avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 891 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Rambursarea de TVA: Cum își dă seama ANAF dacă pentru o firmă există riscul de rambursare necuvenită

Articolul detaliază situațiile în care o firmă poate fi considerată cu risc de către ANAF, ceea ce este vital pentru acest departament. Ei trebuie să înțeleagă aceste scenarii pentru a identifica și a preveni intern posibilele erori sau nereguli care ar putea atrage atenția autorităților fiscale și a pune firma în situația de a fi auditată mai strict.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Martie 2022 | 5520 | Timp de citire: 4 min.

După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modificări la legislația achizițiilor publice și legea exproprierilor pentru accelerarea lucrărilor de infrastructură de transport de interes național

Aceste schimbări pot reduce sau crea noi riscuri legate de proiecte și contracte. Departamentul trebuie să le înțeleagă pentru a identifica posibilele probleme și a găsi soluții, asigurând că totul decurge fără blocaje majore.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
21 Martie 2022 | 1510 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o ordonanță adoptată vineri și publicată azi în Monitorul Oficial, Guvernul dă undă verde unui amplu pachet de măsuri legislative menite să ducă la implementarea mai rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes național. Printre multe modificări, noua ordonanță le va da autorităților posibilitatea să prelungească anumite termene, deblocarea unor situații abuzive în care firmele ce contractau prelungeau procedurile excesiv ș.a.m.d. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Anumite formulare folosite în cadrul procedurii de executare silită au fost modificate de ANAF

Înțelegerea noilor proceduri ANAF, în special cele legate de executarea silită sau anularea actelor fiscale, este crucială pentru a evalua riscurile financiare ale companiei și pentru a ajusta controalele interne, astfel încât să se evite problemele cu autoritățile fiscale și să se gestioneze eficient situațiile neprevăzute.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
21 Martie 2022 | 2414 | Timp de citire: 5 min.

Mai multe formulare folosite de Fisc în activitatea de colectare a creanțelor, în cadrul procedurii de executare silită, au fost optimizate de autorități, conform unui ordin publicat vineri în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Greșeli de evitat în elaborarea fișei postului

O fișă de post bine întocmită reduce riscurile operaționale (ex: neînțelegeri, lacune în responsabilități) și contribuie la un control mai bun în cadrul companiei, definind clar ce trebuie să facă fiecare.

R&R Partners în Resurse umane
21 Martie 2022 | 5268 | Timp de citire: 3 min.

Fișa postului reprezintă un instrument pe care angajatorul îl are la îndemână pentru a trasa în primul rând cerințele care acesta dorește să fie îndeplinite de un potențial salariat, respectiv un candidat pentru un post din organigrama angajatorului. Totodată, prin fișa postului, angajatorul ar trebui să urmărească trasarea cât mai clară a sarcinilor ce trebuie duse la îndeplinire de cel care ocupă postul respectiv, dar și alte norme de conduită ce trebuie respectate în cadrul companiei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aspecte practice privind evidența timpului de lucru

Acest departament analizează cum pot fi prevenite riscurile ca firma să primească amenzi sau să aibă litigii din cauza unei evidențe incorecte a orelor de muncă și stabilește cum să evite astfel de situații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Martie 2022 | 3347 | Timp de citire: 5 min.

Nu contează ce nume îi dăm, contează ce trebuie să cuprindă și că inspectorii de muncă sunt, poate, foarte riguroși cu privire la ea tocmai din cauză că poate releva probleme de salarizare, de ore suplimentare neplătite sau nelegale, de muncă la gri ș.a.m.d. Câteva aspecte practice despre întocmirea evidențelor și ce pot sau nu să ceară inspectorii, în materialul de azi: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 21 - 27 martie 2022

Informarea despre noile legi și termenele fiscale ajută la identificarea și gestionarea riscurilor de neconformitate și asigură că procedurile interne sunt la zi pentru a evita penalizările.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
21 Martie 2022 | 1241 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Aurescu participă la reuniunea miniştrilor de Externe din statele membre ale UE

Departamentul de Managementul Riscului este interesat de evoluțiile geopolitice, precum cele legate de agresiunea rusă asupra Ucrainei și situația de securitate din regiunea Mării Negre, pentru a identifica și evalua potențialele riscuri externe care ar putea afecta operațiunile, stabilitatea sau continuitatea afacerii.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
21 Martie 2022 | 579 | Timp de citire: 1 min.

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, participă, luni, la reuniunea miniştrilor de Externe din statele membre ale UE - Consiliul Afaceri Externe/CAE. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Preţul energiei pe bursă în februarie, de patru ori mai mare față de anul trecut

Informațiile despre creșterile prețurilor la energie și incertitudinile economice sunt esențiale pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și operaționale cu care se poate confrunta compania.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
21 Martie 2022 | 779 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul poate refuza intrarea în concediu de risc maternal și propune, în schimb, reducerea programului de lucru?

Contribuie la identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și legale, cum ar fi neconformitatea cu legislația muncii sau posibilele amenzi.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Martie 2022 | 2 | 24820 | Timp de citire: 2 min.

Din momentul în care o salariată își anunță, în scris, angajatorul că este însărcinată și oferă un document medical care atestă acest lucru este protejată de prevederile OUG 96/2003 privind protecția maternității la locurile de muncă. Totuși, în lipsa acestei informări, angajatorul nu poate fi tras la răspundere despre faptul că a pus salariata în ture de noapte sau a pus-o în situații periculoase pentru ea sau pentru făt. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Evidența timpului de muncă, între bună-credință și obligație: Angajații au dreptul să ceară verificarea acesteia periodic

Este important pentru a înțelege cum o evidență incorectă sau netransparentă a orelor de muncă poate duce la amenzi, procese sau probleme de reputație, și cum procedurile corecte pot reduce aceste riscuri pentru companie.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
19 Martie 2022 | 5470 | Timp de citire: 4 min.

Pentru toți angajatorii există prevăzută, în clar, obligația de a ține evidența orelor de muncă prestate zilnic, cu evidențierea orelor începere și de sfârșit ale programului de lucru, însă de multe ori salariații nu au acces la aceste documente, iar de aici și până la abuz sau la suspiciuni în privința corectitudinii, nu este cale lungă.

Citește articolul