avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 894 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

CEDO: Statul e vinovat de încălcarea dreptului la viață al victimei violenței domestice pe care nu a protejat-o de pericolul reprezentat de agresor

Departamentul de Management al Riscului este interesat de analizarea eșecurilor în evaluarea riscurilor și în aplicarea măsurilor de protecție, așa cum reiese din caz. Această perspectivă ajută la identificarea vulnerabilităților în sistemele de siguranță și control, chiar și la nivel organizațional, pentru a preveni situații similare care ar putea afecta angajații sau reputația companiei.

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Martie 2022 | 3020 | Timp de citire: 4 min.

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat de curând o decizie prin care condamnă autoritățile bulgare de nerespectarea dreptului la viață al unei victime a violenței domestice care și-a pierdut viața acum câțiva ani după ce a fost împușcată mortal de fostul său partener de viață - asta, după ce femeia a făcut nu una, ci mai multe sesizări cu privire la amenințările aduse de agresor, după ce a reclamat încălcarea unui ordin de protecție și după ce le-a spus organelor poliției că agresorul deține o armă. Un caz totodată relevant și pentru România, unde victimele violențelor domestice acuză deseori organele statului de o conduită mult prea relaxată sau chiar indiferentă atunci când le sunt aduse în față temerile victimelor acestor violențe sau pericolul concret. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Ministru: 20 de companii internaționale vor să vină în România în perioada următoare

Înțelegerea tendințelor economice (cum ar fi noile investiții sau sprijinul guvernamental) este crucială pentru a identifica și evalua riscurile la care se expune compania și pentru a le gestiona eficient.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
24 Martie 2022 | 837 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Instructajul SSM în cazul telesalariaților se poate desfășura integral la distanță. Câteva repere legale pentru firme

Acest departament identifică și evaluează riscurile cu care se confruntă firma, inclusiv pe cele legate de sănătatea și siguranța angajaților care lucrează de acasă (riscuri fizice și psihosociale), și propune soluții pentru a le diminua.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 3650 | Timp de citire: 4 min.

Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Consultațiile medicale la distanță vor fi posibile și pe viitor fără validarea cardului de sănătate

Departamentul de Managementul Riscului este interesat de aceste modificări pentru a identifica și evalua riscurile noi sau modificate legate de accesul la servicii medicale, datele de sănătate ale angajaților și conformitatea cu reglementările, asigurând o abordare preventivă.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 1387 | Timp de citire: 2 min.

Unele consultații medicale acordate la distanță, adică fără ca pacientul să se prezinte fizic la cabinet, vor putea fi oferite fără a fi necesară validarea cardului de sănătate, chiar dacă starea de alertă a încetat, potrivit unui proiect de OUG, inițiat recent de Ministerul Sănătății. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Autenticitatea actelor emise de ANAF prin SPV poate fi verificată online. Acestea sunt valabile fără semnătură olografă și ștampilă

Acest departament este interesat de modalitățile de verificare online a autenticității documentelor emise de ANAF, pentru a reduce riscul de fraudă și pentru a se asigura că toate operațiunile se desfășoară conform normelor, menținând un control intern eficient.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 1618 | Timp de citire: 2 min.

În contextul trecerii, de la 1 martie 2022, la o relaționare exclusiv online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este important de știut că autenticitatea documentelor emise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) poate fi verificată online de către oricine. Aceste documente sunt semnate electronic de ANAF, fiind valabile fără semnătură olografă și ștampilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Liberul cerut de salariat pentru a merge cu copilul la medic: Documentele ce trebuie primite de angajator

Acest departament ajută firma să identifice și să evite riscurile, cum ar fi posibilele sancțiuni financiare dacă nu se respectă legea, și să se asigure că procedurile interne sunt bune și corecte.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 8899 | Timp de citire: 3 min.

Salariații au dreptul de a cere angajatorului o zi liberă, pe durata unui an calendaristic, pentru a verifica starea de sănătate a copilului lor, fără ca ea să poată fi refuzată, în caz contrar fiind prevăzută și o amendă pentru angajator. Totuși, această zi liberă se acordă în anumite condiții și pe baza unor documente, nu din oficiu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În anul 2020, ANAF a pierdut aproape jumătate din disputele fiscale cu contribuabilii. Ce e de știut în contextul intensificării controalelor

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile fiscale la care este expusă compania, inclusiv cele legate de criteriile de risc ale ANAF, prețurile de transfer și noile tipuri de controale, pentru a implementa măsuri de prevenție.

EY Romania în Contabil și fiscal
23 Martie 2022 | 2180 | Timp de citire: 5 min.

Campania de controale comune ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu Inspecția Muncii, pentru ”prevenirea” muncii nedeclarate, și proiectul-pilot pentru realizarea de controale în timp real, planificat să se deruleze în viitorul apropiat, pentru îmbunătățirea conformării voluntare, sunt două dintre cele mai recente proiecte anunțate de autoritatea fiscală română. De altfel, ANAF a vorbit și despre creșterea cu 10% a numărului de inspecții fiscale până la finele anului 2025, dar și despre majorarea colectării cu 2,5 puncte procentuale din PIB în același interval de timp și reducerea decalajului de colectare a TVA, priorități prevăzute, de altfel, de Planul Național de Redresare și Reziliență. Care sunt măsurile pe care se bazează Autoritatea să își realizeze obiectivele și pe care ar trebui să le cunoască și contribuabilii? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Chiar în preajma Paștelui, ouăle înregistrează cea mai mare creștere de cost din ultimii ani

Analizează riscurile financiare și operaționale generate de creșterea costurilor și de dificultatea de a menține prețurile, pentru a propune măsuri de control și gestionare.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
23 Martie 2022 | 1 | 533 | Timp de citire: 1 min.

Chiar în preajma Paștelui, ouăle, un produs de bază în alimentația românilor, înregistrează cea mai mare creștere de cost din ultimii ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Accesul în SPV ar trebui extins pentru ca o persoană sau mai multe, din aceeași firmă, să se ocupe numai de transmiterea facturilor

Interesat de riscurile asociate cu accesul larg la informațiile fiscale sensibile ale firmei prin SPV și de modul în care aceste riscuri pot fi controlate prin sisteme de acces mai bine definite.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 2247 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea sistemului e-Factura în relația B2B vine cu tot felul de dileme practice pentru firmele care vând bunuri cu risc fiscal ridicat. De exemplu, una dintre probleme ține de accesul în Spațiul Privat Virtual (SPV) - acesta ar trebui extins pentru a permite ca o persoană sau mai multe din aceeași firmă să se ocupe exclusiv de transmiterea facturilor electronice. În prezent, acest lucru nu e posibil. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reducerile de impozit pe profit pentru recapitalizare pot fi incluse de-acum în declarația 101. Formularul a fost modificat

Acest departament analizează riscurile financiare și de conformitate. Modificările fiscale, termenele noi și facilitățile de recapitalizare pot influența riscul fiscal al companiei și necesită ajustarea controalelor interne pentru a asigura respectarea legii.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Martie 2022 | 2736 | Timp de citire: 2 min.

Declarația fiscală 101 și instrucțiunile sale de completare au fost ajustate marți, printr-un ordin al Fiscului, pentru a include facilitățile pentru recapitalizare prevăzute pentru plătitorii de impozit pe profit. Totodată, Fiscul a pus la dispoziție și noua versiune electronică a formularului. Măsura a venit la scurt timp după ce aceeași modificare a fost făcută la declarația 100. Citește articolul