Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Această echipă identifică și reduce riscurile la care este expusă firma. Nerespectarea noilor reguli e-Factura poate atrage amenzi sau probleme cu statul, iar ei trebuie să se asigure că firma este pregătită să evite aceste riscuri.
În situația în care în cadrul aceleiași tranzacții sunt vândute atât produse riscante, cât și produse obișnuite, se poate emite o singură factură electronică. Cu alte cuvinte, nu este nevoie să se emită două facturi, pentru a avea o factură separată strict cu produsele riscante, spun specialiștii. Citește articolul
Gestionarea incorectă a facturilor sau nerespectarea procedurilor de corectare poate duce la riscuri financiare sau de conformitate. Acest departament este interesat să se asigure că există controale interne solide și că personalul înțelege cum să folosească sistemul e-Factura corect pentru a minimiza aceste riscuri.
Dacă o factură electronică transmisă prin sistemul de stat e-Factura are probleme, aceasta va trebui corectată și transmisă din nou conform unei proceduri speciale. Citește articolul
Este esențial pentru a identifica și evalua riscurile generate de dezinformare și știri false, care pot afecta stabilitatea operațională a companiei, moralul angajaților sau relația cu autoritățile. Ajută la dezvoltarea unor strategii de răspuns și de comunicare internă corectă pentru a preveni panica sau acțiunile greșite.
Ministerul Apărării Naționale (MApN) a subliniat joi, în contextul apariției unei noi campanii de răspândire a unor informații false, pe fondul conflictului din Ucraina, că executarea serviciului militar va redeveni obligatorie numai în situația în care se va decreta stare de război, stare de mobilizare sau stare de asediu. Totodată, ministerul infirmă zvonurile potrivit cărora a început mobilizarea rezerviștilor. În plus, MApN atrage atenția asupra informațiilor false care circulă, de ceva vreme, în spațiul public, în special în mediul online. Executarea serviciului obligatoriu, în calitate de militar în termen şi militar cu termen redus, a fost suspendată cu peste 15 ani în urmă. Citește articolul
Prin explicarea drepturilor salariaților și a obligațiilor angajatorului (ex: dreptul de a refuza orele suplimentare, interdicția de a sancționa nelegal), articolul ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și operaționale, contribuind la implementarea unor controale interne eficiente în relația cu angajații.
O propunere legislativă recent înregistrată la Senat vizează introducerea săptămânii de lucru de patru zile. Săptămâna de lucru de patru zile nu numai că „sună” mai bine, dar pare că se aliniază trendului de „îmbinare optimă a vieții personale cu cea profesională”, cu un pronunțat accent pus pe sporirea productivității care, la rândul ei și într-un cadru ideal, ar putea chiar conduce la atingerea salariului suficient pentru un trai decent. Al doilea exemplu este „dreptul la deconectare”, un drept care este prevăzut de Codul muncii, din 2003 (!), așa cum există (ce-i drept nu chiar „expressis verbis") și posibilitatea stabilirii, inclusiv de comun acord, unei repartizări inegale a timpului de muncă. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea GDPR și amenzile asociate reprezintă un risc major pentru afacere, pe care ei trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Dacă, în urma unei cereri de acces legată de informarea privind prelucrarea datelor personale, un operator oferă solicitantului informații trunchiate sau incomplete legate de această prelucrare, riscă să primească o amendă din partea Autorității de supraveghere a aplicării GDPR, la fel ca în cazul în care nu îl informează deloc. Așa s-a întâmplat în cazul unei companii care a primit o amendă de 2.000 de euro din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul
Articolul subliniază riscuri importante legate de disponibilitatea energiei și a materiilor prime, fluctuațiile de preț și incertitudinea economică, elemente cheie pentru evaluarea și gestionarea riscurilor afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legate de gestionarea datelor personale, inclusiv riscul de a colecta prea multe date sau de a le stoca în mod nesecurizat, aspecte abordate în articol.
Instituțiile publice de la noi vor cere și prelucra mai puține date personale, dacă o propunere legislativă înregistrată miercuri la Senat va ajunge să se aplice. Printre altele, instituțiile publice vor mai putea cere doar date de identificare precum nume, prenume, cod numeric personal (CNP) ori detalii privind actul de identitate, în cazul persoanelor fizice, și denumirea și codul unic de identificare (CUI), în cazul firmelor. Astfel, regula minimizării prelucrării datelor personale, stabilită de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), va fi aplicată și de către instituțiile publice. Citește articolul
Contribuie la evaluarea riscurilor economice și de conformitate, prin informarea asupra modificărilor legislative care pot afecta stabilitatea financiară a unor parteneri sau a companiei în sine, dacă se încadrează la profesioniști.
Unul dintre tipurile de sprijin oferite de Executiv pe perioada stării de alertă și, înainte de asta, pe perioada stării de urgență, a fost o indemnizație de sprijin (impozabilă, fiind acordată ca valoarea brută) care să acopere scăderea de venituri a profesioniștilor (lucrători independenți, profesii liberale etc.). Dată prin mai multe acte normative în ultimii doi ani, în condiții diferite și în cuantumuri diferite, doar un tip de indemnizație se mai acordă încă trei luni de la terminarea stării de alertă. Citește articolul
Evaluează riscurile organizației. Schimbarea regulilor legate de pandemie necesită o reevaluare a riscurilor de sănătate și de conformitate și ajustarea controalelor interne.
Odată cu ridicarea stării de alertă, restricțiile stabilite anterior pentru accesul în clădirile instituțiilor ori autorităților publice au fost eliminate. Astfel, cei care le trec pragul acum nu mai sunt obligați să poarte mască de protecție, să prezinte certificatul verde sau să treacă printr-un triaj epidemiologic. Totuși, e de amintit aici că unele dintre instituții vor păstra, cel puțin o perioadă, interacțiunea la distanță, în timp ce altele cer programare online. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma nu are probleme din cauza unor neînțelegeri cu angajații, a unor erori în calculul beneficiilor sau a nerespectării legilor. Ei vor să vadă că procesele legate de banii de telemuncă sunt clare și respectă toate regulile, minimizând riscurile operaționale și financiare.
Atunci când completează adeverința privind veniturile realizate de salariata sau salariatul care vrea să intre în concediul de creștere a copilului (CCC), document ce va sta la baza calculului indemnizației de CCC, angajatorul nu poate trece banii de telemuncă, dacă aceștia au fost acordați în limita a 400 lei, conform prevederilor Codului fiscal, deoarece aceste venituri nu sunt supuse impozitului pe venit. Citește articolul