avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 968 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT
Război în Ucraina

Ghid bilingv UNBR: Ce drepturi și obligații au ucrainenii care cer azil la noi și cum pot primi asistență juridică gratuită

Acest departament trebuie să identifice posibilele probleme sau riscuri legale atunci când firma interacționează cu refugiați și să se asigure că totul se face conform regulilor, pentru a evita necazurile.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Martie 2022 | 1 | 2719 | Timp de citire: 3 min.

În contextul actual, acela în care mii de refugiați ucrainieni trec zilnic frontiera pentru a ajunge în România, Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a publicat marți un ghid bilingv român – ucrainean de asistență juridică și umanitară pentru aceștia. Mai exact, ghidul cuprinde atât informații specifice despre condițiile de trecere a frontierei către România, cât și despre drepturile și obligațiile persoanelor care solicită azil în țara noastră. De asemenea, a fost publicat un număr de telefon special dedicat persoanelor care vin din Ucraina, precum și o listă cu avocați ce pot oferi asistență juridică gratuită în mai multe limbi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sponsorizările și donațiile pe care le pot face firmele în această perioadă - câteva aspecte legale și condițiile în care unele sume pot fi deduse din impozit

Acest departament este interesat să se asigure că toate donațiile și sponsorizările se fac conform regulilor interne și legale, pentru a preveni erorile sau posibilele probleme financiare sau de reputație.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Martie 2022 | 1 | 36446 | Timp de citire: 4 min.

Firmele care vor să sprijine anumite persoane, grupuri de persoane sau cauze în sine o pot face prin intermediul donațiilor și al sponsorizărilor. De pildă, pot contribui cu sume de bani, produse și servicii pentru a ajuta în această perioadă refugiații ucrainieni. Actele de sponsorizare și donațiile trebuie să bifeze câteva criterii legale, iar firmele nu ar trebui să uite că, în „bucătăria lor contabilă”, toate cheltuielile trebuie marcate; cei care se gândesc să beneficieze și de ceva facilități fiscale pentru sponsorizări trebuie să fie atenți la cerințele legii fiscale privind respectivele sume. Câteva aspecte importante, în materialul de azi: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Subvenții angajatori 2022: Ce sume de bani pot primi firmele dacă angajează anumite persoane

Identifică riscurile legate de nerespectarea condițiilor pentru subvenții și asigură că procedurile interne sunt corecte pentru a evita pierderile.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2022 | 1 | 56413 | Timp de citire: 5 min.

În contextul în care din martie cresc ușor subvențiile primite de angajatorii care încadrează în muncă tineri cu risc de marginalizare socială sau pentru angajarea elevilor și studenților pe perioada vacanțelor, prezentăm întregul tablou al ajutoarelor pe care firmele le pot primi în acest an când angajează anumite persoane. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Până în 2024, școlile și spitalele construite înainte de 1978 vor trebui evaluate din punct de vedere al riscului seismic

Trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de siguranța clădirilor și posibilele amenzi dacă nu se respectă legea.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 4727 | Timp de citire: 2 min.

Până în vara anului 2024, toate creșele, grădinițele, școlile, dar și spitalele ori policlinicile construite înainte de 1978 vor trebui expertizate tehnic, pentru încadrarea lor într-o clasă de risc seismic și stabilirea măsurilor ce trebuie luate pentru reducerea riscului seismic, potrivit unei legi publicate în Monitorul Oficial chiar azi. Interesant e că legea a fost oficializată chiar în ziua în care se împlinesc 45 de ani de la cutremurul din 1977, ce a dus la moartea a peste 1.500 de persoane. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Starea de alertă se încheie după 8 martie. Lista principalelor măsuri și restricții care dispar pentru firme și persoane fizice

Pentru că reapar termene importante pentru declararea insolvenței sau pentru cine e proprietarul real al firmei, iar departamentul trebuie să evalueze riscurile și să se asigure că firma respectă regulile pentru a evita probleme.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Martie 2022 | 10 | 33820 | Timp de citire: 4 min.

Starea de alertă ar urma să se încheie în curând, potrivit unor declarații date în urmă cu câteva momente de președintele statului, în conferință de presă. România a intrat pe 16 martie 2020 în stare de urgență, pe fondul declanșării pandemiei de COVID-19, iar după două luni s-a făcut tranziția la starea de alertă, care a continuat până în prezent. Efectele ridicării stării de alertă sunt multiple, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoanele juridice, fiind o mulțime de măsuri și restricții care fuseseră dispuse temporar, doar pe perioada cât această stare era aplicabilă pe teritoriul României. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul confirmă: Și documentele nedigitalizate se transmit prin SPV, de la 1 martie, prin formularul de contact din platformă

Acest departament ajută la identificarea problemelor potențiale (riscurilor) care pot apărea din cauza aplicării neunitare a noilor reguli de către ANAF și la stabilirea unor proceduri interne clare pentru a trimite documentele în mod corect, reducând riscul de amenzi sau întârzieri.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 4922 | Timp de citire: 3 min.

După ce redacția noastră atrăgea atenția asupra nelămuririlor care au apărut între contribuabili și contabili cu privire la modul concret de transmitere a documentelor care nu au formulare electronice, de la 1 martie, prin platforma SPV, ANAF a venit azi cu confirmarea soluției pe care o punctam în materialul publicat joi.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligația de a crește salariul minim nu poate fi acoperită prin acordarea de tichete de masă angajatului

Nerespectarea legilor privind salariul minim reprezintă un risc financiar și de reputație pentru companie, prin urmare acest departament trebuie să fie informat pentru a identifica și preveni astfel de situații și a asigura controale interne eficiente.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Martie 2022 | 2 | 18716 | Timp de citire: 1 min.

Angajatorii sunt obligați să acorde cel puțin salariul minim brut pe economie stabilit de Guvern, altfel riscă să fie amendați de inspectorii de muncă. Chiar și temporar, firmele nu pot acoperi creșterile pe care ar fi trebuit să le facă de la 1 ianuarie prin acordarea de tichete de masă sau alte beneficii extrasalariale angajaților respectivi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În e-Factura doar se transmit facturi electronice, nu se și emit

Acest departament se asigură că firma nu are pierderi sau probleme din cauza unor fraude sau nerespectării regulilor. Sistemul e-Factura este menit să prevină fraudele, iar ei trebuie să se asigure că procesele interne sunt adaptate la noul sistem pentru a reduce riscurile și a menține un control eficient.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 2680 | Timp de citire: 2 min.

e-Factura, care urmează să fie operaționalizat, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, este un sistem prin care firmele doar vor transmite facturile electronice pe care le emit. Cu alte cuvinte, e-Factura nu este, în sine, un sistem prin care se emit facturi. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere legislativă

Săptămâna de lucru de patru zile, propusă din nou în Parlament, deși aceasta este posibilă deja

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor operaționale și de conformitate legate de schimbările în programul de lucru, pentru a asigura buna funcționare a companiei și respectarea regulilor.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 13858 | Timp de citire: 1 min.

Deși opțiunea ca salariații să lucreze doar patru zile pe săptămână există deja în legislația muncii din țara noastră, parlamentarii vor să introducă o prevedere explicită conform căreia salariatul poate opta pentru un program de patru zile pe săptămână și trei zile de repaus, după cum se arată într-o propunere întregistrată joi la Senat. Teoretic, aceste demersuri sunt inutile din moment ce Codul muncii stabilește deja acest aspect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ținte oficiale în controalele ANAF: 30% din verificări să fie de la distanță în 2022, urmând să se ajungă la 60% până în 2025

Acest departament monitorizează riscurile operaționale și financiare. Creșterea verificărilor fiscale documentare de către ANAF reprezintă un risc pe care trebuie să-l evalueze și pentru care trebuie să se asigure că firma are controale interne bune.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 4356 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul și-a asumat, prin calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), că va crește treptat numărul de verificări documentare (e vorba de controalele la distanță) pe care le realizează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, s-a stabilit ca, în 2022, 30% din verificările Fiscului să fie de la distanță, acest procent urmând să ajungă la 60% până în 2025. Citește articolul