Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se ocupă cu identificarea și evaluarea tuturor pericolelor potențiale pentru companie, inclusiv riscurile legate de siguranța angajaților, și cu stabilirea măsurilor de control pentru a preveni incidentele și a asigura respectarea regulilor.
Chiar dacă a dispărut obligația impusă la nivel legislativ, de Executiv, privind purtarea măștii la interior și exterior, nu înseamnă că angajatorii nu ar mai putea impune salariaților să poarte masca la locul de muncă. Legislația privind sănătatea și securitatea în muncă (SSM) îi îndrituiește să facă acest lucru, dacă în urma evaluării riscurilor de la respectivul loc de muncă se ajunge la concluzia că masca ar trebui să fie parte din echipamentul angajaților. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor care pot apărea din cauza răspândirii rapide și necontrolate a informațiilor (ex: panică, speculații) și a modului în care factorii externi influențează prețurile de bază, pentru a preveni situații negative.
O poză, mai multe zvonuri, un canal de socializare, lipsa de reacție a autorităților au fost suficiente pentru ca în decurs de câteva zeci de ore o țară să fie sub asediul panicii și să devină propria victimă a acțiunilor sale. Citește articolul
Violența domestică poate afecta angajații și, implicit, performanța companiei, reprezentând un risc pentru resursele umane. Înțelegerea cadrului legal pentru sprijinirea victimelor poate ajuta la gestionarea acestor riscuri și la asigurarea unui mediu de lucru suportiv.
Victimele violenței domestice ar putea beneficia de protecție gratuită inclusiv pentru căile de atac, nu doar în primă instanță, dacă o propunere legislativă înregistrată marți la Senat va ajunge să se aplice. În prezent, acestea au dreptul să beneficieze de asistenţă juridică doar pentru prima înfăţişare în instanţă. Citește articolul
Variațiile prețurilor la energie și dependența de anumite surse sunt riscuri importante care pot afecta stabilitatea operațională și financiară a companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului & Control Intern este interesat de scenarii care ar putea afecta personalul și operațiunile companiei, cum ar fi chemarea angajaților la datorie militară sau apariția unor situații de criză la nivel național, pentru a evalua și a planifica măsuri de atenuare a riscurilor.
Având în vedere situația generată de războiul din Ucraina, autoritățile din țara noastră vor să modifice și să completeze legislația privind apărarea națională, astfel încât România să fie pregătită în cazul apariției unor situații cu impact asupra securității naționale. Printre altele, printr-un proiect de lege apărut acum câteva zile, se dorea stabilirea regulii potrivit căreia dacă, pe timpul stării de mobilizare sau de război, nu sunt suficienți bărbați cu vârsta de până la 35 de ani pentru încorporare, să poată fi chemați în armată și bărbații de până la 63 de ani. Potrivit unor precizări făcute marți de Ministerul Apărării Naționale (MApN), măsurile cuprinse în proiect nu mai sunt de actualitate la acest moment, urmând să fie reanalizate și prezentate public în următoarea perioadă. Citește articolul
Înțelegerea schimbărilor privind absențele angajaților (zile libere, concedii medicale) ajută la evaluarea riscurilor operaționale legate de disponibilitatea forței de muncă și la asigurarea faptului că firma respectă noile reglementări, prevenind problemele viitoare.
Unitățile de învățământ preuniversitar revin la regulile și condițiile de predare de dinainte de pandemie, după ce un ordin al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății care a stat la baza regulilor de predare în anul școlar 2021-2022 a fost abrogat marți, în ultima zi a stării de alertă. Totodată, zilele libere plătite acordate părinților când școlile erau închise din cauza îmbolnăvirilor de COVID-19 nu mai pot fi acordate pentru că la oferirea lor stă exact ordinul comun care a fost anulat. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să identifice și să evalueze pericolele care pot afecta activitatea companiei. Deconectarea de la utilități este un risc major, iar cunoașterea regulilor ajută la pregătirea unor planuri de acțiune și la minimizarea impactului negativ asupra operațiunilor.
Pe perioada stării de alertă, așa cum s-a stabilit acum aproape doi ani, furnizorii de utilități nu puteau debranșa clienții, chiar dacă aceștia nu-și plăteau facturile. Pentru că s-a decis ca starea de alertă să nu se mai prelungească dincolo de 8 martie, ea s-a încheiat oficial azi-noapte. Astfel, odată cu ridicarea stării de alertă, interdicția de debranșare de la apă, canalizare și salubritate a dispărut. În cazul datornicilor la curent și gaze, debranșarea de la aceste utilități este posibilă din noiembrie 2021. Citește articolul
Acest departament trebuie să reevalueze riscurile pentru afacere, acum că nu mai sunt restricții și lucrurile revin la normal.
Începând cu data de 9 martie 2022, companiile din România pot să-și desfășoare activitatea exact la fel ca înainte de începerea pandemiei de coronavirus. Terminarea stării de alertă înseamnă automat ridicarea tuturor restricțiilor ce se aplicau afacerilor până acum (referitoare, în esență, la capacitate, program de lucru și acces). Citește articolul
Este important pentru a identifica și gestiona riscurile financiare (costurile cu șomajul tehnic integral) și operaționale (cum afectează aceste decizii activitatea firmei) și pentru a se asigura că firma respectă regulile.
Firmele se pot folosi în continuare de mecanismul Kurzarbeit, chiar dacă nu mai suntem în stare de alertă, până la începutul lunii iunie. Chiar și cei care ar vrea să treacă la Kurzarbeit abia de acum ar putea să o facă, legea neprecizând vreun impediment. Citește articolul
Înțelegerea corectă a acestor reglementări ajută la prevenirea riscurilor financiare și legale legate de gestionarea eronată a contractelor de muncă și a plăților către angajați.
Pentru că 8 martie a fost ultima zi de stare de alertă, de azi nu mai putem vorbi de măsuri restrictive care să impună trecerea la șomaj tehnic decontat de stat. Ideal, firmele ar fi trebuit să comunice încetarea suspendării contractelor de muncă încă din 8 martie și să cheme azi la muncă angajații. Orice comunicare ulterioară e permisă, desigur, dar firmele trebuie să fie atente că vor suporta indemnizația de șomaj tehnic pentru ziua respectivă din propriul buzunar, nu cu bani de la stat. Citește articolul