Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Implementarea unor noi sisteme informatice de o asemenea anvergură, care gestionează date sensibile și fonduri publice, implică evaluarea și gestionarea riscurilor operaționale, tehnologice și de conformitate.
Guvernul a analizat în ședința de miercuri un memorandum privind digitalizarea sistemului de sănătate din România, ce vizează două sisteme informaționale: unul care să gestioneze electronic documentele utilizate în sănătate, cum ar fi biletele de trimitere sau concediile medicale, și unul prin care la dosarul electronic de sănătate (DES) să fie conectați și alți furnizori de servicii medicale, în afara de medicii din clinici și spitale. Citește articolul
Riscul unei noi creșteri a cazurilor de COVID și al unor restricții, alături de raportul despre lipsa de pregătire globală pentru pandemii, subliniază importanța evaluării și gestionării riscurilor operaționale, financiare și de personal ale companiei, inclusiv planificarea continuității afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Identifică riscuri operaționale și financiare grave, cum ar fi pierderea autorizațiilor de funcționare sau confiscarea veniturilor, care necesită evaluare și măsuri de control intern pentru a le preveni.
Într-o încercare de a reduce intrările de deșeuri ce nu pot fi prelucrate pe teritoriul țării noastre, care pot ajunge la gropile de gunoi sau depozitate ilegal, se urmărește, printr-o propunere legislativă înregistrată recent la Senat, ca doar firmele care au instalații de valorificare a deșeurilor autorizate să poată introduce în România astfel de produse. Mai mult, operatorii economici care prelucrează deșeuri fără a avea autorizațiile de mediu necesare vor fi sancționați cu confiscarea veniturilor obținute din această valorificare. Citește articolul
Modificarea drepturilor de vot poate schimba echilibrul de putere în companie și modul în care sunt luate deciziile importante, ceea ce necesită o evaluare a riscurilor legate de guvernanța internă și stabilitatea conducerii.
O propunere recentă înregistrată la Senat vrea introducerea expresă în Legea societăților a acțiunilor și a părților sociale cu vot multiplu, ca un prim pas pentru implementarea tranzacțiilor de venture în România, potrivit inițiatorilor. Astfel, vor exista două clase de părți sociale - ordinare și executive - și trei tipuri de acțiuni - ordinare, preferențiale și executive. Citește articolul
Trebuie să evalueze riscurile legate de sănătatea publică și conformitatea cu noile reguli, care pot afecta operațiunile companiei sau pot genera probleme dacă nu sunt respectate.
Pe lângă prelungirea stării de alertă, Guvernul a stabilit miercuri și relaxarea unora dintre restricțiile impuse în contextul epidemiologic actual, printre care și permiterea accesului într-o serie de spații, inclusiv în cele comerciale, a celor nevaccinați împotriva COVID-19 sau netrecuți prin boală, în baza unor teste recente. Astfel, cei ce vor să se testeze pentru a putea intra, de pildă, în magazine vor avea nevoie de un rezultat rapid. În acest sens, Ministerul Sănătății a anunțat că, începând de azi, nu mai puțin de 132 laboratoare autorizate vor putea emite rezultate la testarea COVID-19 cu validare rapidă, lista completă putând fi descărcată din articol. Citește articolul
Munca nedeclarată sau subdeclarată reprezintă un risc major pentru companie, putând duce la amenzi mari, probleme de reputație și litigii. Acest departament trebuie să identifice și să prevină astfel de riscuri pentru a proteja afacerea.
Sancțiunile pe care inspectorii de muncă le pot aplica atunci când constată situații de muncă nedeclarată s-au majorat, fiind introdusă recent și o sancțiune pentru munca subdeclarată, scopul fiind descurajarea muncii la negru sau încurajarea declarării în mod corect a contractelor individuale de muncă. Citește articolul
Modificările legislative privind sănătatea publică și siguranța la locul de muncă pot crea riscuri operaționale sau de conformitate. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că firma este pregătită și respectă noile cerințe.
Odată cu prelungirea, de astăzi, a stării de alertă, autoritățile au modificat restricțiile ce se aplică în următoarea perioadă. Una dintre schimbări vizează eliminarea obligației de a purta masca de protecție în toate spațiile deschise neaglomerate. Practic, masca va redeveni obligatorie numai în spațiile publice deschise aglomerate. Totuși, pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, autoritățile trebuie să emită un ordin în acest sens. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscul ca neplata unor contribuții de mediu să devină evaziune fiscală, cu pedepse severe, și să propună controale interne adecvate pentru a preveni astfel de situații și a proteja compania de riscuri financiare și legale.
Companiile și persoanele fizice care nu-și plătesc la stat contribuția pentru vânzarea deșeurilor vor putea fi pedepsite pentru evaziune fiscală, potrivit unui proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere și adoptare. Măsura vine în contextul unei decizii din 2020 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) prin care s-a stabilit că, din cauza unei definiții legale cu aplicabilitate restrânsă, acea contribuție nu este considerată obligație fiscală. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și operaționale ale companiei, iar modificările legilor de sprijin pot influența stabilitatea și modul în care compania își planifică activitatea.
Guvernul intenționează să prelungească cu trei luni aplicarea măsurilor prevăzute de OUG 111/2021 - șomajul tehnic decontat - precum și acordarea indemnizației de pandemie pentru profesioniști, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență obținut în exclusivitate de avocatnet.ro. Iar impactul bugetar final va fi de 200 de milioane de lei. Citește articolul
Pentru a evalua riscurile asociate cu noile proceduri online și pentru a ajusta controalele interne, astfel încât să se evite erorile sau problemele de conformitate cu obligațiile de mediu.
Cererile pentru eliberarea certificatelor de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se pot depune exclusiv online, iar certificatele de atestare sunt eliberate, mai nou, în mod similar, doar în format electronic, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Acest demers de digitalizare vine în contextul în care și Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) intenționează, de aproape doi ani, ca declarația de mediu să se poată depune exclusiv online, demers amânat de mai multe ori, ultima dată pentru decembrie 2021. Citește articolul