Articolul ajută la identificarea și evaluarea riscurilor care pot afecta compania, cum ar fi reputația legată de comportamentul angajaților în trafic sau riscurile operaționale și de sănătate generate de o pandemie.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile la care se expune compania, cum ar fi amenzile, procesele sau afectarea reputației, dacă nu gestionează corect acordarea beneficiilor angajaților. Articolul le indică cum să prevină aceste riscuri prin aplicarea unor reguli clare, transparente și echitabile, contribuind la un control intern eficient.
Atunci când stabilește cum și ce cadouri va oferi salariaților cu ocazia sărbătorilor de iarnă, angajatorul trebuie să fie foarte atent ca, prin deciziile luate, să nu facă diferențe între salariați. Dacă, totuși, ia în considerare acordarea unor bonusuri diferite în funcție de performanțele de la final de an sau calificativul primit de anumiți salariați în cadrul evaluării profesionale, această diferențiere trebuie să se regăsească în documentele de muncă și să fie aduse la cunoștința tuturor salariaților din timp. Citește articolul
Articolul vorbește despre clasificarea firmelor după riscul fiscal, ceea ce ajută la înțelegerea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale cu care se poate confrunta compania.
Două măsuri anunțate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în anul 2019 încă figurează la capitolul „restanțe”, așa cum reiese dintr-o analiză punctuală a redacției noastre. Însă, pentru a compensa, autoritățile fiscale au fost deosebit de preocupate în ultima vreme cu digitalizarea relației cu contribuabilii, măsură care, privind în ansamblu, este mult mai importantă. Citește articolul
Nerespectarea regulilor pentru casele de marcat poate duce la amenzi mari și probleme cu autoritățile fiscale. Acest departament evaluează aceste riscuri și se asigură că există proceduri interne pentru a preveni astfel de situații.
Deși din partea Guvernul venise o propunere de eliminare a obligației de a avea contract de service în cazul aparatelor de marcat (și a cărții de intervenții), aceasta nu s-a materializat încă, astfel că acestea sunt în continuare prevăzute de legislația caselor de marcat. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale, financiare și de reputație care pot apărea din cauza clauzelor din contractele de muncă sau nerespectării acestora.
Simpla semnare a unei clauze atașate contractului individual de muncă (CIM) de către ambele părți nu înseamnă că prevederile ei sunt, în mod automat, legale, indiferent că vorbim despre clauze opționale deja reglementate de Codul muncii sau nu. De aceea, am adunat laolaltă cele mai importante lecții legate de clauzele ce pot fi semnate cu angajații pe care le-am învățăt în acest an. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile legate de nerespectarea termenelor și a cerințelor pentru raportările obligatorii, asigurându-se că informațiile transmise sunt corecte și complete.
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum fluctuațiile prețurilor la energie pot afecta stabilitatea financiară și operațională a companiei și cum politicile guvernamentale pot reduce sau crește aceste riscuri.
Proiectul legislativ care prevede, printre altele, scăderea nivelului taxei pe valoarea adăugată (TVA) la electricitate și gaze naturale timp de șase luni și renunțarea la acciza aplicată energiei electrice a fost respins luni la Senat. Măsurile amintite, cinci la număr, erau concepute pentru a reduce impactul majorărilor recente ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea și prevenirea riscurilor financiare, cum ar fi plata unor taxe suplimentare sau colaborarea cu parteneri incorecți, asigurând o mai bună siguranță financiară a companiei.
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
Datele despre cel mai costisitor an pentru asigurători din cauza catastrofelor naturale sunt vitale pentru a identifica, evalua și gestiona riscurile majore la care este expusă compania, inclusiv riscurile legate de evenimente meteorologice extreme și impactul lor financiar. Ajută la stabilirea unor măsuri de prevenire și protecție.
Costurile catastrofelor naturale la nivel mondial în 2021 s-au ridicat la circa 250 de miliarde de dolari (221 de miliarde de euro), potrivit unei prime estimări publicate marţi de compania de reasigurare Swiss Re, în creştere cu 24% faţă de 2020. Citește articolul
Identificarea și gestionarea riscurilor operaționale legate de siguranța la locul de muncă pentru a preveni litigii, pierderi financiare și afectarea reputației companiei.
Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul