avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 995 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

SAF-T. Ai contabilitatea externalizată? Cum recomandă specialiștii să gestionezi declarația 406

Pentru a identifica și a reduce riscurile legate de neconformitatea cu cerințele SAF-T sau de erorile în raportare și pentru a se asigura că există proceduri interne solide.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Decembrie 2021 | 6301 | Timp de citire: 5 min.

Companiile care și-au externalizat contabilitatea trebuie să caute cea mai bună variantă pentru a se achita de obligația de transmitere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), spun specialiștii. Asta înseamnă să identifice la cine sunt informațiile necesare completării declarației 406 și să stabilească, de comun acord cu furnizorul de servicii contabile, o procedură adecvată de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Investirea în măsuri de securitate cibernetică scade semnificativ riscul companiilor de a se expune incidentelor ce le pot aduce pierderi mari

Articolul subliniază importanța conștientizării riscurilor cibernetice, a impactului financiar și reputațional al atacurilor, precum și necesitatea unei abordări strategice pentru gestionarea acestor riscuri la nivel de companie.

PwC România în Aspecte juridice
8 Decembrie 2021 | 1735 | Timp de citire: 4 min.

După provocările aduse de accelerarea digitalizării activității din timpul pandemiei, directorii generali din România încep să înțeleagă riscurile pe care această transformare le implică și au în plan creșterea investițiilor în securitatea cibernetică. Iar îngrijorările liderilor sunt cu siguranță legitime, ca răspuns la intensificarea atacurilor cibernetice din ultimii doi ani, și în condițiile în care costul global al criminalității cibernetice aproape s-a dublat în 2020, comparativ cu 2018, situându-se la peste un trilion de dolari, potrivit unui raport realizat de compania americană de software antivirus McAfee. Citește articolul

ACCES GRATUIT

OMS: ”Niciun motiv să ne îndoim că vaccinurile actuale nu protejează” împotriva Omicron

Pentru că riscurile legate de sănătatea angajaților și de posibilele întreruperi de activitate pot afecta grav funcționarea companiei. Informațiile despre vaccinuri ajută la evaluarea acestor riscuri și la planificarea modului în care compania își poate continua activitatea în siguranță.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
8 Decembrie 2021 | 752 | Timp de citire: 1 min.

“Nu există niciun motiv să ne îndoim” de faptul că vaccinurile actuale nu protejează bolnavii contaminaţi cu Omicron împotriva formelor severe de COVID-19, a afirmat directorul Programului pentru urgenţe sanitare al OMS, Michael Ryan. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele de curierat, în vizorul ITM în 2022: Vor fi controale pe partea de muncă sub/nedeclarată, dar și în materie de SSM

Se ocupă cu identificarea și reducerea pericolelor la care este expusă compania, iar controalele Inspecției Muncii și riscurile de accidente de muncă reprezintă riscuri importante ce trebuie gestionate.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Decembrie 2021 | 1 | 7280 | Timp de citire: 2 min.

După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În cazul cumulului de contracte cu același salariat/angajator nu poate fi depășit timpul de muncă zilnic maxim, dar ce facem cu cel săptămânal?

Articolul este important pentru acest departament deoarece identifică riscuri semnificative, cum ar fi amenzi pentru muncă nedeclarată sau probleme legate de răspunderea angajaților, dacă nu se respectă reglementările privind timpul de lucru pentru contractele multiple. Ajută la implementarea controalelor interne pentru a preveni aceste riscuri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Decembrie 2021 | 4337 | Timp de citire: 4 min.

Dacă în cazul cumulului de contracte cu același angajator perioada minimă de repaus zilnic contractele sunt analizate în ansamblul lor, pentru repausul săptămânal, prevăzut și acesta atât în cadrul Directivei 2003/88/CE la art. 6, cât și în art. 114 din Codul muncii, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) nu s-a pronunțat până la acest moment.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Individualizarea amenzilor penale pentru firme în funcție de cifra de afaceri, neconstituțională. Conceptul, nedefinit de legea penală. Decizia CCR se aplică de azi

Acest departament trebuie să știe toate riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legale și financiare. Modificarea modului de calcul al amenzilor penale îi ajută să evalueze mai bine aceste riscuri și să ia măsuri de prevenție.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 2 | 3578 | Timp de citire: 6 min.

Pentru faptul că legea penală nu definește conceptul de cifră de afaceri și nu ar fi normal ca acesta să fie împrumutat legislativ din zona fiscal-contabilă, dar și pentru că legiuitorul nu a ales o perioadă de referință, Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională în octombrie sintagma „cifra de afaceri” din articolul ce tratează stabilirea amenzilor penale pentru persoanele juridice. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă plătești TVA-ul trimestrial, ai grijă la achizițiile din marketplace-uri pentru a nu fi obligat să treci la plata lunară

Acest departament identifică riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din achizițiile online din UE, cum ar fi schimbarea obligatorie a perioadei de plată a TVA-ului, ajutând la implementarea unor controale interne pentru a preveni astfel de situații neprevăzute.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 3819 | Timp de citire: 3 min.

În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, firmele care sunt plătitoare de TVA trimestrial și cumpără de pe platforme de marketplace trebuie să se asigure că, în urma emiterii facturii, nu fac, de fapt, o achiziție intracomunitară, de la un furnizor din UE și, deci, nu vor fi obligate, conform legii, să treacă la plata lunară a TVA-ului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Stabilirea unui spor derizoriu pentru munca de weekend poate fi anulată în instanță și angajatorul, obligat la plăți retroactive

Pentru acest departament, este crucial să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale la care se expune compania prin acordarea unor sporuri 'derizorii' sau prin clauze contractuale neconforme. Ei trebuie să se asigure că există controale interne eficiente pentru a preveni astfel de situații și a proteja compania de pierderi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Decembrie 2021 | 2 | 16783 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii prevede că salariații cărora nu li se poate acorda repausul săptămânal sâmbăta și duminica pentru că ar prejudicia interesul public sau desfășurarea normală a activității angajatorului, beneficiază de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de muncă sau, după caz, prin contractul individual de muncă, fără a preciza un nivel minim sau dacă acest spor se acordă procentual ori în sumă fixă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reducerea contribuției la fondul de handicap prin achiziții de la unitățile protejate autorizate: Ce documente sunt necesare

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma (e.g., riscul de a nu respecta legea și de a plăti amenzi) și stabilește cum să se asigure că obligațiile sunt îndeplinite corect, pentru a preveni pierderile financiare sau de reputație.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 15501 | Timp de citire: 3 min.

Obligația de plată a contribuției la fondul de handicap pentru firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați, dacă nu se achită de datoria de a angaja persoane cu dizabilități, poate fi redusă la jumătate prin efectuarea de achiziții de la unitățile protejate autorizate. Totuși, pentru a face acest lucru există o serie de documente necesare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cele 183 de zile pentru stabilirea rezidenței fiscale în România se calculează și raportat la orele petrecute în țară, nu doar la zile întregi

Înțelegerea regulilor de rezidență fiscală ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale care pot apărea din cauza unei aplicări incorecte a acestor prevederi, protejând compania de amenzi sau litigii.

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 1 | 2928 | Timp de citire: 3 min.

În situația în care o companie are salariați care sunt plecați în mai multe rânduri în decursul unui an din țară, în timp ce continuă să presteze activitate pentru respectiva firmă, este extrem de important să se cunoască modul de stabilire a rezidenței fiscale a persoanelor fizice pe teritoriul țării noastre. Asta pentru că, la stabilirea rezidenței fiscale, sunt avute în vedere inclusiv convențiile de evitare a dublei impuneri (nu doar legislația fiscală) pe care România le are încheiate cu alte state, iar lipsa ei poate avea implicații fiscale asupra companiilor-angajatoare. Citește articolul