Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Pentru a identifica și a reduce riscurile legate de neconformitatea cu cerințele SAF-T sau de erorile în raportare și pentru a se asigura că există proceduri interne solide.
Companiile care și-au externalizat contabilitatea trebuie să caute cea mai bună variantă pentru a se achita de obligația de transmitere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), spun specialiștii. Asta înseamnă să identifice la cine sunt informațiile necesare completării declarației 406 și să stabilească, de comun acord cu furnizorul de servicii contabile, o procedură adecvată de lucru. Citește articolul
Articolul subliniază importanța conștientizării riscurilor cibernetice, a impactului financiar și reputațional al atacurilor, precum și necesitatea unei abordări strategice pentru gestionarea acestor riscuri la nivel de companie.
După provocările aduse de accelerarea digitalizării activității din timpul pandemiei, directorii generali din România încep să înțeleagă riscurile pe care această transformare le implică și au în plan creșterea investițiilor în securitatea cibernetică. Iar îngrijorările liderilor sunt cu siguranță legitime, ca răspuns la intensificarea atacurilor cibernetice din ultimii doi ani, și în condițiile în care costul global al criminalității cibernetice aproape s-a dublat în 2020, comparativ cu 2018, situându-se la peste un trilion de dolari, potrivit unui raport realizat de compania americană de software antivirus McAfee. Citește articolul
Pentru că riscurile legate de sănătatea angajaților și de posibilele întreruperi de activitate pot afecta grav funcționarea companiei. Informațiile despre vaccinuri ajută la evaluarea acestor riscuri și la planificarea modului în care compania își poate continua activitatea în siguranță.
“Nu există niciun motiv să ne îndoim” de faptul că vaccinurile actuale nu protejează bolnavii contaminaţi cu Omicron împotriva formelor severe de COVID-19, a afirmat directorul Programului pentru urgenţe sanitare al OMS, Michael Ryan. Citește articolul
Se ocupă cu identificarea și reducerea pericolelor la care este expusă compania, iar controalele Inspecției Muncii și riscurile de accidente de muncă reprezintă riscuri importante ce trebuie gestionate.
După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul
Articolul este important pentru acest departament deoarece identifică riscuri semnificative, cum ar fi amenzi pentru muncă nedeclarată sau probleme legate de răspunderea angajaților, dacă nu se respectă reglementările privind timpul de lucru pentru contractele multiple. Ajută la implementarea controalelor interne pentru a preveni aceste riscuri.
Dacă în cazul cumulului de contracte cu același angajator perioada minimă de repaus zilnic contractele sunt analizate în ansamblul lor, pentru repausul săptămânal, prevăzut și acesta atât în cadrul Directivei 2003/88/CE la art. 6, cât și în art. 114 din Codul muncii, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) nu s-a pronunțat până la acest moment.
Citește articolulAcest departament trebuie să știe toate riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legale și financiare. Modificarea modului de calcul al amenzilor penale îi ajută să evalueze mai bine aceste riscuri și să ia măsuri de prevenție.
Pentru faptul că legea penală nu definește conceptul de cifră de afaceri și nu ar fi normal ca acesta să fie împrumutat legislativ din zona fiscal-contabilă, dar și pentru că legiuitorul nu a ales o perioadă de referință, Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională în octombrie sintagma „cifra de afaceri” din articolul ce tratează stabilirea amenzilor penale pentru persoanele juridice. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament identifică riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din achizițiile online din UE, cum ar fi schimbarea obligatorie a perioadei de plată a TVA-ului, ajutând la implementarea unor controale interne pentru a preveni astfel de situații neprevăzute.
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, firmele care sunt plătitoare de TVA trimestrial și cumpără de pe platforme de marketplace trebuie să se asigure că, în urma emiterii facturii, nu fac, de fapt, o achiziție intracomunitară, de la un furnizor din UE și, deci, nu vor fi obligate, conform legii, să treacă la plata lunară a TVA-ului. Citește articolul
Pentru acest departament, este crucial să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale la care se expune compania prin acordarea unor sporuri 'derizorii' sau prin clauze contractuale neconforme. Ei trebuie să se asigure că există controale interne eficiente pentru a preveni astfel de situații și a proteja compania de pierderi.
Codul muncii prevede că salariații cărora nu li se poate acorda repausul săptămânal sâmbăta și duminica pentru că ar prejudicia interesul public sau desfășurarea normală a activității angajatorului, beneficiază de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de muncă sau, după caz, prin contractul individual de muncă, fără a preciza un nivel minim sau dacă acest spor se acordă procentual ori în sumă fixă. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma (e.g., riscul de a nu respecta legea și de a plăti amenzi) și stabilește cum să se asigure că obligațiile sunt îndeplinite corect, pentru a preveni pierderile financiare sau de reputație.
Obligația de plată a contribuției la fondul de handicap pentru firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați, dacă nu se achită de datoria de a angaja persoane cu dizabilități, poate fi redusă la jumătate prin efectuarea de achiziții de la unitățile protejate autorizate. Totuși, pentru a face acest lucru există o serie de documente necesare. Citește articolul
Înțelegerea regulilor de rezidență fiscală ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale care pot apărea din cauza unei aplicări incorecte a acestor prevederi, protejând compania de amenzi sau litigii.
În situația în care o companie are salariați care sunt plecați în mai multe rânduri în decursul unui an din țară, în timp ce continuă să presteze activitate pentru respectiva firmă, este extrem de important să se cunoască modul de stabilire a rezidenței fiscale a persoanelor fizice pe teritoriul țării noastre. Asta pentru că, la stabilirea rezidenței fiscale, sunt avute în vedere inclusiv convențiile de evitare a dublei impuneri (nu doar legislația fiscală) pe care România le are încheiate cu alte state, iar lipsa ei poate avea implicații fiscale asupra companiilor-angajatoare. Citește articolul