Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale sau operaționale, cum ar fi amenzi sau litigii, care pot apărea din aplicarea incorectă a regulilor privind concediile angajaților.
Concediul de odihnă are o durată minimă de 20 de zile lucrătoare pe durata unui an și se acordă salariaților indiferent dacă programul lor este de opt ore, patru ore sau chiar mai puțin. Dacă concediile medicale se consideră activitate prestată în interesul angajatorului, nu același lucru este valabil pentru perioada în care salariatul s-a aflat în concediu fără plată. Citește articolul
Contribuie la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale care pot apărea în urma inspecțiilor fiscale legate de modul de plată al diurnelor, ajutând la evitarea amenzilor sau a unor costuri neprevăzute.
Decizia de impunere prin care organele fiscale recalifică diurnele în venituri de natură salarială poate fi anulată în instanță dacă lipsește analiza, în baza legislației în vigoare, a aplicării instituțiilor juridice ale detașării transnaționale sau delegării, potrivit unui comunicat de presă al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA). Așa s-a întâmplat într-o speță recentă în care echipa TZA a obținut anularea impunerii, precum și anularea deciziei de soluționare a contestației într-o astfel de situație. Citește articolul
Articolul arată riscurile legale legate de modul în care sunt aleși reprezentanții angajaților, iar acest departament are nevoie să știe aceste riscuri pentru a proteja compania de eventuale probleme.
Orice raport, fie că are la bază sau nu un contract, trebuie să se bazeze pe două principii fundamentale, buna credință și consensualitate. Și în cazul relației de muncă avem la bază aceste principii, ele fiind expres prevăzute de Codul muncii, iar contractul colectiv de muncă încheiat cu respectarea dispozițiilor legale este chiar „legea părților”. Există însă, ca în cazul multor reglementări ce vizează raporturile de muncă (și nu numai!), o serie de întrebări la care legea nu oferă un răspuns atunci când vorbim de negocierea unui contract colectiv de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat de definirea si respectarea unor proceduri clare pentru acordarea avansurilor, pentru a minimiza riscul de pierdere a banilor (avansuri nerecuperate) si pentru a se asigura ca exista controale interne eficiente in procesul de salarizare.
Codul muncii reglementează acordarea salariului, iar detalii despre plata lui - o dată sau de două ori pe lună - trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, însă, dacă vrea să ofere posibilitatea angajaților de a cere o sumă de bani în avans din salariul pe care îl va primi în perioada imediat următoare, prevederile referitoare la oferirea acestui acont ar trebui să se regăsească în regulamentul intern (RI) sau în contractul colectiv de muncă (CCM), dacă firmei i se aplică această obligație, apreciază specialiștii. Citește articolul
Modificările regulilor de călătorie și carantină pot aduce noi riscuri operaționale, de sănătate pentru angajați și de continuitate a afacerii, care trebuie evaluate și gestionate.
Autoritățile române au stabilit, în contextul apariției unei noi versiuni de COVID-19 (Omicron), mult mai agresivă decât anterioarele, să interzică accesul străinilor sau apatrizilor (cei fără cetățenie) care sosesc dintr-o serie de țări africane, în care s-au identificat multe cazuri de îmbolnăvire cu noua variantă. În plus, așa cum apare într-o hotărâre a Comitetului Național Pentru Situații de Urgență (CNSU) oficializată recent, românii și alți cetățeni ai Uniunii Europene (UE) care vin din țări din afara zonei comunitare trebuie să prezinte un test RT-PCR, iar cei nevaccinați intră în carantină. Acum, după ce regulile au fost modificate vineri, vor intra în carantină și cei vaccinați sau trecuți prin boală, ce vin din afara UE, dacă nu arată un test negativ făcut înainte de intrarea în țară. Cei care vin din țări UE pot folosi, în continuare, certificatul verde. Pe de altă parte, sunt și categorii de persoane ce nu sunt nevoite să stea în carantină. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile fiscale pentru a evita riscuri precum amenzi sau probleme cu autoritățile. Informațiile despre TVA ajută la evaluarea riscurilor financiare și la implementarea controalelor interne corecte.
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile financiare și operaționale. O nouă taxă, cu posibile implicații de dublă impozitare, cerințe noi de înregistrare și gestionare a plății, reprezintă un risc important pentru stabilitatea financiară și operațiunile viitoare ale afacerii.
Proiectul de lege care prevede introducerea, în România, a unei taxe asupra veniturilor obținute de furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, cum ar fi Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video, Voyo, de la utilizatorii români pentru vizionarea de filme online, cunoscută drept „taxa Netflix”, a fost adoptat de Camera Deputaților în data de 7 decembrie 2021. Pentru a deveni lege, în următoarea etapă, proiectul trebuie să treacă de Senat. În varianta adoptată de prima cameră sesizată, cota de impozitare propusă este de 2%, la jumătate față de cea cuprinsă în forma inițială a proiectului de lege, respectiv 4%. Citește articolul
Inflația reprezintă un risc economic important care poate afecta stabilitatea și performanța firmei, motiv pentru care trebuie monitorizată și inclusă în planurile de gestionare a riscurilor.
Rata anuală a inflaţiei a coborât la 7,8% în luna noiembrie 2021, de la 7,9% în octombrie, în condiţiile în care mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 10,49%, mărfurile alimentare cu 6,10%, iar serviciile cu 4,09%, potrivit datelor publicate luni de INS. Citește articolul
Schimbarea statutului lucrătorilor din platforme în angajați aduce noi riscuri legale, financiare și operaționale pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice, să le evalueze și să propună soluții de gestionare.
Persoanele care lucrează prin intermediul aplicațiilor care se ocupă fie de livrări la domiciliu (de exemplu, Glovo sau FoodPanda), fie de ridesharing (de exemplu, Uber sau Bolt) vor putea fi considerate, în anumite condiții, salariați, prevede un proiect de directivă europeană inițiat recent. Astfel, aceste persoane vor putea beneficia de drepturile de care se bucură orice salariat, cum ar fi concediile de odihnă sau medicale ori asigurarea pentru pensii și sănătate. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile operaționale, iar nerespectarea termenelor fiscale sau necunoașterea schimbărilor legislative importante pentru mediul de afaceri reprezintă riscuri majore pentru companie, pe care trebuie să le prevină.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și activitatea acestora. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații fiscale pe care le au firmele de îndeplinit sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul