Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să identifice și să prevină eventualele probleme sau amenzi legate de nerespectarea noilor cerințe fiscale digitale (SAF-T, e-Factura), asigurând că firma respectă standardele.
Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul
Arată riscurile semnificative care decurg din aplicarea neclară sau incorectă a regulilor interne și a sancțiunilor disciplinare, ajutând la identificarea punctelor slabe în controlul intern al companiei.
Sancționarea unei abateri disciplinare care, în fapt, nu a existat, a fost anulată în primăvara acestui an de Curtea de Apel Iași, într-un dosar ce a vizat un conflict de muncă. Speța este una interesantă și datorită relației conflictuale dintre angajator și salariatul sancționat. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile legale și financiare care pot apărea din nerespectarea obligațiilor privind angajarea persoanelor cu dizabilități și de gestionarea incertitudinilor legislative.
Pe 3 decembrie este marcată Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități, ocazie cu care ne uităm puțin asupra prevederilor legale ce privesc angajarea acestora, în ce măsură sunt obligați angajatorii să integreze în muncă și astfel de persoane, dar și care sunt punctele ce privesc persoanele cu dizabilități din programul de guvernare al actualului Executiv - două dintre ele, acordarea unei indemnizații in ianuarie 2022 și digitalizarea și simplificarea sistemului de evaluare și încadrare în grad de handicap. Citește articolul
Articolul avertizează despre riscul pierderii angajaților (demisii) și explică cum evidența corectă a orelor de muncă ajută la evitarea problemelor legale și operaționale, care sunt riscuri pentru companie.
Programul de lucru flexibil este văzut, la nivel mondial, drept cel mai căutat beneficiu pentru angajați, dorință apărută ca urmare a efectelor pe care pandemia de coronavirus a avut-o asupra vieții personale a salariaților. Un studiu scoate la iveală faptul că 75% dintre salariații chestionați se așteaptă de la angajatorii lor la un program flexibil de muncă, inclusiv cei care lucrează în ture vor să aibă posibilitatea de a-și alege programul, în loc să le fie impus. Citește articolul
Noile infracțiuni și pedepse pentru poluare reprezintă riscuri legale și de imagine semnificative pentru companie, pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Pentru că arderea deșeurilor a devenit un fenomen de amploare în România, cei ce fac asta vor risca, așa cum apare într-un proiect pus joi în dezbaterea Senatului, să facă închisoare de până la trei ani pentru asta. Aceeași pedeapsă urmează să se aplice și celor care îngroapă sau incendiază deșeuri. Citește articolul
Articolul oferă detalii despre schimbările legale care pot crea riscuri de neconformitate dacă nu sunt respectate, ajutând la evaluarea și gestionarea riscurilor legate de amenzile contravenționale și la implementarea unor controale interne adecvate.
Șoferii amendați contravențional pentru încălcarea regulilor de circulație ar fi trebuit să poată plăti amenzile rutiere primite într-un cont unic încă din 2019. Astfel, cei sancționați ar fi trebuit să poată achita amenzile în orice localitate din țară, în baza unui cod unic al procesului-verbal. Acum, printr-o lege oficializată aseară, se stabilesc anumite detalii tehnice legate de contul unic pentru plata amenzilor rutiere, astfel încât acesta să devină operațional în curând. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că informațiile fiscale raportate public sunt corecte și că nu există riscuri legale sau de reputație din cauza acestor noi cerințe de transparență.
Marile firme care activează în Uniunea Europeană vor trebui să publice un raport anual privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru, conform unei directive europene oficializate miercuri. Conform specialiștilor, firmele deja ar trebui să înceapă pregătirile pentru această transparentizare a activității lor. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legilor privind sănătatea angajaților, prevenind astfel blocaje operaționale, costuri neașteptate sau litigii.
Salariatul nu ar putea desfășura o activitate pentru care nu este apt din punct de vedere medical și nici apt condiționat dacă recomandările medicale făcute de medicul de medicina muncii, în urma examenului medical la angajare, nu pot fi respectate, răspunderea fiind a angajatorului. Chiar dacă angajatul, din propria voință și asumându-și riscurile muncii respective, e dispus să lucreze în condiții pentru care nu este apt, răspunderea va rămâne la angajator, salariatul neputând renunța la drepturile sale aici. Citește articolul
Acest articol ajută la identificarea și la prevenirea riscurilor financiare și legale, cum ar fi fraudele cu TVA sau problemele cauzate de furnizori nevalizi. Este important pentru a stabili controale interne care să prevină astfel de situații și să protejeze compania de pierderi.
Într-o decizie recentă în domeniul TVA (regimul taxării inverse), Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat în privința refuzului deducerii TVA în cazul unei situații apreciate ca fiind o simulație, unde, cu bună-știință, factura emisă menționa un furnizor fictiv. CJUE se pronunță însă aici doar pe o fațetă a problemei, pentru că rămâne întrebarea ce se întâmplă în astfel de cazuri cu TVA colectat prin mecanismul taxării inverse. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu aplicarea pentru ajutoare de stat, cum ar fi riscul de a depăși plafoanele sau de a nu respecta procedurile, pentru a proteja firma.
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) care au mai beneficiat în ultimele trei exerciții financiare de ajutoare de stat pot rata schema recent introdusă de Guvern pentru reducerea facturilor la energie. Restricția este prevăzută în normele procedurale ale schemei, care au fost oficializate de curând. Citește articolul