Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament identifică și reduce riscurile care pot afecta afacerea, inclusiv riscul de a pierde bani din cauza datoriilor neplătite. Articolul le oferă informații despre metodele concrete de recuperare, ajutându-i să gestioneze mai bine acest tip de risc.
Parteneriatele de afaceri se bazează pe o relație de încredere reciprocă între părți. Această încredere dispare în cazul nerespectării obligațiilor contractuale, situație întâlnită cu atât mai adesea în contextul pandemiei de coronavirus, care a creat multiple dificultăți financiare firmelor. Astfel, într-un asemenea caz, creditorii încep să se orienteze către opțiunile juridice pe care le au la îndemână pentru a-și recupera datoriile de la partenerii de afaceri aflați în dificultate și, cu toate că varianta de preferat ar fi calea amiabilă, se întâmplă des ca, în practică, aceasta să nu dea roade. De aceea, modalitatea cea mai indicată de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri, atunci când nu se poate ajunge la o înțelegere amiabilă, o reprezintă, potrivit specialiștilor, ordonanța de plată, ca una dintre cele mai ieftine variante disponibile. Vă prezentăm în continuare care sunt condițiile esențiale pentru introducerea unei cereri de emitere a unei ordonanțe de plată și ce alte aspecte importante trebuie luate în calcul atunci când se are în vedere apelarea la această opțiune. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor ca foști angajați să folosească informații confidențiale sau să concureze direct firma după plecare, asigurându-se că există măsuri de protecție eficiente.
Stabilirea unei clauze de neconcurență încă de la bun început într-un raport de muncă, cu atât mai mult când vorbim de o perioadă de probă, s-ar putea dovedi inutilă pentru angajator, dar și un motiv pentru salariat de a refuza angajamentul încă din acel stadiu al relației de muncă. Citește articolul
Acest departament analizează cum schimbările în modul de facturare pot afecta riscurile operaționale ale companiei și cum se poate asigura un control intern eficient în noul sistem.
Procedura de înscriere în Registrul e-Factura, care va fi utilă pentru companiile care vor dori să folosească facturarea electronică în relația cu alte firme (B2B), a fost stabilită luni printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, autoritățile au început să pună la punct cadrul legal secundar necesar pentru ca sistemul de facturare electronică să devină operațional până pe 6 noiembrie 2021. Totuși, în primă fază, operațională va fi partea de facturare electronică în relația cu statul (B2G), partea pentru relația dintre firme urmând să devină operațională ulterior. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile operaționale și de conformitate legate de validitatea certificatelor, asigurându-se că firma respectă regulile pentru a evita amenzi sau blocaje în activitate, mai ales dacă angajații călătoresc sau clienții intră în locații care impun certificatul.
Pentru că se validează la ceva timp de la vaccinarea cu schemă completă împotriva COVID-19, indiferent dacă vorbim aici despre o doză sau două, în funcție de tipul vaccinului, certificatul verde poate fi folosit efectiv începând din a zecea zi de la momentul vaccinării complete. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale. Articolul avertizează asupra riscului de a pierde bani investiți în formarea angajaților dacă documentele nu sunt clare, ajutându-i să identifice și să controleze mai bine aceste situații.
În momentul în care salariatul urmează un curs de formare profesională plătit de angajator, cel din urmă poate negocia și include în contractul individual de muncă o clauză de formare profesională. În mare, această clauză stabilește că angajatorul este cel care plătește pentru formarea profesională la care participă salariatul, de cele mai multe ori fiind cuprinsă și o perioadă în care acesta trebuie să își continue activitatea în cadrul angajatorului, în caz contrar, fiind obligat să dea înapoi o parte sau în întregime cheltuielile aferente cursului. Însă, atrage atenția un avocat specializat în practica de dreptul muncii din cadrul NNDKP, pentru a putea fi aplicabilă, prevederile clauzei de formare profesională nu trebuie să fie scrise la modul general, ci trebuie să fie cât mai specifice pentru ca, în situația în care salariatul pleacă înainte de perioada stabilită în clauză, să poată fi obligat să plătească cheltuielile suferite de angajator. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care noul sistem de facturare electronică ar putea aduce riscuri (de exemplu, erori, neconformitate) și cum se pot gestiona aceste riscuri pentru a proteja compania.
În contexul în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va fi implementat până pe data de 6 noiembrie, firmele care vor alege să se înscrie în Registrul RO e-Factura vor respecta, în relația partenerii de afaceri care nu vor aplica acest sistem, aceleași reguli de emitere a facturii ca și până acum. Mai exact, vor emite celor înscriși în sistem facturi electronice, în timp ce le vor emite facturi colaboratorilor care nu aplică RO e-Factura respectând aceleași reguli și folosind aceleași sisteme sau programe informatice de contabilitate ca și până acum. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a evalua riscurile financiare legate de costurile cu energia și pentru a implementa controale interne care să se asigure că firma obține toate compensațiile la care are dreptul.
La începutul lunii octombrie, autoritățile au decis, prin OUG, în contextul scumpirii energiei, compensarea facturilor consumatorilor casnici la electricitate și gaze naturale în perioada sezonului rece, adică în intervalul cuprins între 1 noiembrie 2021 și 31 martie 2022. Acum, printr-o lege ce se aplică de azi, s-a stabilit modificarea OUG-ului prin care este introdusă compensarea, în sensul majorării compensației primite și extinderea categoriilor ce o pot primi, prin adăugarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), a profesioniștilor, spitalelor etc. Citește articolul
Informațiile despre legislația neclară și aplicarea neunitară a taxelor de construire sunt importante pentru identificarea și evaluarea riscurilor financiare și operaționale asociate cu proiectele de dezvoltare sau extindere.
Domeniul construcțiilor este unul dintre cele mai dinamice din România și a înregistrat creșteri semnificative în perioada pandemiei. Dar și în acest domeniu investitorii se confruntă cu dificultăți în respectarea cerințelor legale din cauza neconcordanțelor dintre reglementări. Un exemplu este cel legat de modul de calcul și de procedura de plată a taxei aferente autorizației de construire, pe care o datorează proprietarul înainte de începerea construcției. Cuantumul acestei taxe este de 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcții, pentru clădiri rezidențiale, și de 1% din aceeași valoare, inclusiv instalațiile aferente, pentru clădirile nerezidențiale. Citește articolul
Departamentul de risc trebuie să evalueze impactul costurilor mari de transport și al întârzierilor asupra operațiunilor companiei, pentru a identifica riscurile potențiale și a propune măsuri de prevenire sau de reducere a acestora.
Moș Nicolae și Moș Crăciun vor trebui să facă eforturi financiare pentru a aduce cadourile în acest an. Citește articolul
Datoriile neîncasate reprezintă un risc financiar major pentru companie, iar acest departament are nevoie să cunoască metodele de recuperare pentru a evalua și gestiona aceste riscuri.
Pandemia de coronavirus a determinat o serie de incertitudini în parteneriatele de afaceri, astfel că din ce în ce mai multe firme caută soluții de recuperare cât mai rapidă a datoriilor. În acest sens, principalele proceduri de recuperare a creanțelor pentru care se poate opta sunt, în afară de calea amiabilă, procedurile judiciare, arbitrajul, executarea silită, dar și procedura insolvenței. Trecem în continuare în revistă principalele modalități de recuperare a creanțelor, astfel cum se prezintă acestea, ca importanță, în opinia specialiștilor, proceduri la care se poate apela atunci când creditorii nu reușesc să obțină, în mod amiabil, o înțelegere cu debitorul în scopul recuperării datoriilor. Citește articolul