avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 734 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 25 - 31 octombrie 2021

Orice schimbare legislativă sau economică (precum prelungirea stării de alertă, restricțiile noi, regulile de sănătate, sau modificările costurilor la energie) generează noi riscuri operaționale sau de conformitate pe care acest departament trebuie să le identifice și gestioneze.

Manuela Rasina în Mediul juridic
autor colaborator, Inteligo Media SA
1 Noiembrie 2021 | 1598 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante acte normative și/sau decizii publicate în Monitorul Oficial în perioada 25-31 octombrie 2021. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit către articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Ce măsuri au luat țările din Europa pentru a proteja populația de explozia prețurilor la energie: de la cecuri, la scutiri de taxe

Pentru a identifica și evalua riscurile mari pentru firmă (creșterea prețurilor la energie, pandemie) și pentru a crea planuri de protecție.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
1 Noiembrie 2021 | 652 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Prezentare Ted.com

Ce știu companiile de tehnologie despre copiii noștri?

Se preocupă de riscurile pe care le implică monitorizarea și profilarea copiilor, cum ar fi amenzi legale sau afectarea reputației, și cum pot fi evitate aceste probleme.

Ted.com în Weekend
31 Octombrie 2021 | 1705 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare zi, în fiecare săptămână, acceptăm termeni și condiții. Când facem asta, oferim companiilor dreptul legal să facă ce vor cu informațiile noastre și ale copiilor noștri. Ceea ce ne face să ne întrebăm: câte informații referitoare la copii oferim, și care sunt implicațiile? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Pensia de urmaș să se acorde și-n cazul căsătoriilor cu o durată mai mică de zece ani

Pentru a identifica și evalua riscurile asociate cu nerespectarea noilor prevederi legale privind pensiile și pentru a se asigura că procesele interne de gestionare a informațiilor despre angajați sunt conforme și precise.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
31 Octombrie 2021 | 14 | 48860 | Timp de citire: 2 min.

La decesul unuia dintre soți, potrivit Legii pensiilor, dacă durata căsătoriei a fost de cel puțin zece ani, soțul supraviețuitor poate primi pensie de urmaș. Printr-un proiect înregistrat aflat în Camera Deputaților, regula actuală se dorește modificată, astfel încât acordarea pensiei de urmaș să fie posibilă și-n cazul în care durata căsătoriei este mai mică de zece ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Munca de oriunde: Ce înseamnă acest lucru pentru salariați

Acest departament este interesat de riscurile financiare, juridice și operaționale (cum ar fi amenzi, obligații fiscale neprevăzute sau probleme de conformitate) care pot apărea atunci când angajații lucrează din străinătate, pentru a le identifica și a propune soluții de prevenire.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
31 Octombrie 2021 | 3172 | Timp de citire: 4 min.

Lucratul de acasă a devenit pentru mulți salariați noul normal pe fondul restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus. Telemunca le-a permis multora dintre aceștia să revină în orașele natale sau chiar să se relocheze în alte zone, îndepărtate de poluare sau aglomerație. Unii chiar iau în considerare mutarea în altă țară sau au făcut-o deja. Totuși, această mutare în altă țară sau chiar călătoriile în alte țări, în timp ce prestează activitatea ca și până acum, nu ar trebui să se facă fără a fi anunțat și angajatorul din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șomaj tehnic: Care sunt activitățile pentru care se poate cere decontarea de la stat?

Acest departament analizează cum pot fi afectate operațiunile și finanțele firmei de situații precum pandemia și de măsurile guvernamentale, și cum pot fi minimizate riscurile prin înțelegerea și aplicarea corectă a acestor reglementări privind angajații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
31 Octombrie 2021 | 1 | 4349 | Timp de citire: 2 min.

Tot mai multe întrebări privind aria acoperită de OUG nr. 111/2021 au apărut în ultima perioadă, în contextul în care, din noiembrie, se pot cere primele decontări pentru indemnizațiile de șomaj tehnic de la stat. În fapt, ordonanța nu prevede decât că una dintre cele două premise de decontare este întreruperea totală sau parțială a unor activități ca urmare a măsurilor luate de autorități. Prin urmare, nu există o listă de coduri CAEN, de pildă, „eligibile” pentru decontare. Iată care e situația, având în vedere cele mai recente măsuri luate de Guvern în contextul stării de alertă: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Importanța biroului rămâne vitală: Doar 10% dintre angajați vor să lucreze exclusiv de acasă

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor asociate cu diferite modele de lucru (ex: bunăstarea angajaților, dificultățile de concentrare, riscurile sanitare), contribuind la elaborarea strategiilor de mitigare.

Portal HR în Weekend
30 Octombrie 2021 | 1567 | Timp de citire: 5 min.

Angajații români care au fost nevoiți să lucreze mai mult de acasă în ultimele 18 luni din cauza pandemiei de COVID-19 doresc să revină la birou, în condițiile în care mai mult de jumătate dintre aceștia asociază revenirea la birou cu „întoarcerea la normalitate” și resimt lipsa socializării cu colegii, potrivit studiului ”Back to the Office”. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dacă operatorul de servicii de telefonie, internet sau televiziune modifică unilateral prețul sau serviciile oferite, abonații pot renunța la contract fără penalități

Acest departament evaluează și minimizează riscurile financiare, legale și de reputație care pot apărea din nerespectarea regulilor ANCOM sau din gestionarea incorectă a contractelor cu clienții.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
30 Octombrie 2021 | 2 | 7740 | Timp de citire: 1 min.

Modificările de tarif și de servicii oferite în cadrul contractelor de telefonie, internet sau televiziune nu se pot face fără ca abonații să nu afle cu o minimă perioadă de timp înainte de producerea lor, avertizează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Mai mult, abonatul are dreptul să-și exprime dezacordul cu modificările respective și să ceară ieșirea din contract fără să i se pretindă despăgubiri pentru asta. În cazul unor abuzuri, abonații se pot adresa oricând ANCOM printr-o sesizare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Solicitarea publicării în Monitorul Oficial a actelor pierdute și a altor documente se poate face online

Acest departament este interesat să știe cum se fac publicările oficiale pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a evita eventuale probleme sau sancțiuni.

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Octombrie 2021 | 6189 | Timp de citire: 2 min.

În contextul actual al pandemiei de coronavirus, pe fondul înăspririi restricțiilor de acces în instituțiile publice, cei care și-au pierdut anumite documente oficiale, precum actele de studii sau titluri de proprietate, și trebuie să facă, în acest sens, o cerere de publicare în Monitorul Oficial, pot face acest lucru și online, pe site-ul oficial al instituției. În egală măsură, persoanele juridice care solicită publicarea în Monitorul Oficial pot depune cererea tot online, fără a mai fi necesară prezența fizică a reprezentantului legal. Totuși, cei care nu pot sau nu doresc să facă aceste demersuri online, pot folosi serviciile poștale sau rețeaua colaboratorilor Monitorului Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salariatul poate recupera în instanță inclusiv cheltuielile de judecată, pe lângă drepturile bănești restante, de la angajator

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legale și financiare legate de nerespectarea drepturilor angajaților și a costurilor asociate cu litigiile de muncă, contribuind la măsurile de control intern.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Octombrie 2021 | 3 | 17222 | Timp de citire: 2 min.

Din multele comentarii puse de cititorii noștri atât la articole, cât și pe forumul avocatnet.ro sau pe pagina noastră de Faceboook, reiese că cei mai mulți salariați se tem de un proces în instanță pentru recuperarea unor drepturi bănești, salarii, bani pentru ore suplimentare efectuate sau aferente zilelor de concediu de odihnă neluat, din cauza costurile de judecată. Pentru o informare corectă a acelor care se simt nedreptățiți, am vrut să subliniem, prin intermediul unui articol, că în situația în care instanța le dă dreptate, angajatorul, fie că este fost sau actual, va fi obligat la plata cheltuielilor de judecată suportate de salariat, pe lângă drepturile cerute inițial. În plus, salariatul poate solicita și daune-interese, morale și/sau materiale. Citește articolul