Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este responsabil să identifice și să prevină situațiile care ar putea dăuna companiei, inclusiv riscurile financiare și de reputație care apar dacă firma are datorii mari și este publicată pe o listă oficială.
Fiscul a publicat recent online lista datornicilor din trimestrul al treilea al anului 2021, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să estimeze riscurile financiare și legale pentru firmă, cum ar fi posibilele amenzi sau întreruperile de activitate, și să se asigure că firma ia măsuri pentru a le preveni.
Luna octombrie a adus modificări în Codul muncii, un nou salariu minim pe care firmele îl pot „opera” în acte până spre final de an, dar și multe reguli noi ce țin de prevenirea răspândirii COVID-19 cu aplicare la locul de muncă - trecerea la telemuncă cu măcar de jumătate de angajați, acolo unde se poate lucra așa, masca obligatorie la birou pentru toată lumea ș.a.m.d. În plus, Guvernul a dat undă verde decontărilor pentru șomaj tehnic, care urmează să fie cerute începând de lunea viitoare pentru octombrie. Citește articolul
Acest departament ajută firma să identifice și să evite riscurile. Articolul subliniază neclarități și situații complicate care pot duce la erori sau amenzi, precum cererea de informații confidențiale de la angajați sau decontări incorecte, care pot genera probleme pentru companie.
Deși la prima vedere ordonanța cu decontări pentru șomajul tehnic pare să acopere cele două mari situații în care se pot găsi angajații cu mai multe contracte de muncă dintre care doar unele sau chiar toate sunt suspendate pentru șomaj tehnic, în realitate, firmelor le-ar putea fi destul de greu să aplice acele prevederi legale. În principal, pentru că ar avea nevoie de informații „sensibile” de la angajați și pe care aceștia ar putea fi reticenți în a le oferi. Riscul pentru firme e ca ulterior să li se reproșeze la control că au cerut decontări contrar legii în cazul angajaților cu mai multe contracte de muncă. Citește articolul
Identificarea și evaluarea posibilelor riscuri (financiare, legale sau de conformitate) care pot apărea dacă detașarea angajaților nu este gestionată corect. Ajută la stabilirea de proceduri interne pentru a preveni erorile și amenzile.
Recomandarea specialiștilor este ca documentele de detașare ale salariatului să conțină detaliat și defalcat remunerația și cheltuielile suportate de angajator, cum ar fi cele pentru transport, cazare și masă, pentru că, în caz contrar, pot apărea implicații fiscale asupra angajatorului în țara în care se află angajatul. Citește articolul
Compania trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale. Faptul că angajații nu pot călători sau nu pot accesa anumite spații (clienți, instituții publice, evenimente) din cauza lipsei certificatului verde reprezintă un risc. Înțelegerea procedurilor de obținere a certificatului ajută la atenuarea acestor riscuri.
Cei vaccinați împotriva COVID-19 în țară au posibilitatea de a obține certificatul verde relativ simplu, fie în versiunea electronică, prin intermediul unei aplicații informatice, fie în format tipărit, de la direcția teritorială de sănătate publică, de la primărie sau de la serviciul de evidență a persoanelor. În schimb, românii care s-au vaccinat doar parțial aici, una dintre doze fiind administrată în țările Uniunii Europene (UE) sau în Regatul Unit al Marii Britanii, trebuie să parcurgă o procedură specială pentru a putea primi certificatul verde de la autoritățile române. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice riscurile financiare și operaționale legate de șomajul tehnic și de respectarea condițiilor impuse de stat, pentru a se asigura că firma nu pierde bani sau nu se expune la amenzi.
Pentru orice alte motive de închidere temporară sau restrângere parțială a activității decât măsurile impuse de autorități, firmele nu pot cere decontarea șomajului tehnic de la stat. Similar, dacă afacerea nu „merge” bine în această perioadă, șomajul tehnic decontat de la stat nu este o opțiune. Citește articolul
Modificarea aduce o practică unitară în asistența fiscală, reducând riscul de a primi informații contradictorii de la ANAF. Acest lucru ajută la o mai bună gestionare a riscurilor fiscale și la asigurarea controalelor interne corecte.
Asistența fiscală telefonică este asigurată, de puțin timp, exclusiv de către Call center-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin preluarea acestei activități de la administrațiile județene ale finanțelor publice, reiese dintr-un raport publicat marți de instituție. Totodată, capacitatea de primire a apelurilor prin Call center a fost crescută. Dezvoltarea Call center-ului era unul dintre dezideratele ANAF încă de acum doi ani. Citește articolul
Evaluarea riscurilor legate de respectarea noilor legi privind zilele libere și actualizarea procedurilor interne pentru a evita eventualele amenzi sau probleme.
Senatorii au adoptat miercuri proiectul de lege pentru aprobarea OUG 110/2021 (ce oferă posibilitatea părinților de a-și lua zile libere plătite pe timpul școlii online), astfel încât să fie incluse și situațiile în care Comitetul Național pentru Situații de Urgențe (CNSU) propune instituirea unor vacanțe școlare ca măsură pentru împiedicarea răspândirii îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2. Printre amendamentele aduse de senatori se numără și posibilitatea ca prevederile să fie aplicabile și vacanței din perioada 25 octombrie - 5 noiembrie, totuși, parcursul legislativ al proiectului ar putea dura chiar până la finalul acestei vacanței, fără a ajunge să acopere fix acest interval. Citește articolul
Noile cerințe de raportare implică colectarea și verificarea unei cantități mari de date. Acest departament este interesat să se asigure că procesele de colectare sunt robuste și că informațiile raportate sunt corecte, pentru a gestiona riscurile de neconformitate.
Între raportarea trimestrială, pregătirea pentru raportarea în format electronic european, denumită European Single Electronic Format (ESEF), și aprobarea politicii de remunerare, companiile trebuie să țină pasul și cu o serie de cerințe suplimentare privind raportarea nefinanciară, aspect care poate avea un impact asupra raportării financiare. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de volatilitatea sau modificarea prețurilor la energie și la planificarea unor măsuri de control intern pentru aceste costuri.
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie a aprobat scumpirea gigacaloriei livrate de toate CET-urile din ţară, cele mai mari creşteri fiind la Oradea, Arad şi Bârlad, se arată într-un comunicat al ANRE, citat de Agerpres. Citește articolul