avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 730 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Timpul de muncă și de odihnă pentru cei ce lucrează în ture, în zilele de sărbătoare legală, în weekend și noaptea - aspecte privind remunerația și prevederile contractuale

Identifică și reduce riscurile legate de nerespectarea legilor muncii, care pot duce la amenzi, procese costisitoare și afectarea reputației companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Noiembrie 2021 | 1 | 18423 | Timp de citire: 4 min.

În practică se întâmplă nu de puține ori ca în contractul de muncă să fie trecut un program normal de lucru, o repartizare obișnuită a timpului de lucru, dar, de fapt, în realitate, lucrurile să stea complet diferit: angajații să lucreze în ture sau să lucreze și noaptea, repausul să fie acordat mult mai rar decât impune legea ș.a.m.d. Ceea ce angajatorii uită sau aleg să nu respecte e că programul în ture, în noaptea și în zilele când majoritatea angajaților stau acasă reclamă uneori o recompensă salarială pe măsură, dar și respectarea unor unor condiții suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce formalități trebuie să facă persoanele fizice atunci când cer sau depun acte la autoritățile fiscale

Identifică și reduce riscurile legate de nerespectarea regulilor fiscale și administrative, asigurându-se că procesele interne sunt conforme pentru a preveni pierderile financiare.

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2021 | 1 | 5419 | Timp de citire: 5 min.

Persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent, persoanele fizice care exercită profesii liberale, asocierile și alte entități fără personalitate juridică și persoanele fizice trebuie să prezinte, la momentul solicitării a diverse documente precum cazierul fiscal, certificatul de atestare fiscală, certificatul de stabilire a rezidenței fiscale, ori la momentul înregistrării în scopuri de TVA, o serie de acte care trebuie completate, depuse sau prezentate autorităților, potrivit unui ghid publicat astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vă prezentăm, în continuare, care este documentația aferentă principalelor documente de interes pentru PFA-uri și pentru celelalte categorii de contribuabili amintite mai sus, în conformitate cu ultimele actualizări intervenite în anul 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Reclasificarea firmelor

Lista marilor contribuabili, ce e valabilă de la 1 ianuarie 2022, a fost stabilită de ANAF. Implicații privind prețurile de transfer și SAF-T

Noile obligații fiscale și posibilele sancțiuni pentru nerespectare introduc riscuri noi pentru companie. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că există controale interne eficiente.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2021 | 5786 | Timp de citire: 4 min.

Reclasificarea companiilor din România a fost rezolvată joi parțial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce s-a stabilit prin ordin lista marilor contribuabili ce se aplică de la 1 ianuarie 2022. Documentul apare în contextul în care regulile încadrării la categoria marilor contribuabili au fost ajustate miercuri. De ce parțial? Pentru că, potrivit autorităților, ar trebui să ne așteptăm la schimbări și în cazul listei contribuabililor mijlocii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Anumitor importuri din afara UE ar putea să li se aplice o nouă taxă în viitor

Introducerea unei noi taxe și a unor obligații de raportare creează riscuri noi (financiare, operaționale) pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să se asigure că există controale interne pentru a le gestiona.

EY Romania în Taxe și impozite
5 Noiembrie 2021 | 1567 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a-și păstra producătorii competitivi și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană (UE) în țările terțe, Comisia Europeană (CE) a propus, la mijlocul acestei veri, introducerea unei taxe pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluatoare. Astfel, toate importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte sau energie electrică din țări din afara UE ar putea fi taxate, începând din 2025, la tona de carbon emis. Până atunci, importatorii ar urma să fie supuși doar unor obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate. Însă, în această perioadă de tranziție, companiile nu ar trebui să piardă din vedere nici impactul financiar al noii taxe, nici costurile interne de monitorizare și raportare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Românii ”trăiesc de pe o zi pe alta”. Trei din zece nu au pus niciun ban deoparte în ultimul an: ”Mâncăm mult”

Acest departament evaluează riscurile pentru companie. Instabilitatea financiară a populației poate duce la riscuri economice mai mari, cum ar fi o scădere a cheltuielilor consumatorilor, o piață a muncii instabilă sau chiar probleme sociale care ar putea afecta afacerea.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
5 Noiembrie 2021 | 720 | Timp de citire: 1 min.

Trei din zece români nu au pus niciun ban deoparte în ultimul an. Cei care au reușit, totuși, au economisit sume mici, care nu le ajung pe mult timp. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Cresc ratele la creditele în lei. Indicele ROBOR la 3 luni a atins un nou record

Atât creșterea ROBOR, cât și evoluția pandemiei COVID-19, reprezintă riscuri semnificative (financiare, operaționale, de sănătate) pe care departamentul trebuie să le identifice, să le evalueze și să le gestioneze pentru a asigura continuitatea afacerii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
5 Noiembrie 2021 | 910 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comerț online: Firmele care încasează bani din alte state UE vor fi monitorizate de Fisc pentru depistarea fraudelor de TVA

Evaluarea riscului de neconformitate cu noile reglementări fiscale și de raportare este crucială. Acest departament trebuie să pună la punct controale interne pentru a preveni erorile sau fraudele, mai ales în contextul intensificării controalelor.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2021 | 3566 | Timp de citire: 4 min.

Începând din ianuarie 2024, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Măsura este prinsă într-o directivă ce trebuie implementată de țara noastră pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul a decis să mai reducă din declarațiile fiscale și să extindă depunerea online. Modificările, aplicabile din februarie 2022

Modificările în modul de raportare fiscală pot aduce riscuri dacă nu sunt aplicate corect. Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile și să se asigure că firma are un sistem bun pentru a evita greșelile și amenzile.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2021 | 10183 | Timp de citire: 5 min.

Fiscul elimină un număr de 11 declarații fiscale, informațiile cuprinse în acestea fiind preluate în formularele de înregistrare fiscală, al căror conținut va fi corelat cu recentele modificări aduse legislației fiscale și care vor putea fi transmise online autorităților, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Acesta va intra în vigoare în 90 de zile de la data publicării, adică începând cu data de 2 februarie 2022. Printre declarațiile pe care ANAF le elimină se numără declarația privind sediile secundare, notificarea privind modificarea anului fiscal, notificarea privind aplicarea sau încetarea aplicării sistemului de TVA la încasare, dar și notificarea privind modificarea sistemului anual sau trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Preţurile alimentare mondiale au atins cel mai mare nivel din ultimii 10 ani. Produsele care s-au scumpit cel mai mult

Creșterile de preț la produse esențiale precum alimentele reprezintă un risc de piață care poate afecta profitabilitatea, stabilitatea costurilor și reputația companiei, necesitând evaluare și strategii de mitigare.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
4 Noiembrie 2021 | 594 | Timp de citire: 1 min.

Indicele global al preţurilor produselor alimentare a continuat să crească şi în octombrie, pentru a treia lună consecutiv, atingând un nou vârf al ultimilor 10 ani, a anunţat joi Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie, potrivit Agerpres. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Este posibilă încheierea unui CIM cu un act de identitate expirat?

Acest departament se asigură că firma evită riscurile. Nerespectarea regulilor privind documentele de identitate ale angajaților sau gestionarea incorectă a datelor pot duce la probleme legale și amenzi. Articolul ajută la înțelegerea și prevenirea acestor riscuri.

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2021 | 1 | 5252 | Timp de citire: 2 min.

În prezent, contractul individual de muncă poate fi elaborat și încheiat chiar și dacă viitorul salariat are un act de identitate care a expirat, acest lucru fiind posibil pentru că Legea 55/2020 stabilește, încă din mai 2020, că valabilitatea actelor personale se menține pe perioada stării de alertă și până la 90 de zile de la încetarea ei. Citește articolul