Acest departament este interesat să identifice și să prevină riscurile financiare și fiscale, precum cele descrise în articol, prin implementarea unor reguli clare în firmă și controale interne eficiente.
Dintr-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că, atunci când se identifică plăți fără obiect și fără documente justificative, inspectorii consideră că asociatul companiei a ridicat bani pentru scopuri personale. Automat, aceste sume sunt încadrate la categoria veniturilor din alte surse și sunt impozitate. Citește articolul
Articolul avertizează asupra riscurilor asociate cu agențiile neserioase (presiune la semnare, cereri de bani, lipsa documentelor). Departamentul de Management al Riscului ar fi interesat să înțeleagă aceste riscuri pentru a le preveni, mai ales atunci când compania colaborează cu parteneri internaționali pentru forță de muncă.
Deși pentru mulți dintre oameni munca în străinătate poate fi un răspuns la lipsurile cu care se confruntă, procesul de relocare vine la pachet cu numeroase provocări birocratice și riscuri. În ultimii ani, au fost semnalate numeroase cazuri de exploatare a muncitorilor români peste hotare, adesea facilitată de agenți neautorizați sau anunțuri dubioase pe platformele de socializare. Astfel, înainte de a accepta o ofertă de muncă în afara țării, este esențial ca cei interesați să verifice cu atenție agențiile de recrutare și condițiile contractuale, pentru a evita situațiile neplăcute. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. O infracțiune precum declarația falsă sau amenzi semnificative din trafic, mai ales dacă implică vehicule de companie, reprezintă un risc juridic și de reputație care trebuie identificat și controlat.
Sistemul de monitorizare a traficului, numit e-SIGUR, permite sancționarea automată a șoferilor care încalcă legislația rutieră, amenzile fiind trimise direct la domiciliul acestora. Odată cu înștiințarea privind abaterea, proprietarului mașinii surprinse de sistemul e-SIGUR i se cer datele șoferului, iar dacă acesta furnizează date incorecte, i se poate întocmi dosar penal pentru fals în declarații, deoarece aparatele radar folosite în cadrul sistemului de monitorizare a traficului înregistrează evenimentele la calitate ridicată, ce permite identificarea conducătorilor auto. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile legale, financiare și de reputație care apar din cazurile de hărțuire, asigurând că există controale interne eficiente.
Cadrul legal privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă necesită o implementare efectivă, nu doar formală. Se recomandă o abordare comprehensivă, care să țină cont de întregul context legislativ, nu doar una bazată exclusiv pe deja cunoscuta metodologie adoptată prin hotărâre de Guvern. Responsabilul desemnat trebuie să cunoască toate reglementările relevante, iar politica anti-hărțuire trebuie adaptată specificului angajatorului, nu să reprezinte exclusiv un copy-paste legislativ. Regulamentul intern și contractul colectiv de muncă trebuie să conțină prevederi clare despre prevenirea și sancționarea discriminării, inclusiv detalii despre canalele de raportare, aspecte verificate de inspectorii de muncă. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile crescute de amenzi și taxe suplimentare din partea fiscului și să se asigure că firma are proceduri interne solide pentru a preveni astfel de situații.
O schimbare importantă din practica verificărilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe domeniul prețurilor de transfer a fost semnalată recent de specialiști. Mai precis, în controalele derulate anul trecut, inspectorii s-au concentrat destul de des și pe calculul indicatorului de profitabilitate. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre cum să evite riscul ca firma să fie dată în judecată de angajați și despre nevoia de a face verificări interne pentru a preveni astfel de situații neplăcute.
În anii recenți s-a înregistrat o creștere a interesului față de scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare. Din acest motiv, avocații recomandă angajatorilor să verifice voluntar dacă pot aplica facilitatea respectivă, pentru a evita riscul unui litigiu cu salariații care consideră că au dreptul să beneficieze de ea. Citește articolul
Monitorizarea schimbărilor legislative și a noilor reglementări fiscale (cum ar fi impozitul minim global) este vitală pentru a identifica și evalua riscurile potențiale la care este expusă compania și pentru a stabili măsuri de control.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania și implementează măsuri pentru a le reduce, iar riscurile financiare care pot duce la insolvență sunt printre cele mai importante de gestionat.
Concordatul preventiv este considerat de specialiști a fi mai mult decât o soluție pentru companii aflate în pragul insolvenței: este o oportunitate strategică pentru recalibrarea afacerii, păstrarea locurilor de muncă și menținerea relațiilor de încredere cu partenerii de afaceri. Antreprenorii sunt încurajați să nu aștepte agravarea situației financiare, ci să utilizeze această procedură ca pe o oportunitate reală de revitalizare și creștere durabilă. Citește articolul
Modificările legislative, mai ales cele fiscale (Formularul 112) și cele legate de prevenirea spălării banilor, reprezintă riscuri operaționale și de conformitate. Acest departament trebuie să se asigure că firma are procedurile și controalele interne actualizate pentru a evita problemele legale sau financiare.
În perioada 10 - 16 martie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Având în vedere riscurile de accidente menționate, departamentul are nevoie de aceste informații pentru a evalua și gestiona riscurile potențiale pentru sănătatea angajaților și stabilitatea operațională a companiei.
Începând de anul trecut, posesorii permisului de conducere categoria B pot conduce, în anumite condiții, scutere și motociclete de până la 125 centimetri cubi, sub rezerva absolvirii unui curs practic. Pentru a vedea care este succesul modificărilor legislative care oferă această înlesnire șoferilor, avocatnet.ro a contactat câteva școli de șoferi. Din discuțiile purtate cu reprezentanții acestora se poate desprinde o concluzie evidentă: interesul șoferilor de a merge pe două roți este direct proporțional cu gradul de aglomerare a traficului din orașele lor de reședință. Citește articolul