avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 789 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Un nou instrument digital pentru actualizarea ocupațiilor din România. De acum, cererile pot fi depuse mai ușor

Modificările în procesele administrative și cerințele legale pot crea riscuri dacă nu sunt gestionate corect. Această platformă, prin simplificarea proceselor, ajută la reducerea riscurilor operaționale și la îmbunătățirea controlului intern.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
14 Martie 2025 | 900 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Muncii a anunțat joi că luat măsuri pentru a simplifica procesul de actualizare a Clasificării Ocupațiilor din România (COR), un pas necesar având în vedere schimbările rapide de pe piața muncii și cerințele angajatorilor. De acum înainte, cererile pentru actualizarea ocupațiilor pot fi depuse mult mai ușor, prin intermediul unei platforme digitale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nerespectarea Legii pensiilor și cadoul de 800 lei pentru pensionarii cu venituri mici. Ce construim prin lege se desface prin ordonanță

Articolul arată cât de des se schimbă legile prin ordonanțe de urgență și lipsa de predictibilitate. Asta înseamnă că există riscuri legale și economice pentru afacere, iar departamentul trebuie să știe să le identifice și să le gestioneze.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
14 Martie 2025 | 2 | 2019 | Timp de citire: 6 min.

În urmă cu două luni și jumătate, Guvernul aproba rapid „Ordonanța-trenuleț” (OUG 156/2024), care îngheța valoarea punctului de pensie la valoarea de 81 lei. Preambulul ordonanței menționa situația deficitului excesiv care ajunsese la 8,6% din PIB la finalul anului și nevoia de consolidare fiscală. La momentul „trenulețului” și a înghețării punctului de pensie, noua lege a pensiilor își producea efectele de mai puțin de patru luni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Rectificarea datelor personale privind identitatea de gen NU poate fi condiționată de prezentarea unor dovezi privind un tratament chirurgical pentru schimbarea sexului

Înțelegerea acestor decizii ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale sau de imagine care pot apărea dacă datele personale nu sunt gestionate corect sau dacă nu sunt respectate drepturile individuale ale persoanelor.

Cristina Iacob în Date personale & viața privată
Redactor, avocatnet.ro
14 Martie 2025 | 1 | 1699 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent, în contextul GDPR (General Data Protection Regulation), că autoritățile europene nu pot impune condiții precum prezentarea unor dovezi de trecere printr-un tratament chirurgical de schimbare de sex pentru rectificarea datelor inexacte privind identitatea de gen înregistrate de autorități. CJUE subliniază că, deși persoanele care solicită modificarea datelor pot fi rugate să furnizeze dovezi relevante, acestea nu trebuie să prezinte dovezi că au trecut prin intervenții chirurgicale de schimbare de sex, un certificat medical sau un diagnostic psihiatric fiind suficiente pentru a demonstra identitatea de gen. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce ar trebui să înțeleagă orice angajat în legătură cu munca suplimentară

Acest departament analizează posibilele riscuri financiare și legale care pot apărea din nerespectarea regulilor privind orele suplimentare și propune soluții pentru a le evita.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Martie 2025 | 1368 | Timp de citire: 5 min.

Fiind, de fapt, la nivel legislativ, doar o excepție de la regulă, munca suplimentară prezintă o serie de particularități, reguli și interdicții, iar ignorarea acestor aspecte generează deseori conflicte de muncă, în timp ce angajatorii riscă amenzi de până la 10.000 de lei pentru fiecare lucrător în cazul în care munca suplimentară este utilizată în cadrul contractelor cu timp parțial, de pildă. Faptul că e frecvent folosită și că uneori angajații sunt cei care insistă pentru prestarea orelor, dat fiind „prețul” acestora, nu o transformă însă într-o chestiune ce devine legală indiferent de condiții.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Alegeri prezidențiale 2025: AEP a stabilit detaliile privind noile reguli pentru promovarea sau postarea materialelor publicitare politice

Nerespectarea acestor reguli poate duce la amenzi mari, așa că acest departament trebuie să identifice riscurile financiare și de reputație și să stabilească proceduri interne pentru a se asigura că firma respectă legea și evită penalizările.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Martie 2025 | 3227 | Timp de citire: 3 min.

Toți actorii politici din țara noastră, respectiv partidele sau alianțele politice, candidații sau orice persoană care reprezintă sau promovează un candidat, vor trebuie să respecte o serie de reguli pe durata campaniei electorale a alegerilor prezidențiale din acest an, programate pentru mai, altfel vor risca amenzi de zeci de mii de lei, potrivit unei ordonanțe apărute în ianuarie. De aceea, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a stabilit, printr-un proiect de hotărâre oficializat recent, detaliile privind publicitatea electorală la alegerile din mai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulile taxei pe stâlp vor fi modificate: MF a început consultarea cu mediul de afaceri

Orice schimbare fiscală sau lipsa de claritate în legislație (cum este cazul normelor metodologice) reprezintă un risc financiar și de conformitate pentru companie, pe care acest departament trebuie să-l identifice și să-l gestioneze.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Martie 2025 | 1106 | Timp de citire: 2 min.

Regulile impozitului pe construcțiile speciale (supranumit taxa pe stâlp) urmează să fie modificate de Guvern, într-un efort de a corecta cadrul legal actual și a pregăti normele metodologice. Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor (MF), modificările vor veni ca urmare a discuțiilor cu mediul de afaceri - discuții care vor avea efecte și asupra normelor metodologice ale impozitului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Programul legislativ al Guvernului pe 2025

Responsabilul cu egalitatea de șanse va fi obligatoriu la toate companiile cu peste 50 de angajați. Experții desemnați se vor ocupa și de atribuțiile în domeniul prevenirii hărțuirii, având nevoie de formare

Nerespectarea noilor obligații legale legate de egalitatea de șanse și prevenirea hărțuirii poate aduce riscuri semnificative pentru companie, cum ar fi amenzi sau afectarea reputației, iar acest departament are rolul de a identifica și gestiona astfel de riscuri.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Martie 2025 | 1 | 2056 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul va promova anul acesta, în toamnă, un proiect de lege care să introducă obligația companiilor private cu peste 50 de angajați, precum și a instituțiilor și autorităților publice, de a desemna și de a avea în structura organizatorică un responsabil cu egalitatea de șanse / tehnician în egalitate de șanse, ori, după caz să repartizeze în sarcina unui salariat, prin fișa postului, atribuțiile specifice din domeniul egalității de șanse între femei și bărbați. Momentan, legea indică doar posibilitatea de a numi un responsabil, deși obligațiile legale privind respectarea egalității de șanse și nediscriminarea sunt le revin tuturor angajatorilor. Măsura, regăsită în programul legislativ al Guvernului pe 2025, capătă cu atât mai mult sens dacă ne gândim la modificările puse recent în dezbatere la Ministerul Muncii și care vizează prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Calendarul reformei fiscale din 2025, în întârziere: Deocamdată încă se lucrează la recomandările Băncii Mondiale, spune MF

Pentru că o reformă fiscală poate introduce noi riscuri sau poate amplifica riscurile existente, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste posibile provocări pentru a proteja compania.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Martie 2025 | 923 | Timp de citire: 2 min.

În planul prin care Guvernul și-a asumat reforma fiscală din 2025 scrie că modificările ar trebui stabilite deja până la finele lunii martie. Doar că autoritățile par să fie în întârziere cu calendarul asumat, din moment ce reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) spun că, momentant, încă se lucrează pe recomandările Băncii Mondiale pentru reformă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Legea cetățeniei române, modificată

UPDATE Regulile reducerii perioadei de locuire legală pe teritoriul României, una dintre condițiile necesare pentru solicitarea cetățeniei române, schimbate oficial

Modificările condițiilor pentru obținerea cetățeniei, inclusiv cele legate de comportament și securitate națională, pot fi relevante în evaluarea riscurilor asociate cu forța de muncă sau cu partenerii străini.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
13 Martie 2025 | 5812 | Timp de citire: 3 min.

O serie de prevederi ale Legii cetățeniei române se vor modifica din 15 martie, odată cu intrarea în vigoare a unei legi apărute miercuri. Una dintre schimbările stabilite vizează regulile ce se aplică la reducerea termenului opt ani de ședere în România, condiție necesară pentru solicitarea acordării cetățeniei române. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Declarația 112, adaptată la prelungirea aplicării sumei netaxabile din salariul minim și la eliminarea anumitor facilități fiscale

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de neconformitatea cu noile prevederi fiscale și să se asigure că există controale interne adecvate pentru a gestiona corect taxele și contribuțiile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Martie 2025 | 8690 | Timp de citire: 3 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale și a taxelor aferente, au fost adaptate la noutățile venite pe final de 2024, conform unui ordin oficializat recent. Citește articolul