avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 735 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Circularea cu ITP fals poate aduce șoferului dosar penal. Constatările RAR pe 2024

Acest departament este interesat de riscurile legate de nerespectarea legilor privind inspecția tehnică a vehiculelor flotei (accidente, amenzi, dosare penale) și de modul de prevenire a acestor riscuri pentru a proteja compania.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
20 Martie 2025 | 766 | Timp de citire: 3 min.

Recent, Registrul Auto Român (RAR) a publicat un raport privind controalele desfășurate anul trecut în trafic, atât de către inspectorii RAR, cât și de echipele mixte RAR-Poliția Română. Printre numeroasele nereguli constatate, au fost depistați și șoferi care circulau cu ITP fals. Context în care amintim că utilizarea unor înscrisuri falsificate în scopul producerii de consecințe juridice atrage răspunderea penală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajarea persoanelor cu dizabilități: va avea noua procedură din OUG 127/2024 o eficiență sporită?

Acest departament trebuie să identifice posibilele probleme sau riscuri legate de neîndeplinirea noilor obligații legale și să se asigure că există proceduri interne pentru a respecta cerințele.

EY Romania în Relații de muncă & Asigurări sociale
20 Martie 2025 | 1 | 3876 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele cu dizabilități de ordin fizic, dar și cele cu dizabilități mai puțin sau deloc vizibile, pot desfășura activități profesionale și aduce valoare adăugată în diverse domenii, având competențe care se pot dovedi extrem de utile pentru angajatori. Pe de altă parte, diversitatea în echipele de lucru conduce la inovație și la o mai bună performanță organizațională. În acest context, a fost adoptată Ordonanța de Urgență (OUG) 127/2024, care introduce o serie de măsuri menite să îmbunătățească integrarea persoanelor cu dizabilități în piața muncii și o mai mare deschidere a angajatorilor către acest segment de resurse, care să compenseze lipsa talentelor pe care ar dori să le atragă și să le mențină în companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

GDPR și monitorizarea video sau prin GPS: Spețe interesante de care să ții cont

Articolul subliniază pericolele nerespectării legilor privind monitorizarea, care pot duce la amenzi și probleme de imagine. Ajută la identificarea și evitarea situațiilor care pot aduce pierderi companiei.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
20 Martie 2025 | 3266 | Timp de citire: 3 min.

În contextul tehnologiei în continuă evoluție, monitorizarea angajaților prin sisteme video sau GPS a devenit o practică din ce în ce mai răspândită. Totuși, Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) impune reguli stricte pentru a proteja datele personale ale angajaților, iar nerespectarea acestora poate atrage sancțiuni semnificative. Mai multe cazuri recente analizate și sancționate de autoritățile de control în domeniu evidențiază aspecte de care trebuie să țină cont atât angajatorii din sectorul privat, cât și cei din sectorul public. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Imposibilitatea imputării prejudiciului cauzat de lipsa pregătirii profesionale - ce ar trebui să aibă în vedere angajatorii

Acest departament este interesat pentru a identifica și preveni riscurile financiare și operaționale care apar atunci când angajații nu sunt pregătiți corespunzător pentru sarcinile încredințate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Martie 2025 | 1 | 3112 | Timp de citire: 3 min.

De ce trebuie să se asigure angajatorul că sarcinile încredințate sunt efectuate de oameni care au și pregătirea necesară? Simplu: pentru că altfel nu-și poate recupera eventualele prejudicii. În actualul context, în care este din ce mai dificil să găsești personal calificat, există situații în care lucrătorii sunt puși în fața unor sarcini pentru care nu au pregătirea profesională necesară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Peste 8 milioane de zile de medical suportate de stat în 2024 și peste 3,2 milioane de certificate eliberate de medici. Majoritatea zilelor sunt acordate în contextul maternității

Evaluează impactul financiar și operațional al concediilor medicale asupra companiei, identifică riscurile legate de absenteismul crescut sau de modificările legislative, pentru a dezvolta strategii de gestionare și control.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
19 Martie 2025 | 1 | 1128 | Timp de citire: 3 min.

Datele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate arată o ușoară scădere a medicatelor eliberate în 2024 față de 2023, cu peste 3,2 milioane de certificate emise și peste 8 milioane de zile suportate din fondurile de stat. Majoritatea zilelor de concediu medical (peste 4,5 milioane) au fost acordate pentru maternitate, urmate de cele pentru risc maternal și tumori maligne ale sânului. Problemele de spate ocupă locuri importante în clasament, cu peste 935.000 de zile cumulate pentru dorsalgii și afecțiuni ale discurilor intervertebrale - asta, în contextul în care date ale anilor anteriori ne arată că durerile de spate sunt în topul bolilor profesionale la noi în țară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Ce poți să faci ca să eviți amenzile pentru nerespectarea regulilor sistemului

Acest departament evaluează riscurile financiare și operaționale, precum amenzile costisitoare, și propune măsuri pentru a preveni nerespectarea regulilor e-Transport și a asigura buna funcționare a proceselor interne.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Martie 2025 | 1291 | Timp de citire: 3 min.

Nerespectarea regulilor sistemului e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de anumite bunuri, poate duce la sancțiuni usturătoare pentru contribuabilii vizați. În aceste condiții, firmele au la dispoziție anumite soluții pentru a evita sancționarea, sunt de părere specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Închiderea afacerii cu o salariată în concediu de maternitate este imposibilă la nivel practic

Situația descrisă în articol, unde o firmă nu poate fi închisă din cauza unei prevederi legale legate de concediul de maternitate, reprezintă un risc serios pentru afacere. Acest departament are nevoie să știe despre astfel de blocaje pentru a minimiza problemele și a asigura buna funcționare.

Concedierea unei persoane aflate în concediu de maternitate, concediu de creștere copil sau în plata stimulentului de inserție este, sigur, o situație sensibilă, în care niciuna dintre părți nu dorește să se afle. Există, însă, anumite contexte – precum încetarea activității unei companii, spre exemplu – în care acest scenariu devine de neevitat. Din păcate, faptul că normele în materie de protecție împotriva concedierii sunt reglementate într-o varietate de acte normative care nu sunt tocmai aliniate creează uneori situații practice fără ieșire, care adaugă o încărcătură negativă suplimentară pentru părțile implicate într-o situație dificilă, deja. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Metodele de fraudă evoluează. Ce trebuie să facă organizațiile în 2025 pentru a fi cu un pas înaintea fraudatorilor?

Acest departament este esențial în identificarea, evaluarea și implementarea măsurilor de control intern pentru a preveni și a limita riscurile de fraudă menționate în articol.

Deloitte România în Aspecte juridice
19 Martie 2025 | 646 | Timp de citire: 4 min.

Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un comerciant, amendat cu 50.000 de lei pentru arderea deșeurilor. Ce alte fapte pot fi sancționate, inclusiv în cazul persoanelor fizice

Acest departament ajută firma să identifice și să evite riscurile mari, cum ar fi amenzile uriașe sau chiar posibilele pedepse, care pot apărea din gestionarea incorectă a deșeurilor.

Cristina Iacob în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
19 Martie 2025 | 2189 | Timp de citire: 2 min.

Un agent economic a fost amendat cu 50.000 de lei după ce a fost prins că incendia toate deșeurile rezultate din activitatea restaurantului propriu într-un „incinerator mobil” improvizat, a anunțat Garda de Mediu recent. Astfel de fapte atrag sancțiuni atât pentru persoanele juridice, cât și pentru cele fizice, care pot primi amenzi între 30.000 și 45.000 de lei pentru abandonarea, îngroparea sau incendierea neautorizată a deșeurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Prețuri de transfer

ANAF vrea să dea mai multă importanță acordurilor de prețuri în avans: Ne asigură predictibilitate, astfel că inspecțiile nu mai sunt necesare

Arată cum se pot reduce riscurile de a fi amendat sau de a plăti taxe suplimentare, oferind o cale de a obține stabilitate și predictibilitate în relația cu autoritățile fiscale. Astfel, se previn probleme financiare neașteptate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Martie 2025 | 838 | Timp de citire: 3 min.

Unul dintre vicepreședinții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a declarat recent că acordurile de prețuri în avans (APA) urmează să capete o importanță mult mai mare în relația cu contribuabilii. Acesta a precizat că autoritățile au observat că existența APA asigură predictibilitate în privința obligațiilor fiscale ale firmelor și că, automat, elimină necesitatea inspecțiilor fiscale privind prețurile de transfer. Prin urmare, această schimbare de optică ar putea fi benefică pentru cei care fac demersuri pentru obținerea APA. Citește articolul