Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Relații cu Investitorii și Guvernanță

ACCES PREMIUM

O îngrijitoare dintr-o școală din România, detașată la New York: realitatea celor 273 de detașări din misiunile diplomatice, așa cum o arată datele

Pentru a se asigura că modul în care sunt gestionate detașările respectă principiile de bună guvernanță corporativă și transparență, aspecte esențiale pentru încrederea investitorilor și buna funcționare a companiei.

Radu Stochița în Cercetător,
23 Iulie 2025 | 2 | 6785 | Timp de citire: 6 min.

Nici mai mult, nici mai puțin de 273 de persoane erau detașate în ambasadele și misiunile diplomatice din afara României, în iunie anul acesta, potrivit unei liste comunicate chiar de Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Interesant e că o bună parte sunt detașați din școli, universități, primării sau consilii județene. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O problemă, două perspective

La ce riscuri fiscale se expun angajatorii care nu distribuie bacșișul către salariați

Problemele legate de conformitate fiscală și amenzile mari pot afecta imaginea firmei și încrederea investitorilor, fiind un subiect important pentru o bună guvernare.

Mirela Păunescu în Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
23 Iulie 2025 | 2121 | Timp de citire: 5 min.

Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Controlul inopinat este una dintre verificările ce se fac fără avertizări prealabile: Principalele informații despre acesta

Acest departament are nevoie să înțeleagă potențialele riscuri și modul în care sunt gestionate controalele fiscale, deoarece orice problemă majoră legată de conformitatea fiscală poate afecta reputația companiei și încrederea investitorilor.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Iulie 2025 | 1 | 12689 | Timp de citire: 5 min.

Controlul inopinat este unul dintre tipurile de verificări ce pot fi derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fără a anunța în avans contribuabilii. Important de precizat: controlul inopinat împarte cu inspecția fiscală o bună parte dintre regulile acesteia din urmă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Întârzierea rambursărilor de TVA, o problemă de care încă se lovesc mulți contribuabili. Ce se poate face?

Acest departament este interesat deoarece problemele de flux de numerar cauzate de întârzierile rambursărilor de TVA pot influența negativ rezultatele financiare ale companiei și, implicit, percepția investitorilor și modul în care este gestionată compania.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Iulie 2025 | 3524 | Timp de citire: 4 min.

Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Inspecția fiscală: Chestiunile importante de știut privind terminarea verificărilor

O bună guvernanță corporativă implică și gestionarea transparentă a aspectelor fiscale. Acest departament este interesat de modul în care sunt abordate controalele fiscale și de riscurile asociate, deoarece acestea pot influența reputația companiei și încrederea investitorilor.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
21 Iulie 2025 | 13431 | Timp de citire: 4 min.

Contribuabilii supuși (sau care ar putea fi supuși) inspecției fiscale trebuie să cunoască o serie de informații importante inclusiv cu privire la terminarea verificărilor inspectorilor. De exemplu, este vorba despre dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat, raportul de inspecție și decizia de impunere. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Reorganizarea companiei nu poate fi invocată ca motiv atât pentru înființarea, cât și pentru desființarea la scurt timp a aceluiași post

Arată importanța unei conduceri etice și legale în companie, mai ales în relația cu angajații, aspecte monitorizate de investitori și relevante pentru o bună guvernanță.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Iulie 2025 | 2 | 3729 | Timp de citire: 4 min.

În dinamica relațiilor de muncă, puține situații pot fi mai derutante și mai dureroase pentru un salariat decât aceea în care, la scurt timp după o promovare mult-așteptată, primește vestea concedierii. Nu pentru o abatere, nu pentru incompetență, ci pentru că însuși postul în care tocmai a fost numit... s-a desființat. Cazul de față scoate la lumină o practică ce tensionează până la eliminare principiul bunei-credințe: Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANAF anunță o vânătoare a „exporturilor” de profituri și cere firmelor să vină voluntar cu informații: Alternativa presupunea controale

Este important pentru că arată cum firma respectă legile fiscale și standardele de etică în afaceri, ceea ce este crucial pentru o bună guvernanță. De asemenea, problemele fiscale pot afecta reputația companiei și relația cu investitorii.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Iulie 2025 | 2510 | Timp de citire: 3 min.

Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au transmis firmelor mari și mijlocii adrese prin care le cer punerea rapidă la dispoziție a informațiilor despre cheltuielile cu serviciile intragrup din ultimii cinci ani. Pentru a-și justifica demersul, autoritățile fiscale spun că au în vedere verificarea potențialelor „exporturi” de profituri și că această solicitare neobișnuită de informații este de preferat unor controale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect legislativ: Acordarea de premii salariaților federațiilor, complexurilor sau cluburilor sportive de stat va fi interzisă

Modul în care sunt folosite fondurile publice și transparența deciziilor sunt esențiale pentru buna conducere a unei companii. Acest departament se asigură că organizația funcționează corect și etic, iar publicarea unui audit care arată nereguli este un semnal important.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Iulie 2025 | 1009 | Timp de citire: 2 min.

Angajații federațiilor sportive naționale, dar și cei ai direcțiilor județene pentru sport și tineret ori ai complexurilor sportive naționale sau ai cluburilor sportive de stat nu vor mai putea beneficia de premiile care se acordă sportivilor cu rezultate bune. Măsura apare într-un proiect pus recent în dezbaterea Senatului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Analiză În cinci ani, România a absorbit 10% din fondurile europene pentru șapte ani (2021 - 2027)

Articolul discută despre influența fondurilor europene asupra creșterii economice a României și încrederii investitorilor. Aceste informații sunt cruciale pentru a comunica cu investitorii și pentru a prezenta stabilitatea și perspectivele de dezvoltare ale companiei într-un context economic mai larg.

Radu Stochița în Cercetător,
17 Iulie 2025 | 1 | 4777 | Timp de citire: 4 min.

Ultimele luni au fost marcate de incertitudini majore la nivel fiscal-bugetar. România a ratat considerabil ținta deficitului pentru anul 2024, a fost la un pas de-a fi retrogradată la nivelul de junk de către agențiile de credit și cu pași repezi se apropie de-o schimbare fiscală. În tot acest zumzet, fondurile europene reprezintă sintagma des invocată de către politicieni, indiferent de culoarea politică, pentru a oferi o soluție la criza economică. Indiferent dacă sunt de stânga sau de dreapta, dacă vin din partea extremistă sau nu, cel puțin o dată oricare dintre partide a lansat public ideea de-a absorbi mai multe fonduri europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Management și consultanță: Ideea de prevenire a spălării banilor trebuie să fie strâns legată, pe termen lung, de aceste activități

Este interesat pentru că articolul tratează conformitatea ca o parte importantă a modului în care este condusă compania (guvernanța corporativă), aspect important pentru încrederea investitorilor.

avocatnet.ro în 17 Iulie 2025 | 702 | Timp de citire: 3 min.

Firmele de consultanță și management nu trebuie să se mulțumească doar cu măsuri pe termen scurt pentru identificarea și contracararea riscurilor de spălare a banilor la care sunt expuse, ci prevenirea spălării banilor trebuie să fie strâns legată, pe termen lung, de activitățile economice. Conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), acest domeniu de activitate este foarte expus la riscuri. Citește articolul